Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-10, 13:36
  #1
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Använder numera detta gratis bokföringsprogram själv och det är löjligt bra.
http://www.promikbook.com

Ämnet kommer ju upp lite då och då - vad ska man använda för bokföringsprogram? Svaren i dessa trådar håller mycket varierande kvalite eftersom det hänt så mycket på denna front senaste tiden. En hel del av råden leder till dåliga eller dyra program. Om man startat ett nytt företag är det ansvarsfullt att spara på kostnaderna. Eftersom promikbook är gratis och uppfyller alla tänkbara krav, blir valet enkelt. Man kan istället fokusera och lägga tid på alla andra svåra val i sitt företagande.

Promikbook, som är en molntjänst (din webbläsare blir ditt bokföringsprogram när du loggar in), innehåller allt man behöver för bokföring i ett litet företag. Det är mycket enkelt att begripa. Om du bokfört någonting innan i något program är det bara sätta igång annars finns väldigt mycket hjälpfilmer som förklarar allt. Ja, naturligtvis måste man kunna bokföra (eller ha någon till hands som kan lära ut detta, det är egentligen inte så svårt), den biten går inte trolla bort.

Det jag gillar skarpast är att det är så snabbt. Det känns tekniskt välgjort och är behagligt jobba med.

Instansningen av verifikat är intelligent där programmet "ligger steget före" och föreslår summan på nästa transaktion. Enkelt ändra i ett felinmatad verifkat. Bara leta upp verifikatet, markera raden ifråga, det gamla stryks över och du kan fylla på med korrekt/rättad transaktion.

Det är enkelt lägga till konton i kontoplanen, bara importera från färdig kontoplan och du kan sedan namnge det själv så att det passar ditt ändamål.
Det är enkelt att snabbt få fram alla vanliga rapporter, balans, resultat, momsrapport, verifikat & huvudbok.

Allt man behöver finns i gratisversionen. Jag önskar dock själv en mall-funktion för att snabba upp säker inmatning av verifikat. Detta finns som extratjänst om man betalar en peng. Det finns ett helt batteri med extrafunktioner som man kan välja till om man betalar lite och det är så tanken är att det skall snurra runt för företaget bakom tjänsten.

Förutom bokföring finns fakturering, reskontra och ett dokumentbibliotek. Har inte använt dessa ännu då jag har ett externt faktureringsprogram.

Bland Promikbooks grundare finns samma person som varit med och skapat det numera väldigt kända SIE-formatet. Promikbook själv är givetvis SIE-kompatibelt, så man är aldrig inlåst utan kan flytta bokföringen till och från promikbook på ett enkelt sätt. Hela konceptet känns sympatiskt.

Ställ frågor om programmet så ska jag försöka svara på dem...
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2013-11-10 kl. 13:43.
Citera
2013-11-10, 16:41
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Tack, detta program skall jag testa. Använder SPCS just nu och det är lite krångligt och ologiskt.
Citera
2013-11-10, 16:46
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Vad betyder Molnet?
Citera
2013-11-10, 17:57
  #4
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad betyder Molnet?

Bra fråga och nu ångrar jag givetvis att jag använde detta ord. Egentligen är det ett helt onödigt begrepp som bara förvirrar och distraherar.

Vad man menar med molntjänster i detta sammanhang är helt enkelt att bokföringsprogrammet körs i webbläsaren, rent tekniskt körs ett grafiskt gränsnitt i webbläsaren som sedan kommunicerar med en server som håller i bl.a. databasen i andra änden.
Detta då till skillnad från en applikation du installerar på datorn, när sedan allt nödvändigt körs på datorn.
Att applikationen - da software - flyttar ut på internet och blir en tjänst snarare än en applikation på detta vis brukar man ju även kalla SaaS - Software as a Service. Promikbook är alltså en SaaS -tjänst.

Men "bokföring på internet" är ju betydligt enklare ta till sig.

Om du vill testa Promikbook seriöst - spara ner din bokföring från Visma i en SIE-fil. När du skapar kontot på promikbook kan du sedan direkt ladda in denna SIE-fil, så hämtar promikbook din kontoplan och alla uppgifter därifrån så du kommer känna igen din bokföring och din kontoplan i promikbook.

Chockerande enkelt. Sedan är det bara fortsätta bokföra i promikbook och du kan slänga Visma i soptunnan.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2013-11-10 kl. 18:01.
Citera
2013-11-10, 18:23
  #5
Medlem
Vilken typ av verksamhet passar det för? Jag planerar kanske starta eget, sälja konsulttimmar.

Inkomster består av konsulttimmarna.

utgifterna, kontor, tele, bil+milersättning, lön till mig och utdelning.

Passar det till sådan verksamhet? Måste man ha bokföringsbyrå utöver programmet? Årsredovisning (ska starta AB) Eller sköter programmet allt själv som revisor sedan kan kontrollera.

Tack på förhand!
Citera
2013-11-10, 18:44
  #6
Medlem
olasvenssons avatar
Okej, jag förstår. Såg att man ska lägga in en SIA-fil från SPCS till PromikBooksystem. Roligt att testa någonting nytt. Att man dessutom slipper bokföra lika ofta är en jättevinst i tid. Det verkar som om fakturor bokför sig själva. Har registrerat mig på PromikBook idag. Dessutom kommer man alltid åt sin bokföring så länge man har tillgång till Internet - vilket kan vara bra (Molnet).
Citera
2013-11-10, 19:25
  #7
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vilken typ av verksamhet passar det för? Jag planerar kanske starta eget, sälja konsulttimmar.

Inkomster består av konsulttimmarna.

utgifterna, kontor, tele, bil+milersättning, lön till mig och utdelning.

Passar det till sådan verksamhet? Måste man ha bokföringsbyrå utöver programmet? Årsredovisning (ska starta AB) Eller sköter programmet allt själv som revisor sedan kan kontrollera.

Tack på förhand!

Passar perfekt. Du behöver fakturering + bokföring och du får detta i ett paket. Men du måste fortfarande bokföra på vanligt vis.

Egentligen är det inte speciellt svår bokföring, det är kanske 10 olika mallar på verifikat du behöver (inköp, fakturering, betala leverantör, kund betalar dig, löneutbetalning, momsred, utdelning + några till + några vid bokslut), men känner du dig obekväm med bokföringen kontakta en bokföringskonsult. Du behöver ju inte längre någon revisor för mindre AB så det är ju enklare och framförallt billigare nuförtiden.

Det finns fleranvändarkontroll i promikbook, så du kan alltså när du kontaktar bokföringskonsulten säga att du använder (vill använda) promikbook och sedan kan bokföringskonsulten få ett eget login till din bokföring och kan då fixa eller titta på din bokföring samtidigt som du själv. Om konsulten bokför kan du alltså kolla vad hon gjort eller om du bokför fast med hennes stöd kan hon kontrollera att du gjort rätt. Vid bokslut blir det enkelt om hon har ett eget login. Supersmart.

Nu kostar fleranvändarhanteringen i promikbook 29 kr per månad, så då är det inte riktigt gratis längre. Men det spelar ju ingen roll. Det är fortfarande billigast med stor marginal. Fortnox motsvarande kostar 59 kr/månad och användare ovanpå minsta kostnad 99 kr för bokföring. Då ingår inte ens fakturaprogrammet, det tar fortnox 99 kr/mån för också.

Det som kostar 29 kr per månad med promikbook kostar alltså 247 kr/mån med fortnox. Det kostar alltså 3000 kr (ex moms) per år med fortnox. Det är det inte värt.

För dessa 3000 kr kan du köpa hjälp av en bokföringskonsult istället. Bättre prioritering.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2013-11-10 kl. 19:28.
Citera
2013-11-11, 08:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Passar perfekt. Du behöver fakturering bokföring och du får detta i ett paket. Men du måste fortfarande bokföra .

Ok, låter billigt, ska kolla upp det närmare om det passar mig. Som konsult vore det guld med ett program med möjlighet till klientregister, timregistrering, tidsbeskrivning, allt integrerat med faktureringafunktion. Packa ihop det i en lättanvänd iPhone iPad app så är jag såld. Tyvärr står mitt konsulområde under tillsyn så jag måste ha revisor... Tack för all hjälp!
Citera
2013-11-11, 21:23
  #9
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Ok, låter billigt, ska kolla upp det närmare om det passar mig. Som konsult vore det guld med ett program med möjlighet till klientregister, timregistrering, tidsbeskrivning, allt integrerat med faktureringafunktion. Packa ihop det i en lättanvänd iPhone iPad app så är jag såld. Tyvärr står mitt konsulområde under tillsyn så jag måste ha revisor... Tack för all hjälp!

Det finns både en kundreskontra ("klientregister") och leverantörsreskontra ("leverantörer") i promikbook. Kundreskontran är ihopkopplad med faktureringen, så att du enkelt kan hämta kunduppgifter när du skapar en faktura.

Dock finns ingen tidredovisning (ännu). Men det känns inte som någon megakritisk detalj.
Finns ju en hel del app:ar för tidredovisning nuförtiden. Det måste inte nödvändigtvis måste vara integrerad del om det finns ett utmärkt program vid sidan om. En gång per månad skall en tim-siffra från tidredovisningen in på en faktura så det är inte mycket information som skall överföras. Vinsten i tidsåtgång att ha detta i samma system är nästan noll samtidigt som det är intressant att välja just det fristående tidredovisningsprogrammet just du gillar.

Det är kanske just tidsredovisningen man vill ha en i sin iphone eftersom man vill uppdatera eller referera lite då och då. Däremot är det kanske inte så viktigt att faktureringen eller redovisningen finns i telefonen, det är "skrivbordsgöra" som oftast görs bäst vid en större dataskärm i lung och ro.
Citera
2013-11-12, 21:13
  #10
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
En liten rättning vad gäller flera användare i promikbook och kostnaden (inlägg 2013-11-10, 19:25).

Det verkar som det faktiskt är gratis ge redovisningskonsulten tillgång promikbook. Det är först när man vill begränsa vissa användares rättigheter som det kostar 29 kr/mån, men denna tjänst är ju faktiskt helt onödig köpa. Så i min jämförelse tidigare med fortnox är alltså en mer korrekt jämförelse att det kostar NOLL kr med promikbook och 3000 kr/år+moms med fortnox.
Citera
2014-09-03, 11:39
  #11
Medlem
rovmuns avatar
Jag har använt Visma Enskild firma, är detta lika enkelt som detta?
Citera
2015-03-16, 23:43
  #12
Medlem
studentrolands avatar
Vad händer om nå'n stjäl servern där alla data lagras?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback