Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-08, 10:27
  #25
Medlem
Förlåt en fråga... Hur viktigt är det att ha programmet i molnet? Ibland vill man komma åt det överallt, på kontoret, hemma, i bilen, osv, och då behövs ett verkligen molnprogram. Men ibland vill man bara komma åt det på kontoret och hemifrån och inget mer. Då kan man lika bra (eller bättre) ha ett traditionellt program som man kommer åt med Windows fjärrskrivbord, med teamviewer eller med någon gratisvariant av teamviewer.

Då slipper man överraskningar. Vem vet om molntjänstföretaget finns om tre år? Ett bokföringsprogram kan man ofta ha längre än så, även om programmakarna skulle försvinna.

Mitt tips är att kolla in t.ex. teamviewer (finns gratis utvärderingsversion och är dessutom gratis för privatpersoner) så har du en uppsjö av program att välja på: Visma, Hogia, Björn Lundén, Amako, m.fl.

Så länge du låter datorn vara påslagen när du lämnar kontoret kan du med teamviewer komma åt allt på datorn hemifrån, inte bara dina program utan även dina dokument och liknande (t.ex. om du behöver kolla något på kvällen eller bestämmer dig för att jobba hemifrån dan efter).

Hälsningar "Skeptisk till molnlösningar"
Citera
2018-06-25, 15:11
  #26
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Jag håller iofs med.

Ska man betala för ett bokföringsprogram idag är ju frågan om man skall ha det i molnet. Fortnox program kostar 2400 kr/år+moms för bokföring + fakturering. Varje år. Det har blivit dyrt och dåligt. Supporten får låga betyg också.

Ska man inte välja ett gratis system (som t.ex. promikbook) därför att det är otillräckligt (gratisversionen är tillräckligt för en liten firma kan man säga), så är frågan om inte det näst bästa är att köpa ett windows-baserat program.

Även promikbooks gratisversion har blivit lite sämre sedan trådstart. Dels har de plockat bort vissa saker men de har också stoppat in reklam. Problemet är inte så mycket reklamen egentligen, som att man riskerar klicka fel p.g.a. reklamen. Jag fick möjlighet att testa gratisversionen då jag missade en faktura och blev nergraderad till gratisversionen. (jag har normalt en betalversion på promikbook).

Men vi pratar gratis och utan förpliktelser, så jag tycker det fortfarande är rätt så ohövligt klanka ner på tjänsten utan att ge något alternativ. Hur coolt är det på en skala 1-10 att håna något gratis och istället rek. folk att trampa i en abonnemangsfälla hos monopobolaget? Gratis gör det möjligt för någon att testa utan förpliktelser och har man en liten firma räcker faktiskt gratisversionen hela vägen, bara till priset att stå ut med lite reklam.

Det windows-program jag ägde tidigare (innan promikbook) var Edison. Bolaget hette på den tiden Programbyrån men de har bytt namn nu.
https://edison.se/produkter/bokforin...och-alternativ

Verklig svensk uberkvalite och bolaget bakom har funnits länge och är väldigt välkänt och uppskattat i hela redovisningsbranchen. Kostar 1200 kr. Kan exportera/importera SIE -filer så kompatibelt med alla seriösa redovisningsprogram. Även grundarna av Edision har varit med och utvecklat SIE -formatet, så det är samma gäng som bl.a. promikbook -grundaren.
http://www.sie.se/

Man ska aldrig använda ett icke SIE-kompatibelt bokföringsprogram.

Edit: Jag har inte ett smack att göra med det bolaget heller, mer än att jag varit nöjd kund.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2018-06-25 kl. 15:24.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback