2013-11-10, 17:30
Medlem
knut_1s avatar
Tjenis. Undrade lite om någon känner till/har erfarenhet av inkomst från att äga mark? Exv ...

... skog, går det att leasa ut eller så? Få inkomst utan att behöva avverka och sätta plant själv vill säga? Jakträttigheter kan man sälja exv.
... åkermark, finns marknad för att hyra ut/leasa till lantbrukare? Även om det gäller mindre mängd hektar?
... betesmark, samma sak där, finns möjlighet till inkomst helt enkelt för att man äger det?

Finns ju en del ute till försäljning så jag är lite intresserad om det är något man kan räkna på ...
Citera
2013-11-10, 17:40
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Det går ju att arrendera marken till en bonde. Tror dock det är svårt att få nån lönsamhet i det om man inte redan pysslar med sånt. Typ om man är lantbrukare och inser att man inte kommer behöva lika mycket mark de närmsta åren eftersom man gått över från en viss produktion till en annan och då arrenderar marken till granngården. Men det är bara en vild gissning.
Citera
2013-11-10, 19:13
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Tjenis. Undrade lite om någon känner till/har erfarenhet av inkomst från att äga mark? Exv ...

... skog, går det att leasa ut eller så? Få inkomst utan att behöva avverka och sätta plant själv vill säga? Jakträttigheter kan man sälja exv.
... åkermark, finns marknad för att hyra ut/leasa till lantbrukare? Även om det gäller mindre mängd hektar?
... betesmark, samma sak där, finns möjlighet till inkomst helt enkelt för att man äger det?

Finns ju en del ute till försäljning så jag är lite intresserad om det är något man kan räkna på ...

Jadå.

Min farbror arrenderar ut mark som han köpt långt ifrån där han själv bor.

Ca 70 hektar.

Inkomster i form av jaktarrende och för de radiomasterna som står där.
(Vet inte om det är operatörerna själva typ 3/Telenor/Glocalnet/Telia - eller om det är något statligt organ som betalar?).

Dock så hugger inga skogsbolag på marken så jag vet inte hur mycket pengar han går miste om där(?) - någon annan kanske har egen personlig erfarenhet av att hyra ut sin mark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in