2013-11-11, 17:45
Medlem
Tjena! Jag har tänkt att försöka sluta lägga pengar på hög i ett pissigt storbankskonto med nästan obefintlig ränta och har tänkt börja med mer "aktivt sparande" om man kan kalla det så.

Har hört att man ska sprida riskerna så mycket som möjligt men hur ska jag fördela stålarna om jag utgår ifrån dessa faktan.

1, jag har väl tänkt sätta undan mellan 50-100 lakan i fonder, aktier etc.

2, är novis inom aktiehandel men är villig att lära mig.

3, förmodligen inte har något behov av att ta ut pengarna inom dom närmsta åren.

så vad skulle ni föreslå för ratio? 40% fonder 30% strukturerade produkter och 30% i aktier kanske?

är det avanza som gäller om man vill börja idka aktiehandel?

är som sagt novis men villig att lära. upplys mig gärna!
Citera
2013-11-11, 17:50
Medlem
The way of the turtle.
Citera
2013-11-11, 17:58
Medlem
HobartMuddys avatar
Beträffande sparande (dvs inte spekulation) så är Aktier vs Fonder egentligen mest en fråga om du är intresserad av något speciellt företag eller bransch. Annars kan man lika gärna hitta några billiga fonder.

Sedan är det lite feltänkt att ha en viss procent fond och en viss procent aktier eftersom båda kategorierna har samma risk. Det beror ju på vilka fonder och vilka aktier.

100kkr på 5 år skulle jag sätta 50 på Santander bufferkonto, och 50 på 3 eller 4 billiga, passiva fonder med olika profil. Jag skulle skita "mellan" risk-segmentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in