Citat:
Ursprungligen postat av
thabita
Håller med dej om området, väldigt lugnt och fridfullt trots sitt centrala läge. Jag bor själv cirka 75-100 meter från brottsplatsen. Satt i och för sej uppe natt och hörde skotten som avfyrades kl 01.17.
Efter skjutningen var det ganska lugnt ändå, upplever jag det. En och annan bil som körde fort iväg, men inga rivstarter eller extra högljudda skrik.
Läskigt värre är det i alla fall. Man får ju hoppas att man inte råkar vara ute på gator och torg själv, när sånt här händer.
Jag bodde i området fram till för ett par år sedan, och följer dessutom regelbundet vad som skrivs i media om kriminalitet i Helsingborg. Jag undrar om vi talar om samma område.
När jag bodde där var det ständigt bråk, slagsmål och fylla utanför medlemsklubben på Siöcronaplatsen. I en källarlokal på Bjäregatan fanns det också något slags medlemsklubb där det rörde sig diverse missbrukare och "skummisar". En granne blev hotad till livet av kriminella zigenare efter att han sagt åt dem att inte röka hasch i trappuppgången. Utanför Söderskolan (f.d. GA-skolan) förekom öppen narkotikahandel (enligt rykten skulle det vara fråga om medlemmar i invandrargänget Black Cobra som sysslade med detta). En grov våldtäkt ska enligt rykten ha skett i en lägenhet på Övre Eneborgsvägen, alltså bara ett eller två kvarter från Sadelmakaregatan. 2010 mördades en kille i en lägenhet på Sadelmakaregatan, vilket redan tagits upp i denna tråd. 2007 blev en man rånad och knivhuggen till döds när han var på väg från puben Punkten på Gasverksgatan.
Om man ser på vad som skett på sista tiden är det inte bättre. I somras (tror det var någon gång i juni) var det skottlossning på Söderskolans skolgård, och i september avlossades det skott mot en lägenhet på Gasverksgatan. Så sent som i lördags sköts en kille i ryggen på Gamla Kyrkogården, som bara ligger ett par minuters promenad från Eneborg.
Visst, det finns välskötta fastigheter på Eneborg, där det bor helt normala, skötsamma människor. Men det finns också väldigt mycket kriminella och missbrukare i området. Att kalla det lugnt och fridfullt... tja, om man jämför med en brasiliansk favela kanske...