2013-11-12, 15:43
Medlem
Hur kommer det sig egentligen att i stort sett alla av de som skriver online bara har tagit ynka 2-10 körlektioner oavsett tidigare körvana? Körskolorna försöker ju ändå mjölka ur sina kunder så mycket de kan. Varför blir då så många personer ett undantag då och behöver köra så få lektioner, att de helt plötsligt tar ut mindre än genomsnittet lektioner?

Nu blev jag ju själv lurad av min körskola så jag är inget bra exempel. Jag körde över 50 lektioner, fastän jag hade kört privat ganska mycket och redan var ute på vägarna. Detta känns väldigt kränkande, då jag kör så mycket mer bättre och hänsynsfullt än den stora mängden i trafiken nu när jag har körkortet i hand. Men min fråga är, varför släpper trafikskolorna ut så många som uppenbarligen inte kan köra efter bara några få lektioner, när de i vissa fall mjölkar från de som kan köra ok redan?

För när de tar ut för få lektioner av så många personer, får man intrycket av att de inte bryr sig om vinst.
Citera
2013-11-12, 16:01
Medlem
provocative77s avatar
Det beror på att de flesta ljuger.

Vad gäller körskolornas mjölkning kan jag inte hålla med.
Det viktiga för dem är att hålla bilen rullande. Det gör de genom att ha en hög procent godkände elever på uppkörningarna.
Kan tänka mig att skolor i vissa orter har svårt att fylla timmarna.
Men varken Karlstad som jag bodde i förut eller här i Linköpingstrakten har de svårt att fylla tiderna. Så länge det är kö in i skolorna så tror jag inte att de mjölkar.
Bättre att ha kvalitet o få in nya elever än att skaffa dåligt rykte genom att mjölka befintliga.
Citera
2013-11-12, 16:14
Medlem
Kan ju tycka så. Jag körde upp i södra sverige, jag bodde där när jag gick i gymnasiet. Jag trodde jag hade oddsen på min sida då jag körde mycket bil tillsammans med mina syskon och föräldrar. Å andra sidan kanske man blir för van en viss bil när man kör mycket privat, för den bilen och körskolans var mycket annorlunda.

Fast ändå, alla jag har frågat om körlektioner och läst online säger att 20 lektioner är hur mycket som helst. Att det är jättemånga fast man aldrig kört bil förut. Men stämmer det verkligen? Jag kan väl ändå inte vara den enda som uppnått t.o.m dubbelt så många som vad andra anser som många? Blir fundersam... För nu på rak hand efter körkortet är i hand så hör man hur många som fick körkortet fort kör som krattor. Är jag ett specialfall eller vadå.
Citera
2013-11-12, 16:21
Medlem
Slug-Skits avatar
Det gäller att inte välja en skitskola. Gå inte på de billiga körtiderna och alla erbjudande. Det är dessa typer av körskolors sätt att locka kunder, eftersom de inte kan göra det med kunskap. Försök istället hitta en körskola där de flesta eleverna får godkänt på första uppkörningen.

Min körskolelärare sa att det var vanligt att många mindre ansedda körskolor bokförde sina elever som privatpersoner av något slag. På så vis hamnade de utanför trafikverkets kontrollanter och skolans dåliga resultat mörkades på så vis.
Citera
2013-11-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slug-Skit
Det gäller att inte välja en skitskola. Gå inte på de billiga körtiderna och alla erbjudande. Det är dessa typer av körskolors sätt att locka kunder, eftersom de inte kan göra det med kunskap. Försök istället hitta en körskola där de flesta eleverna får godkänt på första uppkörningen.

Min körskolelärare sa att det var vanligt att många mindre ansedda körskolor bokförde sina elever som privatpersoner av något slag. På så vis hamnade de utanför trafikverkets kontrollanter och skolans dåliga resultat mörkades på så vis.

Fast ingen annan som körde på samma körskola hade inte samma problem verkade det som. Det jag inte förstår är varför de väljer att mjölka ur en person, men inte de andra. Speciellt när det säkert fanns de som var potentiellt enklare att lura, exempelvis de som inte kört innan.
Citera
2013-11-12, 17:42
Medlem
provocative77s avatar
Jag tog mitt körkort, 91.
Bilskolan var lika populär då som nu med lång väntetid.
Min lärare tyckte att jag var en elev som lärde mig fortare än genomsnittet. Inklusive privat övningskörning så tog jag straxt under 20 lektioner.
Då ska jag nog påpeka att det var lättare att ta körkort då.
Så när folk påstår att de klarar det i dag, under tio lektioner så blir jag lomhörd. Enstaka kanske klarar det om de haft bra handledare. Men de är mkt få.

50 lektioner däremot. Antingen är du blåst av bilskolan eller så är du för blåst för att ha körkort
Citera
2013-11-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jag tog mitt körkort, 91.
Bilskolan var lika populär då som nu med lång väntetid.
Min lärare tyckte att jag var en elev som lärde mig fortare än genomsnittet. Inklusive privat övningskörning så tog jag straxt under 20 lektioner.
Då ska jag nog påpeka att det var lättare att ta körkort då.
Så när folk påstår att de klarar det i dag, under tio lektioner så blir jag lomhörd. Enstaka kanske klarar det om de haft bra handledare. Men de är mkt få.

50 lektioner däremot. Antingen är du blåst av bilskolan eller så är du för blåst för att ha körkort

Jag är långt ifrån blåst. Det var bara att de bokstavligen vägrade låta mig gå vidare av någon anledning och byta körskola var inget alternativ. Vet inte varför det blev så.

Körskolelärarna var ju inte direkt trevliga heller, så förstår inte heller varför det blev så.
Citera
2013-11-12, 19:57
Medlem
smacky1234s avatar
gissar på att det är lättare med uppkörningar i mindre städer. Var knappt någon trafik när jag körde upp och det klarades utan problem med runt 8-10 lektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in