2013-11-12, 00:57
Medlem
Vad krävs för att man ska kunna häva ett avtal? Har hamnat i klorna på ett oseriöst telefonbolag och jag har massor av mail (eftersom de vägrat att prata med mig) där de lovar att de ska betala min faktura som jag skickade iom att jag sá upp mig i förtid från mitt andra telefonbolag. De har lovat nu i ett år, kommer med helt fel fakturor till mig och har, utan varning, stängt av våra telefoner två gånger!
Vill bara komma ifrån dem och tror att det blir svårt att få de ca 13 000 kronorna som de är skyldiga mig. Men jag vill inte åka på att dessutom betala för det ena abonnemanget som har två år kvar
Tänker kämpa med näbbar o klor för att få våra pengar!
Citera
2013-11-12, 01:11
Medlem
EvilGuys avatar
Har ni godkänt ett avtal om en tjänst och använt tjänsten så tror jag att chanserna att kunna backa ur är små även om ni i efterhand tycker att priset är ofördelaktigt.

Kan ni bevisa att de medvetet fört er bakom ljuset? Om inte så får ni nog bita i det sura äpplet och betala tills dess att bindningstidens tar slut.
Citera
2013-11-12, 01:11
Bannlyst
Du har möjligtvis inte en kopia av avtalet samt kan förklara lite bättre hur scenariot utspelade sig?
Citera
2013-11-12, 01:12
Medlem
Har ni avtalat om att de ska betala fakturan är det ett faktum, och företaget bryter mot en avtalspunkt i avtalet vilket borde kunna vara kraftigt belägg hos konsumentverket för att kunna ta det vidare. Mitt tips till dig är att antingen försöka få din vilja genom konsumentverket eller genom att ansöka om att överföra skulden till kronofogden.
Citera
2013-11-12, 01:17
Medlem
miikoss avatar
Ja, visst så går det att få ut pengarna.

Men det är svårt om ni inte har bevis på avtalet, om att de ska betala.

Har ni bindningstid nu? För annars så är det väl enbart att säga upp? Eller är det fast avtal istället för tillsvidare?
Citera
2013-11-12, 01:34
Medlem
Bajsfacistens avatar
Är det i egenskap av företag eller privat person som du gått in i avtalet?
Citera
2013-11-12, 11:32
Medlem
ormanoffs avatar
För att man ska få häva ett avtal krävs normalt att motparten gjort sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott. Man får således bedöma hur grovt motparten misskött sig och om det är tillräckligt allvarligt för hävning.

Kommer du fram till att avtalet ska hävas och motparten inte går med på det kan du i princip sluta betala räkningarna, men med risken att de stämmer dig och domstolen inte anser att du haft rätt att häva avtalet.

Om motparten har lovat att ersätta dig men inte gör det kan du dra av den summan de gått med på att betala från de fakturor du betalar till motparten. På så vis är du inte beroende av att de samarbetar med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in