2013-11-10, 18:22
Medlem
Bbobis avatar
Vi har väll alla noterad hur vissa när de får en plats på en av de attraktiva 7-dagars parkeringarna verkar sluta använda bilen nu när de har fått en sån bra parkeringsplats.

I mitt fall så jobbar jag natt och har svårt att hitta parkeringsplats när jag kommer hem. Desto mer irriterande är det att se att samma jävla skitbilar står på samma plats som de gjort sedan början av sommaren, men det verkar ju inte vara någon som helst kontroll på dessa parkeringar?

Den bil jag stör mig mest på har stått på samma plats sedan våras. Alla har vant sig vid att den står där så en del bilister parkerar framför den, dom vet ju att den inte ska nånstans.

Bilen verkar ägas av nån ung kille som ibland sovit i den och det har även hängt pundare i närheten av bilen.

Vad ska jag göra? Kan man kontakta någon som får bort den? Själv har jag mest tänkt på att slå sönder den eller fästa bogserlina till min egna bil och dra ut den på gatan.
Citera
2013-11-10, 18:51
Medlem
Jag har också en sådan 7-dygns parkering utanför mitt hem och precis som du blir irriterand av det finns bilar som bara står där, i månader, eller att någon parkerar en enkel kärra där. Jag har kontaktat närpolisen, men det vill inte göra något så länge bilen inte står trafikfarligt. Jag fick kontakta Tekniska kontoret på kommunen och de skickade det vidare till Europark, som ska sköta parkeringsövervakning åt kommunen. Det har tyvärrr inte hänt så mycket på 2-3 veckor sedan jag kontaktade dem - bilen fortsätter att stå där och inte ens fick parkeringsböter. På en annan 7-dygnsparkering i kommunen stod en släp i flera år - boende kämpade med Tekniska kontoret i ett halvår för att få bort den.

Kontakta kommunen (skriftligt) och beskriv att bilen bara står där. Men räkna med att det inte blir ett högt prioriterat ärende.

PS Jag antar att det är en allmän 7-dygnsparkering och det inte står typ Q-Park för de brukar lappa snabbt.
Citera
2013-11-10, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vi har väll alla noterad hur vissa när de får en plats på en av de attraktiva 7-dagars parkeringarna verkar sluta använda bilen nu när de har fått en sån bra parkeringsplats.

I mitt fall så jobbar jag natt och har svårt att hitta parkeringsplats när jag kommer hem. Desto mer irriterande är det att se att samma jävla skitbilar står på samma plats som de gjort sedan början av sommaren, men det verkar ju inte vara någon som helst kontroll på dessa parkeringar?

Den bil jag stör mig mest på har stått på samma plats sedan våras. Alla har vant sig vid att den står där så en del bilister parkerar framför den, dom vet ju att den inte ska nånstans.

Bilen verkar ägas av nån ung kille som ibland sovit i den och det har även hängt pundare i närheten av bilen.

Vad ska jag göra? Kan man kontakta någon som får bort den? Själv har jag mest tänkt på att slå sönder den eller fästa bogserlina till min egna bil och dra ut den på gatan.

Har också varit med om detta, sjukt irriterande när man vet att det snyltas vissa av dom brukar åka runt och bara flytta bilen från en gästparkering eller 7 dagarsparkering till en annan, varje dag, fan tror dom att man är så jävla dum i huvudet att man inte fattar att dom bor där.
Men gör som jag skriv en arg lapp och fäst på vindrutan (för det är ju så vi gör i sverige) det
brukar oftast fungera!
Citera
2013-11-10, 19:46
Medlem
Ta en liter olja och häll ut under/framför bilen och ring sedan brandkår och säger att en bil står och läcker olja? :-)
Citera
2013-11-10, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ta en liter olja och häll ut under/framför bilen och ring sedan brandkår och säger att en bil står och läcker olja? :-)

Hyfsat tipps det borde funka, kanske en liten skvätt bensin också för luktens skull.
Citera
2013-11-10, 20:31
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Detta är förstås olagligt och är därför förstås bara högst teoretiskt men det leder till omedelbar bortforsling av bilen.

Anledningen till att Euro-Park/Q-park inte åtgärdar sådana parkeringar är att det tar 7 dygn innan man får en lapp och man måste ha tagit bilder på ventilen. Det orkar man inte som lapplisa utan drar och tar folk som glömt p-skiva i något köpcentrum istället.
Citera
2013-11-10, 21:09
Medlem
RAGEDs avatar
Ta en slägga och klappa hål i oljetråget och ring kommunen annars kan du ta reda på vem som äger bilen, kontakta han på telefon och säg att lite otrevliga saker kommer att hända om du inte flyttar på biljäveln. Typ råka kasta brandbomber på den eller något.
Citera
2013-11-10, 21:22
Medlem
Bbobis avatar
Börjar väll med en arg lapp då.

Vad säger lagen om avställda bilar på allmäna väga? Får en bil som inte skattas för utnyttja dessa platser? Har svårt att tänka mig att den skulle vara påställd. Men ska kolla.

Citat:
Ursprungligen postat av RAGED
Ta en slägga och klappa hål i oljetråget och ring kommunen annars kan du ta reda på vem som äger bilen, kontakta han på telefon och säg att lite otrevliga saker kommer att hända om du inte flyttar på biljäveln. Typ råka kasta brandbomber på den eller något.

Det kommer inkluderas i lappen. Ska passa på att kolla ägaren. Löser inte detta saken blir det mer drastiska metoder. Ser den varje dag när jag åker in för att mot alla odds se om det finns en plats. Tanken slår mig dagligen.
Senast redigerad av Bbobi 2013-11-10 kl. 21:24.
Citera
2013-11-10, 21:25
Medlem
Har 7-dagar parkering här där jag bor på gatan. Det vi också har är det är städdag en dag i månaden(olika på olika vägar i området), vilket gör att alla bilar måste vara borta om de inte ska få en p-bot.
Så jag föreslår TS att du kontaktar den som äger parkeringen och ber de införa en städdag(någon timme) i månaden. Då kan p-vakten i alla fall en gång i månaden upptäckta de som står därför jämnan.
Citera
2013-11-10, 21:32
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Det kommer inkluderas i lappen. Ska passa på att kolla ägaren. Löser inte detta saken blir det mer drastiska metoder. Ser den varje dag när jag åker in för att mot alla odds se om det finns en plats. Tanken slår mig dagligen.
Ett tips är att höra av dig med anonymt nummer om du ska ta det till steg 3 iom. att det är olagligt. Du kan ta reda på vem som äger bilen via bilens reg nr. och det kostar bara några kronor med sms.

http://www.transportstyrelsen.se/vag/fordon/fordons-agaruppgift/

Mvh
Citera
2013-11-10, 22:27
Medlem
Citat:

Du ska kontakta markägaren eller kommunen om det är gatumark.

Många 7-dygns parkeringar saknar regelbunden övervakning, pga att det är tidskrävande att dokumentera ventilpositioner särskilt om det rör sig om 100 tals bilar vilket det ofta kan göra i vissa områden. Därför måste någon anmäla till markägaren/övervakaren/kommunen om någon bil blir stående en längre tid. Större kommuner har tydliga rutiner kring detta, dock kan det ta några veckor innan man tar bort den pga. att ägaren ska underrättas via brev osv, är bilen i dåligt skick måste det även utredas om den ska skrotas. I Stockholm bärgas det i princip varje natt en eller ett par stycken långtidsuppställda till kommunens uppställningsplats.
Citera
2013-11-23, 12:38
Moderator
rotadents avatar
Bilar --► Juridik

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem