Citat:
Ursprungligen postat av
Mattelol
Ja, det glömde jag givetvis att nämna, försäkring, skatt och värdeminskning kan givetvis inte förbises. Det optimala är ju givetvis att cykla men det kanske är lite tungt att cykla 35 km varje dag.
Försäkring och skatt betalar han även om bilen står still måndag-torsdag. Och hur mycket bilen förlorar i värde pga 35 extra km per dag vet jag inte men en polo är väll inte så satans dyr så det kan inte vara mycket.
Jag har för tillfället inget körkort så har skaffat mig ett busskort nu under de kallare månaderna. Det tar mig ca 10 minuter från min dörr till jobbets dörr med bil och det tar ca 25 minuter från min dörr till jobbets dörr med buss. Med mitt busskort så kostar varje resa 14 kr och jag kan tänka mig att det går ca en liter bensin (5-6 km till jobbet) vilket blir runt 15 kr. Så jag sparar en hel krona plus ett par ören på värdeminskning med att ta bussen. Det jag förlorar är dock en halvtimma mer fritid, slippa vara kvar på jobbet/springa ifrån jobbet för att hinna med nästa buss.
Buss /tåg är jätte bra när man vill koppla av och man ska åka långt. Men till och från arbetet så skulle jag tagit bilen!