2013-11-10, 17:56
Medlem
Hejsan,

Ber om ursäkt om tråden ligger fel, inte med min mening.

Nu är det så här att jag bor i det invandrartäta Eskilstuna med min fru och barn, vi bor för tillfället i en lägenhet i ett invandrarområde, det har varit skjutningar och polisen stormade grannen igår, jag såg blod och bloda handavtryck i källaren förra veckan, min fru är skärrad och jag känner mig maktlös.
Det har under en lång tid varit invandrare som knackar på våran dörr, när jag öppnar så säger dom "oj ursäkta, det var fel." Vårat efternamn är väldigt Svenskt så att ta fel dörr ser jag är ganska långsökt.

Jag vill kunna skydda mig vid såna här tillfällen, jag vill börja ta en bild på dessa personer som ringer på fel dörr och jag vill även veta vad dom vill, hur gör jag för att på smartast sätt avsäga dom flesta lagarna när jag öppnar dörren, t ex kunna dra kniv mot den på andra sidan?

Vad jag förstått så klarar man sig undan straff om man varnar innan, alltså "Jag har en kniv, fortsätter du så kommer jag ta till självförsvar", annat sätt är att sätta upp någon slags skylt där det varnar för vad som kan hända om man tar sig in på någons egendom, kan jag göra en liten skylt där det står ungefär "Om du knackar på dörren så gäller inte dina rättigheter längre, den personen som öppnar kan vara aggresiv"?

Jag är fullt seriös med detta och vill gärna ha ett seriöst svar, jag vill med all rätt kunna stoppa personen när dom knackat på och sedan ta en bild, vid konflikt så vill jag ha rätt att göra illa personen.

Tack
Citera
2013-11-10, 18:08
Medlem
Jag är inte jättepåläst inom det här men jag hittade det här på internet:

ULTRA SUPERVARNING: WOT
Citat:
Citera
2013-11-10, 18:10
Medlem
ZIPPOZIPPOs avatar
Det där med varnings lappen tycker jag va en lysande lösning, kan missförstås av grannar ! Psykfall
Citera
2013-11-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 757
Det där med att de knackar på är troligen för att se om någon är hemma för eventuellt inbrott / se vilka tider folk är hemma. Det är relativt vanligt.

Mitt råd till dig är att flytta/fly, finns ingen som kommer hjälpa dig om du råkar illa ut, självförsvar i Sverige?? Haha, i Sverige ska du ta döden för mångkulturens bästa, försvarar du dig är du en brottsling i dagens Sverige. Om du blir dödad och dina barn / fru våldtagna kommer tidningarna tysta ner det och försöka få det bortglömt. Behöver jag tillägga att röstar du på sjuklövern förtjänar du ditt öde.

Inte riktigt det svaret jag hade hoppas på, någon som vet lagboken bättre än mig bör kunna svara på frågan, att fly från mitt egna land är makabert.
Måste finnas nått sätt som ger mig rätten att hålla fast personen för en bild och eventuellt kunna dra en kniv.

Tack
Citera
2013-11-10, 18:13
Medlem
foshobros avatar
Det finns kameror att sätta i kikhålet i dörren, man byter ut existerande lins mot en kamera som kan skicka bild till datorn. På det viset kan du ju spara bilder på de som knackar på utan att behöva närma dig ytterdörren. Hur lagarna ang övervakning/smygfilmning gäller i en sådan situation har jag ingen aning om.

Sedan tror jag inte det är en bra ide med en skylt eller liknande där det står att du kommer försvara dig om dom knackar på. Jag tror att det är mer inbjudande än skrämmande. Rör det sig sketchy folk i trapphuset och du har varningsskyltar på dörren lär du få vara beredd att få en yxa i den.
Citera
2013-11-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroone
Inte riktigt det svaret jag hade hoppas på, någon som vet lagboken bättre än mig bör kunna svara på frågan, att fly från mitt egna land är makabert.
Måste finnas nått sätt som ger mig rätten att hålla fast personen för en bild och eventuellt kunna dra en kniv.

Tack

Fly från landet behöver du kanske inte göra riktigt än, eller jo, om du vill kunna utöva självförsvar på ett "lagligt" vis och skydda din familj, då måste du fly landet för detta är olagligt i Sverige. Däremot råder jag dig att flytta ifrån blatteområdet du bor i om du har livet kärt. Det kan säkert vara så att det finns något undantag där du kan "dra kniv" om blattar stormar din lägenhet för att mörda din familj, men det är en 50/50 chans att du själv blir dömd.

*OBS Detta är enbart teoretiskt* Det du dock _måste_ göra är att använda det mest maximala våld du kan frambringa om detta händer, eftersom blattar är krigsskadade psykopater som enbart förstår våld så kommer de aldrig vika sig om de ser en svaghet hos dig. Det gäller att du går till attack innan de hinner reagera och oskadliggör dem snabbt. Dock finns det stor risk att deras 40 kusiner och farbröder kommer och letar efter dem sen och då måste du vara beredd på detta.
Citera
2013-11-10, 18:24
Medlem
Vet inte riktigt hur man crossquotar..
@MicrosoftSam Tack för inlägget!

Citat:
Ursprungligen postat av foshobro
Det finns kameror att sätta i kikhålet i dörren, man byter ut existerande lins mot en kamera som kan skicka bild till datorn. På det viset kan du ju spara bilder på de som knackar på utan att behöva närma dig ytterdörren. Hur lagarna ang övervakning/smygfilmning gäller i en sådan situation har jag ingen aning om.

Sedan tror jag inte det är en bra ide med en skylt eller liknande där det står att du kommer försvara dig om dom knackar på. Jag tror att det är mer inbjudande än skrämmande. Rör det sig sketchy folk i trapphuset och du har varningsskyltar på dörren lär du få vara beredd att få en yxa i den.

Det där med kamera i kikhålet låter som en bra idé, funderat innan på att fästa en kamera i hörnet utanför dörren men det har jag hört är olagligt.
Det låter rimligt i mitt huvud att om man på nått sätt förvarnar personen om vad som kommer att hända om personen rör dörren, tack för ditt inlägg!
Citera
2013-11-10, 18:38
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Åk till Tyskland och införskaffa riktig OC spray som du på ett lämpligt sätt fäster innanför dörren så att den är lättåtkomlig.
Köp Inga så kallade lagliga självförsvarssprayer i Sverige då dessa håller relativt låg klass.

Skulle du bli tvungen att använda sprayen så kan du ev torska för vapenbrott, upp till dig om det är värt det eller inte.
Ang kniv så är det inget jag rekommenderar då sannolikheten är stor att du kan förlora kniven i ety ev. Handgemäng och då kan kniven användas mot dig själv
Citera
2013-11-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Åk till Tyskland och införskaffa riktig OC spray som du på ett lämpligt sätt fäster innanför dörren så att den är lättåtkomlig.
Köp Inga så kallade lagliga självförsvarssprayer i Sverige då dessa håller relativt låg klass.

Skulle du bli tvungen att använda sprayen så kan du ev torska för vapenbrott, upp till dig om det är värt det eller inte.
Ang kniv så är det inget jag rekommenderar då sannolikheten är stor att du kan förlora kniven i ety ev. Handgemäng och då kan kniven användas mot dig själv

I ung ålder så hade några vänner något som kallades för Nato spray, säkert slang för något, denna sprayen paralyserade träffad kroppsdel, antar att det är olaglig också i Sverige?
Tror det får bli en sån här kikhåls-kamera och sedan flyga ut i trapphuset med hög ton.
Citera
2013-11-10, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroone
Jag vill kunna skydda mig vid såna här tillfällen, jag vill börja ta en bild på dessa personer som ringer på fel dörr och jag vill även veta vad dom vill, hur gör jag för att på smartast sätt avsäga dom flesta lagarna när jag öppnar dörren, t ex kunna dra kniv mot den på andra sidan?

Vad jag förstått så klarar man sig undan straff om man varnar innan, alltså "Jag har en kniv, fortsätter du så kommer jag ta till självförsvar", annat sätt är att sätta upp någon slags skylt där det varnar för vad som kan hända om man tar sig in på någons egendom, kan jag göra en liten skylt där det står ungefär "Om du knackar på dörren så gäller inte dina rättigheter längre, den personen som öppnar kan vara aggresiv"?

Jag är fullt seriös med detta och vill gärna ha ett seriöst svar, jag vill med all rätt kunna stoppa personen när dom knackat på och sedan ta en bild, vid konflikt så vill jag ha rätt att göra illa personen.

Tack

Allt utom fotograferingen (så länge det inte rör sig om övervakningskamera) låter som om det är olagligt.

Öppna dörren och fotografera personen kan du utan vidare göra.

Det är inte förbjudet at plinga på någons dörr, så det kan du aldrig förhindra. Även om du förstås har rätt att fråga dem varför de plingar på dörren så har de lika stor rätt att inte svara. Hålla fast dem kan du självklart inte göra på ett lagligt sätt.

Skylt om att rättigheter upphör funkar naturligtvis inte. De befinner sig inte i ditt hem och har samma rätt att vistas i fastigheten som vem som helst. Att hota med våld på en skylt är, precis som det låter, sannolikt olaga hot och därmed straffbart. Att öppna dörren och hota någon med kniv är inte heller särskilt smart, då du i det fallet gör dig skyldig till ännu allvarligare brott.

Det går aldrig att avtala sig till ett brott. Även om du skulle få någon att skriva på ett avtal att du får dra kniv mot denne så är detta avtal inte giltigt och du gör dig skyldig till brott. Att sätta upp en skylt på dörren och varna för detta är dessutom inte ens ett avtal (inte för att det spelar någon roll).

Kort sagt, du kan glömma allt utom fotograferingen.

Om någon skulle tränga sig in i ditt hem är det en helt annan sak. Då begår personen hemfridsbrott och du har viss rätt att freda dig (beroende på hur hotfull eller våldsam personen är).
Citera
2013-11-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Allt utom fotograferingen (så länge det inte rör sig om övervakningskamera) låter som om det är olagligt.

Öppna dörren och fotografera personen kan du utan vidare göra.

Det är inte förbjudet at plinga på någons dörr, så det kan du aldrig förhindra. Även om du förstås har rätt att fråga dem varför de plingar på dörren så har de lika stor rätt att inte svara. Hålla fast dem kan du självklart inte göra på ett lagligt sätt.

Skylt om att rättigheter upphör funkar naturligtvis inte. De befinner sig inte i ditt hem och har samma rätt att vistas i fastigheten som vem som helst. Att hota med våld på en skylt är, precis som det låter, sannolikt olaga hot och därmed straffbart. Att öppna dörren och hota någon med kniv är inte heller särskilt smart, då du i det fallet gör dig skyldig till ännu allvarligare brott.

Det går aldrig att avtala sig till ett brott. Även om du skulle få någon att skriva på ett avtal att du får dra kniv mot denne så är detta avtal inte giltigt och du gör dig skyldig till brott. Att sätta upp en skylt på dörren och varna för detta är dessutom inte ens ett avtal (inte för att det spelar någon roll).

Kort sagt, du kan glömma allt utom fotograferingen.

Om någon skulle tränga sig in i ditt hem är det en helt annan sak. Då begår personen hemfridsbrott och du har viss rätt att freda dig (beroende på hur hotfull eller våldsam personen är).

När du lägger ut det så där så låter mina planer helt galna, den här staden är en riktig skithåla.
Tack för alla svar, någon skrev tidigare att om det är värt det så är det bara att köra på, jag vet inte vad dessa människor vill så får bli att konfrontera nästa gång.
Citera
2013-11-10, 21:37
Moderator
rotadents avatar
Bostad --► Juridik

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto