2013-11-09, 17:10
Medlem
snillet_1s avatar
Det här är en kanadensisk filmpodcast som jag verkligen uppskattar trots att jag är en föga aktiv filmtittare. De släpper ett avsnitt i veckan och längden varierar från 1,5 timmar till drygt 3 timmar. Oftast är avsnitten åtminstone två timmar.

Varje vecka recenserar de ett par-tre filmer, diskuterar nya trailers och pratar därefter om vad de har tittat på under den gångna veckan. Det blir oftast väldigt intressanta (och jävligt roliga!) diskussioner då gruppdynamiken verkligen är utmärkt.

http://www.filmjunk.com/podcast/

Med ojämna mellanrum släpper de också special-podcasts där de diskuterar en viss filmserie, skådespelare eller regissör under några timmar. De kan man köpa för 99 cents. Personligen har jag bara köpt Lord of the Rings-specialaren och den tyckte jag var bra.

http://filmjunk.bandcamp.com/

Har ni lyssnat på Film Junk? Gillar ni det?
Citera
2013-11-16, 11:09
Medlem
jeremy-joness avatar
Jag gillar Film Junk skarpt faktiskt, särskilt Jay har gett mig många värdefulla filmtips. Han är dokumentärfilmare själv och gjorde en film som heter "Beauty Day" som tydligen fått rätt bra kritik.

Har du lyssnat länge?

Jag har laddat ner ett par premium-avsnitt (1 dollar är inte mycket för 3-4 timmars underhållning), och minns Star Wars-prequel-specialen som särskilt bra. Lyssnade även på Independence Day-kommentatorspåret när jag såg om den senast. Var inget speciellt direkt, men trivsamt om man gillar att lyssna på dem.

För de som är intresserade:
Det finns ju ofantligt många avsnitt tillgängliga men för att komma in i jargongen lite så släppte de ett "best of"-avsnitt (tror det är #250) som visserligen inte handlar så mycket om film, men som ändå kan vara en bra startpunkt.
Citera
2013-11-16, 16:55
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Jag gillar Film Junk skarpt faktiskt, särskilt Jay har gett mig många värdefulla filmtips. Han är dokumentärfilmare själv och gjorde en film som heter "Beauty Day" som tydligen fått rätt bra kritik.

Har du lyssnat länge?

Jag har lyssnat sen i somras, och jag håller med om Jay. Han är den bästa kritikern av de enligt mig, även om han kan verka lite dryg ibland. Hans gnabb med Frank är oerhört roligt.
Senast redigerad av snillet_1 2013-11-16 kl. 17:47.
Citera
2013-11-20, 18:42
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag har lyssnat sen i somras, och jag håller med om Jay. Han är den bästa kritikern av de enligt mig, även om han kan verka lite dryg ibland. Hans gnabb med Frank är oerhört roligt.

Håller helt med! Deras tjabblande är väldigt underhållande. hans psykoanalys av Franks rädsla för skräckfilmer i deras halloweenspecial var roligt.

Annars saknar jag Greg lite. Han försvann för ett år sen ungefär. En av höjdpunkterna var när han råkat se en helt annan film än de andra.

Det verkar som att de är den filmpodcast som pågått längst på nätet (som fortfarande är aktiv). Märkligt att det inte finns någon tråd om den sedan innan. Jag vet att det är svenskar som har skickat in junkmail till dem förut iallafall, så några fler svenska lyssnare än oss två borde de ju ha.
Citera
2014-03-05, 16:02
Medlem
portnoys avatar
Jag saknar verkligen inte Greg. Snacka om att dra ner hela showen (iaf mot slutet av hans medverkande). Och i Premium-avsnitten försökte han vara rolig och imponera på Jay, som tvingades småskratta.

Nej, då tycker jag att balansen nu är perfekt. Och givetvis så är det aldrig fel med lite uppfriskande Reed emellanåt..

Sen kan jag störa mig fruktansvärt på att de håller på och tjata i trekvart om dessa förbannade superhjälte-remakes vartannat avsnitt. Totalt ointressant. Och deras rating (iaf på Letterboxd) är stundtals HELT bisarr.

För mig är 5/5 en PERFEKT film. Har själv inte gett många filmer detta betyg. Men de slänger ur sig 5or som om det vore jag vet inte vad.
Senast redigerad av portnoy 2014-03-05 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in