Citat:
Låt oss vara konkreta om vi ska diskutera. Det genetiska bandet vi har till perser är indirekt. Det indirekta bandet är att dom likt oss har haft olika ariska stammar som slagit sig ner i landet och blandat sig med befolkningen. Men det är inte samma stammar som slagit sig ner i Kurdistan och den persiska delen av Iran, utan det är olika. Men om du hävdar att detta är samma sak som att vi är genetiskt är lika dom så får du förklara vad du menar?
Det jag menar är att våran kultur och språk är rätt så lika. Låt oss vara ärliga nu, många kurder i bashur och rojhelat förstår mer det persiska språket än kurmanji. Dessutom säger du olika ariska stammar, kom och slog sig ner i Kurdistan och Persien. Det skilde inte mycket från dessa stammar, det var samma sorts folk men tillhörde helt enkelt olika stammar.
Citat:
Om du inte visste så är både Mesopotamien och Iran-Irak, en del av Kurdistan. Att judarna kommit härifrån är inget bevis som utesluter mitt påstående om att vi har stora genetiska likheter med dom. Det är snarare tvärt om, du styrker mitt påstående.

Tack.
Det är ändå skitsnack. Judar är semiter. Exempel på folkgrupper som är semiter är araber (främst arabiska halvön), assyrier, judar och etiopier. Så du menar att kurder är mer lika än etiopier än perser?
Det är indirekt det du menar när du säger kurder är genetiskt lika judar.
Citat:
enligt den akademiska arbetet jag hänvisade till så har dagens kurder största andelen av urinvånar komponenten i MÖ. Detta indikerar att MÖ's urinvånarna först slog sig ner i Kurdistan och därefter spred sig till andra delar av MÖ. Judarnas gener består av olika delar likt alla andra folk, men vi har som sagt den här länken till dom. Den länken är mer påtaglig än vad länken till perser är. Och återigen kurder har mer genetiska likheter med folk från nedre kaukasien och folk nära kaspiska havet i Iran. Varför är detta så märkligt? Klimatet, miljön och folket i dessa områden är lik varandra.
Hur kan du tro att länken till judar är mer påtaglig än vad länken till perser är, när våran kultur och språk är väldigt lika? Persiska kunde lika gärna vara en kurdisk dialekt. Som jag skrev ovan, de flesta Soranikurder förstår mer persiska än kurmanji, tyvärr.
Citat:
Jag förstår dock inte varför du har sån motvilja att acceptera detta? Tycker du om perser, men hatar judar eller azerier?
Jag tycker om judar, dock ogillar jag azerer. Azerer och Azerbajian rövslickar turkar och Turkiet. Personligen har jag inget emot perser. Dock är det fel enligt mig att säga kurder är lika perser, tvärtom det är perser som är lika kurder. Det är bara att läsa hur fruktade det okända folket (kurder) i Zagrosbergen var en gång i tiden.