2013-11-11, 18:52
Medlem
abandoftrusts avatar
Tjena flytta gärna tråden om jag satt den i fel ämne.

Tjenare har tagit imovane 5mg vid behov ett tag, men nu fått utskrivet propavan 25 mg

inte tagit propavanen ännu då jag inte vet så mycket om det är det stor skillnad förutom dosen.

imovanen verkade på mej inom 30 min och man blev avslappnad och kunde komma till ro.

nån som vet hur propavanen verkar?

tacksam för svar mvh aband
Citera
2013-11-11, 19:01
Medlem
MisterToms avatar
Det är rätt stor skillnad och medicinerna verkar på olika sätt.

Propavan tar du ca en timme innan du ska sova och hjälper både med att göra det lättare att somna men hindrar även uppvaknande under natten samt gör att man ofta har lättare att sova ut på morgonen. Den sitter alltså i längre och det kan göra att man blir mer trött dagen efter.
Citera
2013-11-11, 19:06
Medlem
doedkos avatar
Propavan är liksom Imovane ett sömnmedel, med skillnaden att Propavan inte är beroendeframkallade och har en betydligt längre halveringstid än Imovane. Den sitter med andra ord i längre, verkar långsammare och ökar markant risken för baksmälla dagen efter. Många har problem med detta, och det får man väga upp mot fördelen att slippa beroenderisken och toleransutveckling.

Propavan tas upp mot en timme innan sänggående och har en halveringstid på 8 timmar. Imovane tas vid sänggående och har halveringstid på 4-6 timmar.

Båda mediciner har muntorrhet som vanlig biverkning, vilket ökar risken för karies. Det motverkas med salivstimulerande tabletter eller pasta.

Se mer info på http://www.propiomazin.se/ resp. http://www.zopiklon.se/ med källkritisk användning.
Citera
2013-11-11, 19:22
Medlem
abandoftrusts avatar
Tack alla för era svar, vad jag förstått så verkar propavanen lite längre samt sitter i längre, men om man jämför imovanen som jag kunnat ta mitt på dagen för att känna mej mera avkopplad så att säga då jag har problem med ångest ibland därför jag endast tagit dem vid behov. Och dem har ju givit mig lite avkoppling så att säga, går det att göra samma sak med propavanen eller ""däckar"" man, fick dom som sagt utskrivet för att komma till ro på kvällarna och har sovit jättebra med imovanen men vill inte bli som en zombie dessutom har jag kunnat ta imovanen mitt på dagen och klarat mej jättebra då dagar jag känt av ångesten. Nu blir du ju även större dos 5mg - 25mg så jag funderar på att dela tabletten så jag inte däckar om jag skulle behöva ta en mitt på dan, vad tror ni sry om jag skriver otydligt bara lite orolig för nya mediciner som jag aldrig provat

mvh aband
Citera
2013-11-11, 19:23
Medlem
Punklivs avatar
Imovane är en insomningstablett, den hjälper en att somna helt enkelt. Propavan däremot är en sömntablett och hjälper en att sova utan uppvaknanden.

Har man problem med insomnandet så är Propavan inte rätt medicin. Då skall du ta Imovane.

Jag tycker att zopiklon spöar skiten ur Propavan.

Edit: tar jag Propavan kan jag inte somna på grund av myrkryp i benen.
Citera
2013-11-11, 19:38
Medlem
doedkos avatar
Men du, behöver du något att ta på dagen ska du be om att få en lugnande tablett utskriven och inte använda sömntabletter. Tar du sömntabletter på dagen ökar du bara risken för toleransutveckling, vilket kommer sluta med att du till slut inte kan sova på dessa.

Beroende på din ångestnivå kan man fundera på om en antihistamin (t ex Atarax) skulle räcka som lugnande, men med tanke på att du tidigare har tagit Imovane, så är det inte troligt. Nästa steg brukar vanligtvis vara Oxascand/Sobril (Oxazepam) och räcker inte detta brukar man få Stesolid (Diazepam). Stesolid är dock inget som skrivs ut lättvindigt och beroenderisken är relativt hög. Ålder är också något som tas i beaktande, då man inte vill göra unga beroende av tung medicin i "onödan".

Propavan är inget man däckar på, eftersom denna verkar långsammare. Det är större risk att man däckar på Imovane. Skulle inte heller rekommendera att du tar Propavan under dagstid.

Storleken på dosen är individuellt för medicinen i fråga och går inte att jämföra enbart på mg. Vad det handlar om är hur pass potent medicinen är - en starkare medicin kräver lägre dos än en svagare.
Imovane finns i tabletter om 5 mg resp. 7,5 mg och Propavan i 25 mg. För en jämförbar effekt är alltså dosen på Propavan högre än på Imovane.

Ytterligare en sak att tänka på är att Imovane (liksom Oxazepam och Diazepam) är narkotikaklassad och en speciell blankett från Apoteket är bra att ha om man reser utomlands (inom Schengenområdet) med medicinen. I länder med hög säkerhet kan man annars få problem vid in- och utpassage.
Senast redigerad av doedko 2013-11-11 kl. 19:55.
Citera
2013-11-11, 19:43
Medlem
Propavan är djävulens påfund. Gör dig bara seg och tung i kroppen och om du kan somna trots myrkrypningarna i benen så vaknar du med en bakfylla lik den du får av dricka en 3L rödvin på en kväll samtidigt som benen känns förlamade, du är torr som en kärringfitta i munnen och det hänger i halva dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in