2005-07-12, 13:12
Medlem
Acklacks avatar
Vad jag gått å grunnat på lite är om bilar relativt sett är dyrare eller billigare idag. Ta tex en 240 och dess motsvarighet idag s40/s60 eller nånstans mittemellan (detta får ni avgöra vad som matchar bäst). Hur dyr skulle en 240 vara idag, med inflation och liknande. Idag får man ju en massa extra lull-lull för pengarna, men en ungefärlig jämförelse skulle man väl kunna göra. Om man inte tycker att en volvo lämpar sig för jämförelse kan man ta en volkswagen golf tex, då dessa har varit ganska lika över åren.

Jag tänkte att eftersom produktionen blivit mer automatiserad och att man tillverkar större serier (?), och har plattforms-samarbete (ford-volvo tex) borde produktionskostnaden bli lägre. Å andra sidan är det ju fler datorer och mer avancerad teknik i bilarna idag. Och högre löner.

Datorer har ju blivit billigare, man får otroligt mycket mer processorkraft för pengarna idag jmf med för 20 år sedan.

Vad tror ni? Motivera gärna.
Citera
2005-07-12, 14:05
Medlem
El Zorros avatar
Jag tror att det var Metro som jämförde dagens bilpriser mot hur de var för 10-15 år sedan och slutsatsen var att bilar är billigare (och bättre) idag.
Citera
2005-07-12, 17:30
Medlem
Erk Swedes avatar
prisutveckling

vad jag kan förstå är bilarna billigare idag, men corvetteklubben har gjort någon slags undersökning på corvettens prisutveckling med någon råd och rön statistik och då verkar bilarna blivit dyrare.
men jämför jag med vad bilarna kostade på sjuttio och åttiotalet med vad man tjänade, så ser man att det mesta blivit bra mycket billigare.men vi har mer utgifter i dag jämfört med på 80 talet,exempelvis internet,datorer och mobiltelefoner.
räntorna var ju också höga på 80talet,men i gengäld var det hög inflation också så det jämnar nog ut sig.
Citera
2005-07-12, 18:29
Medlem
groovesnuss avatar
Jag har läste en undersökning som jämförde hur läge en industriarbetare behövde jobba för en ny Volvo. Man behöver idag jobba färre timmar för en ny V70 jämfört med en 145:a 1971. Har inte de exakta siffrorna framme, ska kolla senare.
Citera
2005-07-13, 10:01
Medlem
Acklacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jag har läste en undersökning som jämförde hur läge en industriarbetare behövde jobba för en ny Volvo. Man behöver idag jobba färre timmar för en ny V70 jämfört med en 145:a 1971. Har inte de exakta siffrorna framme, ska kolla senare.

Intressant, leta, leta. Nån som vet hur många 240 det såldes -85?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in