2013-11-10, 00:03
Medlem
Hands avatar
Går/cyklar förbi denna korsningen mer eller mindre varje dag på väg till jobbet och jag undrar hur det kommer sig att den bara ibland har fungerande trafikljus? Oftast är det helt släckt, så när som på ett vitt streck på vissa av ljusen. Har aldrig stött på något liknande, alltså trafikljus som bara fungerar ibland. Har inte reflekterat över när det väl fungerat, är det så att de kanske fungerar bara vissa tidpunkter? Någon som vet?
Citera
2013-11-10, 00:08
Medlem
De är släckta tills man gående trycker då det blir rött för bilar och grönt för gående. Idiotisk konstruktion.
Citera
2013-11-10, 01:05
Medlem
Det är väl samma arrangemang som vid övergångsstället på Banérgatan utanför Östermalmsskolan, som jag har funderat en del på.

Där är anläggningen normalt helt släckt - både för bilar och fotgängare. När en fotgängare trycker på knappen på stolpen tänds först den röda gubben, därefter blir det gult och rött för bilarna, och sen tänds grön gubbe.

Helt stolligt tycker jag eftersom det går massor med småbarn i skolan där.

Övergångsstället är bara målat på vägbanan men inte skyltat, så vad gäller rent formellt när signalerna är släckta - är det ett övergångsställe eller inte, har jag undrat.

Varför är det inte som på Valhallavägen utanför Gärdesskolan, där båda övergångsställena alltid är tända.
Citera
2013-11-10, 01:34
Medlem
Haha, nu har jag kommit på en förklaring till arrangemanget tror jag, även om jag fortfarande tycker att det är korkat.

I båda korsningarna - Styrmansgatan/Linnégatan och Banérgatan/Karlavägen - är det bara ett av fyra respektive sex gathörn som är signalreglerade.

Att visa grönt ljus för biltrafiken i endast en riktning där vore därför helt missledande eftersom de korsande gatorna inte har något trafikljus alls, och i korsningen Banérgatan/Karlavägen smäller det ofta nog ändå.

En enkel åtgärd vore att låta röd gubbe lysa när bilsignalerna är släckta och att sätta upp skyltar för övergångsställe.
Citera
2013-11-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
De är släckta tills man gående trycker då det blir rött för bilar och grönt för gående. Idiotisk konstruktion.

Om man inte trycker på knappen och ljusen förblir släckta så är det ett obevakat övergångsställe och zebralagen bör gälla vilket innebär att bilarna ska stanna.

Har jag fel?

---/T
Citera
2013-11-11, 20:17
Medlem
Hands avatar
Tack för alla svar, det har gnott i mig ett tag att inte förstå mig på detta spektakel. En spontan tanke som uppstår: varför i hela fridens namn finns de ens om ett släckt övergångsställe innebär att zebralagen tillämpas? För att göra det extra tydligt för bilarna? För att exempelvis barnen ska känna sig säkra?
Citera
2013-11-11, 21:06
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hand
Tack för alla svar, det har gnott i mig ett tag att inte förstå mig på detta spektakel. En spontan tanke som uppstår: varför i hela fridens namn finns de ens om ett släckt övergångsställe innebär att zebralagen tillämpas? För att göra det extra tydligt för bilarna? För att exempelvis barnen ska känna sig säkra?

Gamla trafikljus där man vill förlänga livslängden på lyktorna.

Nuförtiden så används bättre dioder, där man kan ha tänt dygnet runt, även när reglering av trafiken inte behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in