2005-07-12, 07:53
Medlem
Postar här eftersom det finns så mycket märkliga översättningar och syftningsfel i dagens dynamiska arbetsmarknad och överhettade näringsliv.

idag på Tv såg jag en människa som titulerades

"Fusksamordnare, Försäkringskassan".

det låter som om hon vill hitta metoder att göra det effektivare att fuska...?

Här kan man även visa på påhittade yrkestitlar och tjänstebefattningar (egna och andras) men notera i så fall när det är påhittat!

Fredrik Lindström snackade i nåt sammanhang om "Knäckstrutansvarig".
Citera
2005-07-12, 18:43
Medlem
skalizs avatar
Livsnjutare och diversearbetare brukar vara ganska populärt yrke bland dokusåpadeltagare. Inte påhittade kanske men förskönade iaf..

OT: Hittade nån snubbe på eniro häromdagen som hade titeln "Wärsh-Pirat"
Citera
2005-07-12, 19:11
Medlem
InkoPinkos avatar
"Nagelteknolog" tycker jag är en mycket bisarr titel, med "Teknolog" avses ju vanligtvis studenter vid en teknisk högskola.

"Nageltekniker" tycker jag hade varit en åtminstone mer acceptabel titel.
Citera
2005-07-12, 19:15
Medlem
FetFulElaks avatar
"Navelskådare" gillar jag. Och så tycker jag om när man läser, i intervjuer, telkataloger o.d och folk har svarat helt rabiata och aparta saker såsom "Yrke: Bänkpress", "Yrke: Finsk pinne" mm.
Citera
2005-07-12, 19:18
Medlem
Fat bastards avatar
I min stad finns en "prokurist", vet inte riktigt vad det innebär, i realiteten driver han en bilskrot med sin bror och är en rolig jävel att dricka pilsner med.

På mitt förra jobb fick jag av min överamerikaniserade chef titeln "technical supporter" när jag i själva verket var reparatör/konstruktör.
Citera
2005-07-12, 19:22
Medlem
FetFulElaks avatar
Prokurist; innehavare av prokura (fullmakt), d.v.s. person som har rätt att teckna firmas namn vid avtal m.m.
Citera
2005-07-12, 19:37
Medlem
Eremitens avatar
Jag hade ett beredskapsarbete på arbetsförmedlingen en gång i tiden. Där fanns en katalog som listade alla yrken. Det yrke jag tyckte var mest underligt var "kaffekokare". Kan man verkligen få jobb enbart som kaffekokare? Hur lång är utbildningen?
Citera
2005-07-12, 20:20
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Prokurist; innehavare av prokura (fullmakt), d.v.s. person som har rätt att teckna firmas namn vid avtal m.m.
Jaha där ser man, inte riktigt ett yrke, men ändå rätt på nå't sätt då.
Jag hade hoppats att det skulle betyda nå't roligare åt proktologhållet.
Citera
2005-07-14, 18:48
Medlem
Rudis avatar
Sanitetstekniker finns ju, men det är enligt mig ganska luddigt. Menar dom en städare, rörmokare eller nån tömmer dass?
Citera
2005-07-14, 20:19
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudi
Sanitetstekniker finns ju, men det är enligt mig ganska luddigt. Menar dom en städare, rörmokare eller nån tömmer dass?
EDIT: se inlägg nedan..
Citera
2005-07-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Ny term för städare/städerska. Innan den fanns hygientekniker.

Vad hände med lokalvårdare?

Är det sant att "florist" både betyder att stå i blomsteraffär och att vara nån sorts växtbiolog?

Tycker det mer passar på förstnämnda...
Citera
2005-07-14, 20:27
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Vad hände med lokalvårdare?

Lokalvårdare, ja.. det var väl det första, efter städerska? Ska fråga någon av dem på jobbet;-)

EDIT: har kollat upp lite. Sanitetstekniker är tydligen sopgubbar.
En hygientekniker är en avancerad städerska som t.ex. kollar upp restauranger, lab m.m. Anticimex kallar sina gubbar för hygientekniker..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in