2013-11-10, 17:42
Medlem
Mrad0s avatar
Hej!

Jag hade enda sedan i somras funderat på att flytta till Oslo i hopp om att hitta ett arbete. Därför lämnade jag in en bokningsansökan hos en lokal bostadsförening. Jag fick svar att de kunde erbjuda mig ett rum från 1:a december. Jag bekräftade här att jag var intresserad och ville ha rummet. Därefter fick jag ett svar att jag har en dag på mig ifall jag skulle vilja avboka.

Några dagar senare svarade jag att jag inte längre var intresserad av rummet och nu kräver de mig på hela hyran. Detta trots att det inte finns någon information på deras hemsida angående avbokningsregler eller liknande. Jag har inte heller skrivit på något avtal, utan de skulle jag göra när jag kom till Oslo.

Kan de verkligen göra så här? Hur ska jag nu gå tillväga?

Med vänlig hälsning!
Citera
2013-11-11, 14:22
Medlem
Du har ingått ett avtal att du ska ta rummet, även om du inte skrivit på något papper. Det avtalades inte om någon ångerrätt, avtalet om att du ska hyra är därför bindande.

Jag har svårt att se det på något annat sätt, någon däremot?
Citera
2013-11-12, 11:35
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtileDulci
Jag har svårt att se det på något annat sätt, någon däremot?

Nej. Dessutom har ju föreningen informerat TS om att han har en dag på sig att avboka om han skulle vilja. Således är han informerad om vad som gäller.

Kanske kan det finns någon distansavtalslag att tillämpa på denna typ av avtal dock, jag har ingen aning.
Citera
2013-11-12, 14:27
Medlem
(Utgår från att du ville hyra ett rum för att bo i, inte hotellrum.)

Jag är inte jättebra på norska och verkligen inte bra på norsk rätt , men muntliga avtal är uttryckligen OK i hyresförhållanden enligt 1 kap. 4 § husleieloven och uppsägningstiden förefaller vara 3 månader enligt 9 kap. 6 § 1 st. huseleieloven, men enbart en månad om du bara hyr ett "enkelt beboelserom" enligt 2 st. Gissningsvis har ni avtalat om det senare och du krävs därför på en månads hyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrad0
Kan de verkligen göra så här?

Kan de verkligen kräva att jag håller vad vi avtalat om? Jag vill inte vara elak, men vilken verklighet bor du i?
Senast redigerad av Lindgren08 2013-11-12 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in