2013-11-11, 19:12
Medlem
R0ckybalb0a555s avatar
Tjenare! Har haft mac i ca 4 veckor och är sjukt jävla nöjd efter ha knökat med windows sedan jag var 5 jävla år gammal. Sitter med en MBA13 och allt funkar hur smidigt som helst, jag gillar att ha 12 processer igång på samma gång och trots att detta ska vara en budget modell så klarar den allt galant, känns riktigt bra! Jag ställde exakt samma frågor i tråden för nybörjare men inte fått svar på över en vecka så jag provar här.

Jag har ett par frågor som jag gärna vill ha svar på. Det har varit väldigt väldigt många frågor jag lyckats få svar på själv och dessa som är kvar har jag googlat men inte hittat något bra svar så ha gärna lite överseende om en del av svaren är självklara för er mer erfarna godingar.

1a) Autospara funktionen av lösenord verkar fungera lite sporadiskt, finns det något jag kan göra för att tvinga fram att lösenord sparas på tex hotmail.com samt min sida för skolmail?

1b) När man backar i safari till föregående fönster, finns det något sätt man kan göra så safari buffrar sidan innan så när man backar behöver man inte vänta på att sidan ska laddas om innan man kan börja scrolla utan att datorn tappar koll och man måste börja om igen på början av sidan? Ytterst irriterande på tex Facebook eller nyhetssidor... Man kan inte hålla på och öppna flikar hela tiden för då e man uppe i 54 stycken ganska fort. Har sett att firefox gör detta men jag vill prova safari fullt ut nu i och med den smidiga integrationen med iOS enheterna genom iCloud.

2) Jag fick ett amerikanskt gift card på 100$ som jag inte kan använda för att mitt apple konto är reggat i svenska applestore. Då är frågan; vad är smartast för mig att göra? Ska jag sälja kortet? Ska jag konvertera till amerikanska applestore?
Jag VET att många använder amerikanska apple store för det är mer attraktivt med funktioner och utbud men för mig är följande saker viktiga:
-Jag vill INTE byta applestore konto och ställa om allt på nytt. Kan jag isåfall konvertera mitt svenska till amerikansk apple store?
-Om jag gör det, kan jag fortfarande med lätthet byta till svenska apple store och hitta appar som är populära och används mycket hemma? Detta är en feature jag vill ha då man lätt missar svenska appar som är riktiga guldkorn annars.
-Om jag konverterar till amerikanska app store vill jag ha kvar alla appar och köp-rätter jag haft sen innan, historik, etc, kommer det uppstå några problem vid det bytet eller är allt precis som innan?

3) Finns det några bra appar för hantering av spotify? Jag vill kunna styra båda vägar, tex om jag har datorn inkopplad i aux:en vill jag kunna styra spellista, volym, pausa nästa låt etc från iphone/ipad, och har jag de andra enheterna inne vill jag kunna styra från dator osv.

4) Utorrent flippar ur för mig, väldigt ofta måste jag starta om appen flera gånger för att en download ska komma i gång. De startar absolut inte pga brist på seeders. Vet någon något lösning på detta problem?

5) Synca iphone/ipad med mac; hur gör man det smidigast? Jag har mycket (skit)musik på datorn jag inte vill fylla de andra enheterna med pga. platsbrist, är det lättast att bara ha manuell överföring på alla enheter och dra över det jag vill ha eller har ni smidigare system för detta?

6) ID3 taggar? Har ni något program som automatiskt sätter all info på låten direkt eller man kan sköta allt på en plats, eller någon schysst track-id liknande grej som sätter namn på låt efter innehåll? Jag tycker det tar alldeles för lång tid att importera allt i itunes och ändra därefter. I windows kunde man bara öppna en ruta och ändra allt där.

7) Får inte igång vissa genvägar via tangentbordet. Tex; jag vill göra så man får upp alla fönster man har uppe lagom stora så alla ligger bra på skärmen utan att störa varandra, samt vill jag få igång genväg som motsvarar det gröna plusset i verktygsfältet som förstorar ett fönster. Får verkligen inte igång den shortcuten.

Hoppas jag får svar på några av mina frågor och att ni har tålamod med mig!
Tack på förhand för all hjälp, uppskattas väldigt mycket!
Citera
2013-11-11, 20:15
Medlem
swyttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0ckybalb0a555
1b) När man backar i safari till föregående fönster, finns det något sätt man kan göra så safari buffrar sidan innan så när man backar behöver man inte vänta på att sidan ska laddas om innan man kan börja scrolla utan att datorn tappar koll och man måste börja om igen på början av sidan? Ytterst irriterande på tex Facebook eller nyhetssidor... Man kan inte hålla på och öppna flikar hela tiden för då e man uppe i 54 stycken ganska fort. Har sett att firefox gör detta men jag vill prova safari fullt ut nu i och med den smidiga integrationen med iOS enheterna genom iCloud.

Jag vet inte vilken dator du har och om detta går på alla, men jag har iaf MacBook Air, och den kan man ställa in så att den backar när man drar med två fingrar mot höger! Tror inte att sidan brukar behöva laddas om!
Citera
2013-11-16, 20:14
Medlem
R0ckybalb0a555s avatar
Bump
Citera
2013-11-16, 21:30
Medlem
systems avatar
Citat:
4) Utorrent flippar ur för mig, väldigt ofta måste jag starta om appen flera gånger för att en download ska komma i gång. De startar absolut inte pga brist på seeders. Vet någon något lösning på detta problem?
Använder inte torrentklienter längre, men då jag så gjorde använde jag Transmission för att Utorrent sög balle. Kanske gäller detta fortfarande.
Citat:
5) Synca iphone/ipad med mac; hur gör man det smidigast? Jag har mycket (skit)musik på datorn jag inte vill fylla de andra enheterna med pga. platsbrist, är det lättast att bara ha manuell överföring på alla enheter och dra över det jag vill ha eller har ni smidigare system för detta?
Manuell överföring vinner såklart alla dagar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in