2013-11-10, 16:44
Medlem
En liten logikövning:
Dissekera och hitta felen i nedanstående "bevis" på att Gud inte finns som jag fick på annat forum.

Citat:
Då kan du få matematiskt bevis på att Gud inte finns då.

På engelska. Men det tror jag du inte har några problem med.
*
W (x, y) = y is willing to prevent x
A (x, y) = y is able to prevent x
E (x) = x is evil, T(x) = x exists
M (x) = x is malevolent
I (x) = x is impotent

A: If god is not able to prevent evil, then god is impotent.
¬ A (god,evil) -> I (god)

B: If god is unwilling to prevent evil, then god is malevolent.
¬ W (god,evil) -> M (god)

C: If evil exists, god is unwilling to prevent evil or god is unable to prevent evil.
T (evil) -> (¬ A (god,evil) v ¬ W (god,evil))

D: If god exists, he is not malevolent and he is not impotent
T (god) -> (¬ M(god) & ¬ I (god))

1. God exists: T (god)

2. Evil exists: T (evil)

3. By 1 and D, god is not malevolent and he is not impotent:
¬ M (god) & ¬ I (god)

4. By 2 and C, god is unwilling to prevent evil or god is unable to prevent evil:
¬ A (god,evil) v ¬W(god,evil)

5. By 4 and A and B, god is malevolent or god is impotent:
I (god) v M (god)

6. 3 and 5 are a contradiction.

By 6, either 3 is false or 5 is false.

If 3 is false, then 1 is false, then god does not exist:
¬ 3 -> ¬ 1 -> ¬ T (god)

If 5 is false, then 4 is false:
¬ 5 -> ¬ 4

If 4 is false, then 2 is false, then evil does not exist:
¬ 4 -> ¬ 2 -> ¬ T (evil)

Therefore, either evil does not exist or god does not exist.
We cannot conclude that god does not exist unless we presume that if god exists, evil exists:

T (god) -> T (evil)

The contrapositive would then be:
¬ T (evil) -> ¬ T (god) - and thus god would not exist.
Citera
2013-11-10, 17:07
Medlem
Eastman92s avatar
Jag ser inga som helst fel med denne persons resonemang (taget från Sokrates om jag inte minns fel).
Citera
2013-11-10, 17:14
Medlem
matteyass avatar
B är falskt till att börja med. Brist av vilja att förhindra "ondska" betyder inte att man önskar "ondska" åt andra. Någon som inte tror på våld kan inte forcera andra att bete sig på ett visst sätt.

Sen så är det smärre fel i A också. Att man inte lyckas med att förhindra ondska är inte tecken på impotens, bara ett tecken på ¬omnipotens. Lite av en tolkningsfråga, då impotens är subjektivt. Olyckligt att ta med subjektivitet i logiska argument. "Ondska" är förstås en till liknande svag punkt.
Senast redigerad av matteyas 2013-11-10 kl. 17:19.
Citera
2013-11-10, 18:51
Medlem
Antinomoss avatar
Så totalt ointressant och ett missbruk av logiken.

Logik handlar inte om det semantiska innehållet i satserna.
Citera
2013-11-10, 19:58
Medlem
baylifes avatar
Detta är Epicurus argument om jag inte minns fel.
Citera
2013-11-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastman92
Jag ser inga som helst fel med denne persons resonemang (taget från Sokrates om jag inte minns fel).
Har du dissekerat resonemanget? Kan du motivera varje antagande?
Citera
2013-11-10, 23:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det var en onödigt krånglig uppställning för att helt enkelt slå fast att man inte tycker att Gud är förenlig med att det finns ondska i världen.

Vi kan förenkla det hela till:

Kod:
Gud v Ondska

Men denna premiss är inte alls betraktad som självklar. Den ingår i teodiceproblemet. Det är ett ganska uttjatat ämne som det säkert finns en tråd om i religion-avdelningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet

Ett av de mest populära svaren hittar vi i filmen Time Bandits
http://www.youtube.com/watch?v=Fw9IqUgGlzs
Citera
2013-11-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vi kan förenkla det hela till:

Kod:
Gud v Ondska
Var det avsiktligt du använde inklusivt eller, eller avsåg du egentligen exklusivt eller?
Citera
2013-11-10, 23:19
Medlem
matteyass avatar
Argumentet om ondska och gud tycks fel på alla plan. Vad är ondska och finns det något i definitionen som gör att det inte borde finnas? Vilken värld är mest fulländad; den där det bara finns "det goda" eller den där det inte finns någon sådan begränsning?

Ingen alls som inser att argumentet att "någon är ond för att dom tillåter ondska" är helt irrationellt?

Exempel: om någon dåre ger mig ett ultimatum i stil med "antingen ger du mig ditt godis eller så dödar jag en random främling" så gör jag ett irrationellt val ifall jag ger honom mitt godis; det är alltså ingenting som helst fel (på mig) om jag behåller mitt godis. I praktiken väljer jag förstås att ge honom godiset, av det enkla skälet att jag kan förhindra någon annans idioti; men det har absolut ingenting med mig att göra vare sig människan dödar främlingen eller inte om jag behåller mitt godis. Även ifall jag vet att han står fast vid sitt ord.
Citera
2013-11-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Ingen alls som inser att argumentet att "någon är ond för att dom tillåter ondska" är helt irrationellt?
Bra påpekande. Bara för att man tillåter något som är icke-P, betyder inte det att man själv är icke-P.

Exempel:
Bara för att man tillåter icke-svenskar att bo och verka i landet betyder inte det att man själv är icke-svensk (eller anti-svensk).
Senast redigerad av manne1973 2013-11-10 kl. 23:40.
Citera
2013-11-10, 23:37
Medlem
Nimportequis avatar
Jag skrev ner resonemanget med strikta bevisregler och det går att stödja alla punkter i resonemanget.

Det finns ett problem med tillämpningar av beviset dock. För att det skulle vara användbart skulle ¬T(god) vara en tautologi, men nu har man gjort antaganden A, B, C och D som en premiss. Därmed har man bara bevisat att:

(A & B & C & D) -> ¬T(god)
Citera
2013-11-10, 23:41
Medlem
Är det bara jag som har reagerat på följande?
Citat:
Therefore, either evil does not exist or god does not exist.
We cannot conclude that god does not exist unless we presume that if god exists, evil exists:

T (god) -> T (evil)

Här inför man ytterligare ett antagande, som man kan fråga sig om det ens är eller kan antas vara sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in