2013-11-10, 16:37
Medlem
Jag lirade nyligen lite poker på en pub, och ett av spelen handlade om att man fick fem kort, sedan valde vilka man ville behålla, och ersatte sedan de andra korten med nya kort, och det gällde att helt enkelt få korten att bilda olika klassiska kombinationer som Flush, House osv.
Vad heter det här spelet?
Jag har hört namnet Five Card Draw, kan det stämma?
Citera
2013-11-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag lirade nyligen lite poker på en pub, och ett av spelen handlade om att man fick fem kort, sedan valde vilka man ville behålla, och ersatte sedan de andra korten med nya kort, och det gällde att helt enkelt få korten att bilda olika klassiska kombinationer som Flush, House osv.
Vad heter det här spelet?
Jag har hört namnet Five Card Draw, kan det stämma?

Det är rätt namn. På svenska använder man benämningen "Mörkpoker". Men det är ett spel med ante och väldigt speciella regler kring frivilliga tvångsinsatser ( straddles ).
Citera
2013-11-10, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Det är rätt namn. På svenska använder man benämningen "Mörkpoker". Men det är ett spel med ante och väldigt speciella regler kring frivilliga tvångsinsatser ( straddles ).

Hur kan en tvångsinsatts vara frivillig?
Citera
2013-11-10, 17:13
Medlem
S-cups avatar
Körde ni med utspel också?

Chicago är för övrigt min favorit av alla pokerspel.
Citera
2013-11-10, 17:26
Medlem
Finns olika varianter med mörkar kneckt - ess öppningar osv
Citera
2013-11-10, 17:27
Medlem
knekt-ess *
Citera
2013-11-10, 18:54
Medlem
Tack för svaren.

Jag spelade inte mot några levande motståndare, utan på en pokermaskin med touchscreen.
Det var i alla fall väldigt roligt, jag satsade visserligen väldigt försiktigt men jag vann några kronor i slutändan i alla fall.

Finns det några bra sätt att maximera sina chanser att vinna på et här spelet, förresten?
Det skulle vara väldigt trevligt om man kunde använda lite pengar som man ändå inte behöver och kanske vinna jättemycket vid något tillfälle.

Det måste ju i alla fall handla väldigt mycket om rena sannolikheter, att jämföra olika möjliga kombinationer under varje giv och att förstå vilka byten som ger flest antal chanser att vinna.
Citera
2013-11-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Hur kan en tvångsinsatts vara frivillig?
Mörkar = Blinds = Tvångsinsats.
ÖverMörkar = Straddles = "Frivilliga" tvångsinsatser.

Exakt vad man kallar det beror väl mest på house rules.
Citera
2013-11-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Tack för svaren.

Jag spelade inte mot några levande motståndare, utan på en pokermaskin med touchscreen.
Det var i alla fall väldigt roligt, jag satsade visserligen väldigt försiktigt men jag vann några kronor i slutändan i alla fall.

Finns det några bra sätt att maximera sina chanser att vinna på et här spelet, förresten?
Det skulle vara väldigt trevligt om man kunde använda lite pengar som man ändå inte behöver och kanske vinna jättemycket vid något tillfälle.

Det måste ju i alla fall handla väldigt mycket om rena sannolikheter, att jämföra olika möjliga kombinationer under varje giv och att förstå vilka byten som ger flest antal chanser att vinna.

Pokerautomater har väldigt lite med poker att göra. Det är mer att likna med andra "slots" med förutbestämda vinstplaner.
Citera
2013-11-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Pokerautomater har väldigt lite med poker att göra. Det är mer att likna med andra "slots" med förutbestämda vinstplaner.
Ja, jag misstänker att de fungerar så, men ibland hoppas jag att just den maskin som jag använder är lite mer rättvis och faktiskt ger slumpmässiga kort.
Det känns som om hela spelets poäng försvinner om allting ändå handlar om riggade givar bara för att det är en maskin.

Det skulle ju såklart vara bättre att spela med riktiga kort, men jag har nyligen börjat studera i Luleå och hittar inte så bra i staden riktigt än, och pokermaskinen på Harrys bar är det närmaste jag har kommit "riktig" mörkpoker så här långt.
Senast redigerad av Mikael861 2013-11-10 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in