Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Butikschef på Lidl för att sedan gå vidare till McKinsey?! Jag hoppas personen som skrev det skämtar?!

Nu gällde inte
det exemplet butikschef utan distriktschef som kräver akademisk examen. Finns flera exempel på just detta i bl.a. Tyskland där Lidl ses som en mycket bra start på karriären efter plugget. Snabbt ut i verkligheten och efter 4-6 månaders utbildning innebär det budget och personalansvar för upp till ett 100-tal anställda samtidigt som du arbeta hårt som fan.
Edit: första gången jag fick detta berättat för mig var på föreläsning i anslutning till ett besök i EP av en representant från Verdi som talade på tema skillnader i karriärutveckling mellan olika utbildningsbakgrunder i EU och då kom detta upp. Jag har googlat runt lite men inte hittat något underlag, men självklart talades det om andra företag som Aldi, banker, IKEA etc och inte endast den konsultfirman vi pratar om här.
Andra gången gäller en av mina närmsta vänner som pluggade i Tyskland. Han tillsammans med två (tyska) kursare började på Lidl efter studierna och en av de gick vidare till mcK efter ett knappt år. Självklart kan han ljuga men jag ser ingen anledning till varför han skulle göra det.
(Självklart menade jag inte att generalisera i ovan nämnda länk, syftet var att visa på en annan sida av myntet.)