2013-11-10, 18:35
Medlem
Hej,
Det är så att jag har fått ett inkassokrav som jag har bestridit och begärt underlag för detta dvs en original faktura, detta har jag inte fått och verkar som att det inte finns någon.

Således så verkar det som att dom inte har några grunder och med hjälp utav brevväxlingen så borde jag kunna bestrida och vinna kravet i en ev. TR förhandling eller?

Som att jag dels har begärt pul utdrag och även har brev där dom försöker smyga undan den ev original fakturan så kan dom inte trolla fram den heller så att säga.

Vad tror ni?
Citera
2013-11-10, 18:41
Medlem
De behöver inte presentera orginalfakturan, utan det räcker med ett bevis på att du står i skuld till dem.

Sedan undrar jag vad "pul utdrag" du hänvisar till skulle vara? Eller menar du "registerutdrag"?
Citera
2013-11-10, 18:45
Medlem
[quote=zerblatt67]De behöver inte presentera orginalfakturan, utan det räcker med ett bevis på att du står i skuld till dem.

Sedan undrar jag vad
Citera
2013-11-10, 18:48
Medlem
Hur ska dom kunna bevisa att jag har en skuld om dom inte kan presentera en original faktura?
Då kan dom annars bara hitta på något ju.

Har precis fått en skuld på närmare 1 miljon som är en äkta skuld, den är de inge problem med.

Men med denna skuld så har massa skumma krav kommit från andra inkassobolag som jag inte ens vet om.

Känns som att dom ev försöker lura mig som att jag har så stora skulder redan.
Citera
2013-11-10, 18:56
Medlem
miikoss avatar
Finns inget i PUL som säger att man måste ge ut kopior på fakturor.

Det är väl annars enbart att bestrida om ni vill. Om det finns bevis så kommer det att läggas fram i domstolen.
Citera
2013-11-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Finns inget i PUL som säger att man måste ge ut kopior på fakturor.

Det är väl annars enbart att bestrida om ni vill. Om det finns bevis så kommer det att läggas fram i domstolen.

Enligt pul 26 så får man ut all info dom har registrerad om en.

Sedan så lär dom självfallet presentera grunden till kravet.
Citera
2013-11-10, 19:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devos
Enligt pul 26 så får man ut all info dom har registrerad om en.

Sedan så lär dom självfallet presentera grunden till kravet.
Men själva fakturan kommer du inte att få ut. Varför bestrider du bara inte kravet? Finns det en faktura och således en fordran på dig, kommer bevis härom läggar fram i TR:n. Är det nu så att en fordran inte finns kommer bolaget inte att ta det till domstol.
Citera
2013-11-10, 19:08
Medlem
(null)
Citera
2013-11-10, 19:08
Medlem
Citat:
Hur ska dom kunna bevisa att jag har en skuld om dom inte kan presentera en original faktura?

Orginalfakturan har skickats till dig, allt de kan presentera är kopior av en faktura/skuld, så jag fattar inte vad du är ute efter??? Det räcker att de i rätten visar att du har en skuld till dem för att du ska vara rökt.
Citera
2013-11-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Orginalfakturan har skickats till dig, allt de kan presentera är kopior av en faktura/skuld, så jag fattar inte vad du är ute efter??? Det räcker att de i rätten visar att du har en skuld till dem för att du ska vara rökt.

Har du dyselexi? Jag skrev tidigare att det är skumma fakturor = jag har inte fått original fakturan över huvudtaget
Citera
2013-11-10, 19:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Har du dyselexi? Jag skrev tidigare att det är skumma fakturor = jag har inte fått original fakturan över huvudtaget
Men för helvete människa. Bestrid betalningskravet och ta det till TR:n. Existerar det en fordran på dig så är du rökt. Finns det ingen sådan så kommer bolaget inte ens att vilja gå till domstol. Det var väl inte så jävla svårt?
Citera
2013-11-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Men för helvete människa. Bestrid betalningskravet och ta det till TR:n. Existerar det en fordran på dig så är du rökt. Finns det ingen sådan så kommer bolaget inte ens att vilja gå till domstol. Det var väl inte så jävla svårt?

Jag skall skriva en bestridan senare, men man vill ändå säkerhetställa bevis så att dom inte skapar bevis senare så att säga.
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdf

Där framgår det att dom måste skriva från vem osv som kravet kommer dvs första bolaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in