Citat:
Ursprungligen postat av
Ardlok
Hej flashback!
När jag var påväg hem med bussen(SL) idag körde föraren nästan över en kvinnlig cyklist i ett villaområde. Bussen körde på en rak väg med en hastighet på ca 50 km/h och passerade cykeln på ett avstånd av endast någon centimeter utan att sakta ned eller över huvud taget ta notis om cyklisten. Hela andra vägbanan var fri och bussen hade alltså god möjlighet att hålla ett större avstånd då cycklisten var aldeles intill vägkanten.
Cyklisten kom ikapp bussen vid nästa hållplats(ett hundratal meter frammåt) och konfronterade föraren som dock högljutt blånekade och bestämt hävdade att det inte alls funnits någon cyklist på vägen. Jag som passagerare såg dock cyklisten tydligt redan när denne befann sig långt framför bussen och det krävs nästan att föraren varit grovt ouppmärksam för att missa henne.
Jag brukar cykla denna väg nästan dagligen men känner mig orolig för att råka ut för samma sak. Cyklisten hade i detta fall tur men om bussen kört bara någon centimeter närmre hade hon med största sannolikhet blivit överkörd. Att denna person ska få forsätta köra buss känns för mig väldigt olustigt.
Har föraren begått något olagligt? Vad kommer SL göra om jag skriver till dem?
Tacksam för svar!
Kort svar: ingenting. Du kommer att få ett intetsägande svar om att de har pratat med den aktuella busschauffören, som har uppfattat situationen annorlunda. Ord mot ord.
Bussar måste följa vanliga trafikregler, men du har som vanlig trafikant väjningsplikt på väg med hastighetsbegränsning
50 km/h eller lägre - om bussen blinkar och ska svänga ut från en busshållplats. OK, så är reglerna, det är bara för oss att acceptera - jag "köper reglerna". Ser jag en buss som indikerar att den ska svänga ut, så saktar jag in (eller t.o.m stannar bakom). Men: då finns det tröttis-chaffisar som inte riktigt vet om de befinner sig på en gata, eller landsväg med hastighetsbegränsning 90 km/h!!!! Kör ut, och (i bästa fall) signalerar med 2-3 blink NÄR DE REDAN täcker halva körfältet! "Störst går först", typ....
En gång var det riktigt nära för mig (jag cyklade inte, körde bil på 90-väg). Buss på busshållplats i min körriktning. Jag kör "defensivt", litar inte på andra trafikanter, tänker inte triumfera genom att ha inskriften "JAG hade i varje fall förkörsrätt!!!" på min gravsten.

Så jag hade redan sänkt hastigheten till 70-80 "utifallatt". Och dumjäveln kör ut rätt framför mig!! Och en bil kom i mötande körbana dessutom. 1-2 sekunder att välja - diket, påkörning bakifrån (bussen) eller försöka hinna om.
Jag valde
helt fel, fast det blev rätt ändå. Nästa gång gör jag definitivt inte så! Jag höll vänster om bussen, med någon enstaka decimeters marginal. Mötande förare var vaken (inte så vanligt), hade uppfattat situationen och höll så långt till (hans) höger som möjligt. Close call... Nästa gång blir det diket, det har lovat mig själv! Fronta i en sammanlagd hastighet av 180 är ingen höjdare.
De allra flesta yrkeschaufförer kör mycket bra och säkert (undantaget är taxi). Men se upp för lite för lokal buss-trafik, där chauffören är van vid att alla andra ska ta full hänsyn. Långfärdsbussar är en helt annan femma, de har koll.
Svaret på din fråga är: bry dig inte om att kontakta SL. Inte ens om du hade en HD-headcam och har spelat in allt. De och polisen bryr sig inte. Ingen blev skadad. The World Goes On...
OT: Cyklister har ofta en "mindset" som inte är särskilt nyttigt för dem, ur ett överlevnadsperspektiv. Jag både går, cyklar och kör bil. Försöker man köra om ett tungt fordon (lastbil, buss, ledbuss) på INSIDAN i en kurva eller cirkulationsplats - då är man definitivt en kandidat för "the Darwin Award". De flesta fattar det, men inte alla.