2013-11-12, 12:09
Medlem
tuuss avatar
Alltså, bensinpriset för dig blir väl i runda slängar 500 kronor i månaden om du åker 17 km gånger 2, 4 dagar i veckan. Om din bil drar i snitt 0,8 och bensinpriset är 14 ish.
Så nej, om busskort kostar 790 så tjänar du ej på det? Är det mycket köer? Antar att du bor i Stockholm. Och tar du dig från söder - norr eller liknande så tjänar du ju ofta på att åka kollektivt i och med att köerna på essingeleden eller nynäsvägen inte är att leka med på morgonen

Jag själv reser från Farsta ungefär till Solna. Jag tjänar inte på att ta bilen då min resväg skulle bli 1 timme + medan kollektivtrafiken tar strax under 30 min!
Citera
2013-11-12, 12:39
Medlem
Lingon_s avatar
Fråga inte dig själv hur mycket du tjänar i pengar på att åka buss, utan hur mycket du förlorar i komfort.
Citera
2013-11-12, 15:47
Medlem
Dockssons avatar
Hur är det med parkeringsplats?

För mig så kostar ett busskort 430kr/mån

Parkeringsplats på jobbet 400kr/mån
Parkeringsplats vid hemmet ~250 kr/mån

Redan där så skiter jag i bil
Citera
2013-11-12, 17:12
Medlem
godboys avatar
Jag instämmer med Lingon ovan. Det är ju av intresse hur mycket extra tid det tar att åka buss. Hur ofta går bussarna, måste du byta, får du alltid möjlighet till sittplats, är linjen/linjerna du reser med pålitliga, dvs uteblir de ofta.

Jag upplever tyvärr att det är rätt knöligt att resa kollektivt. Krånglar ofta och ofta får man stå plus att det är långsamt. Men det beror ju på vart du ska åka, det kan ju funka bra med. För mig är det rätt många parametrar som måste uppfyllas om jag ska välja buss. Ska jag ner till stan tar jag vagnen eller cyklar, ska jag utanför stan är det absolut bil som gäller.

Nu har jag det så bra att jag bor några minuter från jobbet så jag cyklar eller går. Samma gäller för frugan, så vi har valt att inte äga bil, men vi hyr rätt frekvent, passar oss och sparar pengar på det plus att det är bekvämt.
Citera
2013-11-12, 17:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Ja, det glömde jag givetvis att nämna, försäkring, skatt och värdeminskning kan givetvis inte förbises. Det optimala är ju givetvis att cykla men det kanske är lite tungt att cykla 35 km varje dag.

Frågan var om man tjänar på att åka kollektivt måndag till torsdag för att sedan ta bilen enbart på fredagarna.

Alltså är inte vad försäkring och skatt kostar relevant då han betalar den kostnaden i vilket fall som helst.
Citera
2013-11-13, 11:52
Medlem
Muppers avatar
Jag känner som så här;

När jag är trött på morgonen när jag vaknat eller trött på kvällen när jag slutat jobbat så vill inte jag stå ute i kylan och huttra i väntan på bussen. Jag vill hem, nu.

Om det kostar mig mer i månaden med bilen så är det tamejfan värt det, speciellt om man har pengar till det. Finns så mycket annat man hellre kan spara in på än bekväm transport till jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in