2013-11-09, 16:53
Medlem
Sahastraras avatar
Hej. Har en hel del problem med min dator och skulle verkligen behöva lite hjälp då jag verkligen inte är särskilt duktig på sånt här. Det är en stationär dator som jag köpte från Inet för drygt två år sedan.

Problem #1: Detta är det mest störande och har hänt de senaste veckorna men allt mer de senaste dagarna. Datorn kraschar eller fryser emellanåt. Den ena typen av krasch föregås av att allt blir segt och fastnar, sedan så blir skärmen helt randig och ett högt otäckt monotont ljud kommer ut ur högtalarna. Detta kan hända lite närsomhelst, men generellt sett när jag har flera program igång samtidigt som ett spel, internet, Spotify och så vidare. Enda lösningen är att trycka på startknappen på datorn och börja om från början. En annan krasch är att skärmen fryser sig men jag hör fortfarande ljud normalt från högtalarna som musik, spelljud, Skype osv. Skärmen är helt still, jag kan inte röra musen och inga kommandon som alt+f4, ctrl+esc eller ctrl+alt+delete funkar. Enda lösningen är att starta om datorn och det här har hänt ett par gånger när jag spelat spel. En tredje typ av krasch är att jag får blue screen och det står massa som man inte hinner läsa innan datorn startar om sig själv. Jag har hållit handen utanför luftintagen på datorn och skärmen och det har varit ganska varm luft som kommit ut. Dessa problem måste jag bli av med på nått sätt men det ska tilläggas att det är inget som hänt tidigare i stor utsträckning. Det är en bra dator som ska och har kunna klara av många processer samtidigt.

Problem #2: Typ varannan gång jag startar datorn så är min skärm helt svart (står ”No signal detected” i början). Datorn startas som vanligt och jag hör inloggningsljudet från Windows och Skype i högtalarna men skärman är helt död. Så här har det hållit på några månader. Jag löser det genom att stänga av datorn på startknappen, stänga av eltillförseln, dra ut sladden som går från skärmen till grafikkortet, sätta tillbaka den på samma ställe, sätta på strömmen och sen starta datorn. Då funkar skärmen som den ska av någon konstig anledning.

Problem #3: Jag har också märkt att datorn den senaste månaden blivit mycket segare inom så gott som alla områden. När jag surfar, spelar, lyssnar på musik så känns det som att den presterar sämre, laggar, går trögt och så vidare. Till exempel så har det blivit vanligt att musiken fastar på ett ställe och ett par sekunder spelas om och om igen innan det lossnar, eller att musiken hackar sig fram på vissa ställen. Jag ser till att defragmentera och diskrensa med jämna mellanrum.

Problem #4: Detta är bland det märkligaste jag stött på i datorväg och är nästan mer komiskt än problematiskt. När jag startar datorn så kommer jag inte direkt till Windows skärmen utan tas först till en skärm för moderkortet. Fram till för ungefär ett år sedan så syntes den skärmen bara några sekunder och sen togs jag vidare i boot-processen. En dag så fastnade dock datorn på den skärmen av någon anledning och enda lösningen är att jag innan jag startar datorn stoppar in ett visst tangentbord i ett av USB uttagen. Då funkar det som tidigare av någon anledning. Så jag har ett tangentbord bara för att starta datorn, som en startkabel ungefär. Mitt vanliga tangentbord är det inget fel på.

Problem #5: Varje gång när jag är klar med datorn så hämtar den alltid två uppdateringar innan den avslutas. Det är alltså två VARJE gång och det brukar ta riktigt lång tid innan de är klara så datorn kan stå o surra ett bra tag. På senare tid så händer det även att skärmen blir helt blårandig (vågräta ränder) om det tar för lång tid med ”uppdateringarna”.

Alla dessa problem i kombination ger mig riktig huvudvärk då jag ändå använder datorn så mycket och har betalat en bra slant för den. Behöver hjälp!

Det jag har tänkt göra själv är att öppna upp datorn och kolla om det ligger massa damm och annat skit därinne, typ göra rent och se att allt funkar som det ska. Har aldrig varit inne i datorn och pillat förut men har förstått att det finns lite o tänka på för att inte skada något. Tipps mottages gärna.

Sen hade jag tänkt kolla med en annan skärm också och se vad som händer. Kanske löser problem #2 men knappast det andra. Slutligen så hade jag tänkt reboota hela datorn till fabriksinställningar och hoppas på det bästa. Har redan dragit över filer till en extern hårddisk. Jag har aldrig rebootat förut men har installationsskivan för Windows och det är väll den man ska ha?

Länk till datordelarna (hoppas den funkar): http://www.inet.se/kundvagn/visa/892898/2011-09-21

Tack på förhand.
Citera
2013-11-09, 18:37
Medlem
Grinfarbrors avatar
Vad är det för fel på den befintliga tråden för den här typen av problem?

https://www.flashback.org/t945234
Citera
2013-11-09, 18:56
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sahastrara
Hej... ... ...

...Jag har aldrig rebootat förut...
http://en.wikipedia.org/wiki/Reboot_%28computing%29
  • Damma ur burken ordentligt, med tryckluft på bensinmack/bilverkstad om du har rätt handlag.
  • Mimimera antalet externt anslutna enheter, ha endast det allra nödvändigaste inkopplat.
  • Ta loss alla kablar/kopplingar inne i datorn och sätt i igen. Gör samma sak med alla externt inkopplade enheter.
  • Testa dina minnen.
  • Testa ditt PSU/nätaggregat.
  • Testa din OS-hårddisk.
  • Fabriksåterställ/recovery/nyinstallera ditt Windows.
Citera
2013-11-09, 20:12
Medlem
fejsetnr1s avatar
Testa med ett annat grafikkort till att börja med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in