2013-11-09, 18:57
Medlem
negerbarns avatar
Ursäkta för kortfattad ts, men jag blir inte klok på hur jag ska koppla denna för att få den att fungera. http://i43.tinypic.com/2saxs45.jpg
Fyra sladdar, en brygga. Motorn är specad för 220 v 50hz så den borde väl bara gå att plugga direkt i väggen. Men den bara brummar när jag kopplar in den.

Nån som sett något liknande innan?

Tack på förhand
N
Citera
2013-11-09, 19:09
Medlem
christerys avatar
Ser ut som en trefasare, vill du köra den på 1fas så får du koppla på en stor kondensator som egentligen simulerar den 2.5e fasen.

Busenkelt. Det du har är inte en 1fas motor, nånstans har du läst fel.

EDIT: kolla här tex. http://dcacmotors.blogspot.se/2009/04/running-3-phase-motors-with-1-phase.html
Senast redigerad av christery 2013-11-09 kl. 19:12.
Citera
2013-11-09, 19:31
Medlem
negerbarns avatar
Tack. Attans, jag tog för givet att det var enfas när det var 220 v speccat, för trefas är väl generellt högre. Sablans ryssar!

http://i41.tinypic.com/fmo2zr.jpg
Bild på andra sidan motorn, mycket jag inte förstår (enbart rad 3-4) allt annat är rappakalja för mig.

Tack igen i alla fall!

Edit: 3acm - 400y3 = trefas 400 V?
Senast redigerad av negerbarn 2013-11-09 kl. 19:34.
Citera
2013-11-09, 22:13
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gissar att det är en liten asynkronmotor, du måste koppla till 3-fas, kanske måste du ha en trafo också för att få ner spänningen, du hittar knappast en 3-fas trafo på 4W, men du kan leka med 3 st trafo...
Citera
2013-11-09, 23:28
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gissar att det är en liten asynkronmotor, du måste koppla till 3-fas, kanske måste du ha en trafo också för att få ner spänningen, du hittar knappast en 3-fas trafo på 4W, men du kan leka med 3 st trafo...

Tror jag har trefas i tvättstugan, inte direkt stället jag tänkt koppla in denna, men om det går enkelt så får jag nog göra det. Alternativt att jag läser in mig på ämnet och letar upp rätt komponenter för att driva den på enfas.

Edit: Tvättstugan hade inte trefas, men spisen har. Är inte helt haj på trefas, men logiken säger då kontaktdonet på spisen har 4 ledare (är van vid trefas som har 5 (röda handskar)) att det handlar om trefas utan nolla. Nollan har jag väl ingen användning för ändå och vilken av faserna jag kopplar var ska väl inte spela roll?

Är jag ute på djupt vatten i att koppla in den där, eller är det bara att tuta och köra?
Senast redigerad av negerbarn 2013-11-10 kl. 00:21.
Citera
2013-11-10, 21:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Alltså din motor kan nog vara helt ok för enfasdrift om du kompletterar den med en kondensator. Jag har själv sådan drift till transportskruven till min pelletsbrännare och det är inget ovanligt.

4 W låter dock orimligt lite för motorns storlek om jag inte ser helt tokigt. Den ser ju ut att vara mer än 10 cm lång så 40 eller t o m 400 W känns mer rimligt men nog fan står det 4,0 W och 220 V, så jäkla annorlunda borde väl inte ens ryssar märka en motor. Strömmen 0,17 A pekar ju också snarare mot 40 än 4 W.

Hur som så ska det nog gå fint att driva den med enfas och en konding. Du bör nog köra den en stund med tänkt belastning under uppsikt, mäta spänning på höljet, dra ur sladden känna om den blir onyttigt het. Från http://www.busck.se/~busckse/omelmotorer06.pdf :

1-FASDRIFT AV 3-FASMOTORER

Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom
att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan
den tredje fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att
kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för
230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30%
av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek
gäller 80mF per kW.

Vad har du tänkt att driva förresten?
Citera
2013-11-11, 16:27
Medlem
negerbarns avatar
80mF / kW ger mig 3,2 mF om jag räknar med att motorn är på 40 W istället för de märkta 4 W. Låter det vettigt, och hur mycket kan jag avvika från detta?

Låter fortfarande enklare att koppla in den på trefas i mina öron, men jag kanske har missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in