2013-11-12, 07:25
Medlem
Hej,

Jag har ca 17 km enkelväg till jobbet, hälften av vägen är motorväg, resten är 50 väg med många rondeller och korsningar, rätt mycket trafik. Jag har en polo 95, 1,6 liters.
På fredagar måste jag ta bilen hursomhelst. Skulle jag tjäna på att köpa ett busskort, och åka kommunalt måndag-torsdag och ta bilen endast på fredag jämfört med att åka bil till jobbet varje dag?
Citera
2013-11-12, 07:31
Medlem
yuki87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagehund
Hej,

Jag har ca 17 km enkelväg till jobbet, hälften av vägen är motorväg, resten är 50 väg med många rondeller och korsningar, rätt mycket trafik. Jag har en polo 95, 1,6 liters.
På fredagar måste jag ta bilen hursomhelst. Skulle jag tjäna på att köpa ett busskort, och åka kommunalt måndag-torsdag och ta bilen endast på fredag jämfört med att åka bil till jobbet varje dag?
Vad skulle ett busskort kosta för dig?
Citera
2013-11-12, 08:00
Medlem
Mattelols avatar
Nu vet jag inte exakt vad din bil drar eller vad bensinpriset ligger på. Men om vi räknar med att din bil drar 0.8 i snitt under resan (förmodligen mer under vinterhalvåret) och 95 kostar 14 kr/liter så får vi ut att den totala bensinkostnaden blir 784 kronor.

Du sparar/förlorar 784 - x där x är busskortets kostnad. Korrigera själv med andra faktorer, jag gjorde bara en uppskattning. Rent generellt känner jag väl dock att de bör bli billigare att åka kollektivt?
Citera
2013-11-12, 08:23
Medlem
Bör bli billigare med buss, kostar ju att köra bilen, inte bara bensinen så att säga.
Citera
2013-11-12, 08:43
Medlem
Antagligen tjänar du inget vare sig du tar bussen eller bilen.
Däremot är det mycket troligt att du sparar pengar på att åka buss istället.
Eller cykla.
Citera
2013-11-12, 09:00
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscardavidake
Bör bli billigare med buss, kostar ju att köra bilen, inte bara bensinen så att säga.

Ja, det glömde jag givetvis att nämna, försäkring, skatt och värdeminskning kan givetvis inte förbises. Det optimala är ju givetvis att cykla men det kanske är lite tungt att cykla 35 km varje dag.
Citera
2013-11-12, 09:03
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Rent generellt känner jag väl dock att de bör bli billigare att åka kollektivt?

Så har jag också alltid tänkt men på senare tid har busspriserna ökat nåt enormt, så det är verkligen inte säkert. Detta är tråkigt då jag alltid gillat att åka buss -bra för miljön och avkopplande att ligga och halvsova på bussen.
Citera
2013-11-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yuki87
Vad skulle ett busskort kosta för dig?

Det kostar mig 790 kr. Och att cykla kommer bli för jobbigt med tanke på att det är kallt och man behöver dra på sig en massa kläder och vara svettig när man kommer till jobbet, jag har ingen möjligthet att duscha på jobbet.
Citera
2013-11-12, 10:06
Medlem
Spackelackans avatar
Välj kollektivtrafik. Priset blir ju ungefär detsamma enbart för resorna till och från jobbet, och dessutom så kan du ju använda busskortet för andra resor än enbart jobbpendling.

Du gör miljön en tjänst, du slipper att sitta och uggla i köer (Om bussfil finns) och du kan använda den där halvtimmen som resan tar till något annat än att koncentrera dig på vägen.
Citera
2013-11-12, 11:10
Medlem
EvilGuys avatar
Givetvis blir kollektivtrafikalternativet billigare men tar det >60 minuter längre varje dag att ta sig till och från jobbet hade jag prioriterat min fritid över den ekonomiska "vinsten".

Totalt sett är bilen minst dubbelt så dyr som busskortet alla kostnader inkluderade.
Citera
2013-11-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Givetvis blir kollektivtrafikalternativet billigare men tar det >60 minuter längre varje dag att ta sig till och från jobbet hade jag prioriterat min fritid över den ekonomiska "vinsten".

Totalt sett är bilen minst dubbelt så dyr som busskortet alla kostnader inkluderade.

Jo det förstår jag, men jag måste ha kvar bilen då jag måste använda den till jobbet varje fredag.
Så jag undrar om det är värt att investera i ett busskort som ja kommer använda till jobbet måndag till torsdag och samtidigt ha kvar bilen.
Citera
2013-11-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Ja, det glömde jag givetvis att nämna, försäkring, skatt och värdeminskning kan givetvis inte förbises. Det optimala är ju givetvis att cykla men det kanske är lite tungt att cykla 35 km varje dag.
Försäkring och skatt betalar han även om bilen står still måndag-torsdag. Och hur mycket bilen förlorar i värde pga 35 extra km per dag vet jag inte men en polo är väll inte så satans dyr så det kan inte vara mycket.

Jag har för tillfället inget körkort så har skaffat mig ett busskort nu under de kallare månaderna. Det tar mig ca 10 minuter från min dörr till jobbets dörr med bil och det tar ca 25 minuter från min dörr till jobbets dörr med buss. Med mitt busskort så kostar varje resa 14 kr och jag kan tänka mig att det går ca en liter bensin (5-6 km till jobbet) vilket blir runt 15 kr. Så jag sparar en hel krona plus ett par ören på värdeminskning med att ta bussen. Det jag förlorar är dock en halvtimma mer fritid, slippa vara kvar på jobbet/springa ifrån jobbet för att hinna med nästa buss.

Buss /tåg är jätte bra när man vill koppla av och man ska åka långt. Men till och från arbetet så skulle jag tagit bilen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in