Alltså din motor kan nog vara helt ok för enfasdrift om du kompletterar den med en kondensator. Jag har själv sådan drift till transportskruven till min pelletsbrännare och det är inget ovanligt.
4 W låter dock orimligt lite för motorns storlek om jag inte ser helt tokigt. Den ser ju ut att vara mer än 10 cm lång så 40 eller t o m 400 W känns mer rimligt men nog fan står det 4,0 W och 220 V, så jäkla annorlunda borde väl inte ens ryssar märka en motor. Strömmen 0,17 A pekar ju också snarare mot 40 än 4 W.
Hur som så ska det nog gå fint att driva den med enfas och en konding. Du bör nog köra den en stund med tänkt belastning under uppsikt, mäta spänning på höljet, dra ur sladden känna om den blir onyttigt het. Från
http://www.busck.se/~busckse/omelmotorer06.pdf :
1-FASDRIFT AV 3-FASMOTORER
Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom
att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan
den tredje fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att
kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för
230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30%
av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek
gäller 80mF per kW.
Vad har du tänkt att driva förresten?