2014-02-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
ofan, så du menar att Seljud turkarna och mogol turkarna har dött ut och bara blandning finns kvar? så även dom som bor i anatolien är en blandning? grymt då men hur som så säger dom att dom är turkar och inte kurder. är även kurder en blandning då eftersom ni är splittrade över iran turkiet irak och syrien?

ni är ett homogent gruppm juste så var det med det.
Ja, de i Antolien är blandning, ja.

Kurder har blandats med araber, turkar och perser, samt azerer. Dock inte i samma utsträckning som "turkar". Det är enbart en o annan familj här o där som blandats, medan Turkiet-turkar har blandats i flera hundra (tusen?) år.
Citera
2014-02-10, 00:18
Medlem
Citat:
seriöst skit samma fan, börja inte bråka om det nu också. räcker med tillräcklig bråk om dittan och dattan. spelar roll vad man är så länge man är stolt kurd eller turk.
Det är inte bråk, utan diskussion. Vi alla är människor och lila mycket värda och alla vi är skapade av Gud.
Citera
2014-02-10, 00:30
Medlem
Alltså iranierna har satsat stora resurser på att driva en tes om att kurder är perser, men det har gång efter gång blivit motbevisat av forskare som är experter på området. Iraniernas syfte med detta är att assimilera kurder. Det som forskningen hittills har kommit framtill är att kurder är kurder, och det är bara bra på alla sätt och vis.
Citera
2014-02-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Alltså iranierna har satsat stora resurser på att driva en tes om att kurder är perser, men det har gång efter gång blivit motbevisat av forskare som är experter på området. Iraniernas syfte med detta är att assimilera kurder. Det som forskningen hittills har kommit framtill är att kurder är kurder, och det är bara bra på alla sätt och vis.

Kurder är inte perser men kurder och perser är mycket genetiskt lika, och härstammar från arierna. Dock sitter du och påstår att kurder är genetiskt lika armenier, georgier, azerer och judar?

Edit:
"Nya genetiska studier visar att de flesta judar världen över är besläktade och härstammar från Mellanöstern. Deras gener kan spåras bakåt till förfäder som bör ha kommit från Persien och Babylon, området som nu utgörs av Iran och Irak." - Wikipedia

Detta ovan är rent skitsnack, judar är semiter och inget annat. Judar är mest genetiskt lika araber.
Senast redigerad av Qandil 2014-02-10 kl. 13:46.
Citera
2014-02-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Kurder är inte perser men kurder och perser är mycket genetiskt lika, och härstammar från arierna. Dock sitter du och påstår att kurder är genetiskt lika armenier, georgier, azerer och judar?

Edit:
"Nya genetiska studier visar att de flesta judar världen över är besläktade och härstammar från Mellanöstern. Deras gener kan spåras bakåt till förfäder som bör ha kommit från Persien och Babylon, området som nu utgörs av Iran och Irak." - Wikipedia

Detta ovan är rent skitsnack, judar är semiter och inget annat. Judar är mest genetiskt lika araber.
Låt oss vara konkreta om vi ska diskutera. Det genetiska bandet vi har till perser är indirekt. Det indirekta bandet är att dom likt oss har haft olika ariska stammar som slagit sig ner i landet och blandat sig med befolkningen. Men det är inte samma stammar som slagit sig ner i Kurdistan och den persiska delen av Iran, utan det är olika. Men om du hävdar att detta är samma sak som att vi är genetiskt är lika dom så får du förklara vad du menar?

Om du inte visste så är både Mesopotamien och Iran-Irak, en del av Kurdistan. Att judarna kommit härifrån är inget bevis som utesluter mitt påstående om att vi har stora genetiska likheter med dom. Det är snarare tvärt om, du styrker mitt påstående. Tack.

enligt den akademiska arbetet jag hänvisade till så har dagens kurder största andelen av urinvånar komponenten i MÖ. Detta indikerar att MÖ's urinvånarna först slog sig ner i Kurdistan och därefter spred sig till andra delar av MÖ. Judarnas gener består av olika delar likt alla andra folk, men vi har som sagt den här länken till dom. Den länken är mer påtaglig än vad länken till perser är. Och återigen kurder har mer genetiska likheter med folk från nedre kaukasien och folk nära kaspiska havet i Iran. Varför är detta så märkligt? Klimatet, miljön och folket i dessa områden är lik varandra.

Jag förstår dock inte varför du har sån motvilja att acceptera detta? Tycker du om perser, men hatar judar eller azerier?
Citera
2014-02-10, 21:54
Medlem
Hur går det i Rojava? inte hängt med alls.
Såg att "KRG"s talesperson gått ut idag och uttalat sig negativt om rojava ännu en gång.
Patetiska idioter. Dock är det PDK man ska skylla på. Idioterna visar ännu en gång vad det är för klanparti som sitter vid makten.
PUK stödjer rojavas självstyre, Även goran.
Citera
2014-02-10, 22:22
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
vill absolut att alla ska ha roligt här i världen, varför vara bitter liksom? tror att det finns pistar i Erzurum för skdiåkning och även ishockeyrinkar.

En sak jag undrat, ni är gentetisk lika turkar, turkar är väldigt bra på brottning, varför är ni inte så hänför inom sporten?

tex fotboll? finns ju sivasspor som är närmast kurder.
Ge den budgeten ni har till kurdiska lag så får vi se vilka som är bra Vi har Elazigspor och obs att halva erzurum är kurdiskt kolla bara på valet :P Hinis Karayazi Karacoban Tekman Horasan Köpruköy och Cat är 100% kurdiskt

Verkar inte som att andra turkar håller med dig ''varför spelar kurder så bra fotboll''
''http://www.hocam.com/forum/336949/1/kurtler_niye_cok_iyi_top_oynuyor/''

Kurdish boy transfered to FC Barcelona
http://www.youtube.com/watch?v=kJN1_HSLqDU killen är född i Amasya men familjen är ifrån Agri

Tyvärr sponsrar ingen kurdiska barn som spelar fotboll och det finns knappt några fotbollsplaner i områdena där kurder bor så man spelar helt enkelt på gatan.
Senast redigerad av Herbalistt 2014-02-10 kl. 22:27.
Citera
2014-02-10, 22:27
Medlem
ImmortalJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Ge den budgeten ni har till kurdiska lag så får vi se vilka som är bra Vi har Elazigspor och obs att halva erzurum är kurdiskt kolla bara på valet :P Hinis Karayazi Karacoban Tekman Horasan Köpruköy och Cat är 100% kurdiskt

Verkar inte som att andra turkar håller med dig ''varför spelar kurder så bra fotboll''
''http://www.hocam.com/forum/336949/1/kurtler_niye_cok_iyi_top_oynuyor/''

Kurdish boy transfered to FC Barcelona
http://www.youtube.com/watch?v=kJN1_HSLqDU killen är född i Amasya men familjen är ifrån Agri

Tyvärr sponsrar ingen kurdiska barn som spelar fotboll och det finns knappt några fotbollsplaner i områdena där kurder bor så man spelar helt enkelt på gatan.
Glöm inte bort Gaziantepspor
Citera
2014-02-10, 22:30
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Glöm inte bort Gaziantepspor
Även Diyarbakirspor var riktigt bra en period men nu har dom tappat.
Citera
2014-02-10, 22:57
Medlem
Jag fattade inte allt i den här artikeln, men det väsentliga är att kurdiska frågan inte kommer tas upp i Geneve2. Det anses vara en inrikesfråga. Med andra ord så får vi kämpa till sista man mot panarabist-nissarna. http://xeber24.net/nuce/12407.html

Å andra sidan så kommer det även goda nyheter. En Europeisk delegation destående av fransmän och svenar ska besöka Västra Kurdistan för att titta närmare på administrationen. Kanske kan dom komma till slutsatsen att det vore bäst ifall vi separerade oss och skötte oss själva istället för att bli ner sinkade av krigsförbrytare. http://www.ekurd.net/mismas/articles...iakurd1052.htm

Ännu mer goda nyheter. Pan-arabism-pakten mellan ISIS och IF i Hasaka har brytits och dom är återigen fiender nu. Förhoppningsvis så kan dom trötta ut sig med att strida internt så att vi på slutet kan komma in och ta över showen. Det vore dock bra om inte någon Al-partia jash golar ner YPG om dom eventuellt tänkt göra en offensiv. Senast så dog 39 YPG tack vara just detta. Förresten, så kan KDP dra åt helvete. https://www.facebook.com/syriahroe/p...?stream_ref=10

Enligt den här artikeln så har Örcalan hotat med att bryta vapenvillan om inte Turkstaten tänkt röra på sitt feta arsle och anstränga sig lite gran i "fredsprocessen". Observera att detta är en gulenisttidning, för dom nämner i varenda artikel att PKK är en terrorlistad organisation. Varför nämner dom inte samma sak varje gång dom skriver om den vidriga faciststaten med dess mongolarme? http://www.todayszaman.com/news-3389...-to-peace.html

Detta är BDP valaffisch i Amed. https://twitter.com/Hevallo/status/4...987264/photo/1

KRG som vanligt inleder nya miljonerdollar projekt på löpande band. Ena stunden är det skidåkningsparadis och andra stunden ska dom bygga världens högsta flaggstång. Den här gången är det en ny Zoo. http://www.ekurd.net/mismas/articles.../state7742.htm

Dom har gott om pengar och livet leker, men däremot så har dom inga sympatier för Västra Kurdistan. Vad ska man ha pengar till när man betraktas som jash av sitt eget folk? http://www.ekurd.net/mismas/articles.../state7741.htm

Om någon inte känner till begreppet jash så är det inga problem för det framgår på ett utomordentligt sätt här nedan.
Citat:
Jash (Kurdish: Caş or Cahş, literally meaning "donkey's foal"), or fursan[1] is a type of collaborator,[1] usually a military unit composed of people of Kurdish descent that cooperates with enemy combatants against the Kurdish army, Kurdish rebels, or the Kurdish civilian population.[1][2][3] The term is considered derogatory[1] in a cultural sense in much the same way as quisling is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jash_%28term%29
Senast redigerad av Zagrosi 2014-02-10 kl. 23:01.
Citera
2014-02-11, 11:50
Medlem
Citat:
Låt oss vara konkreta om vi ska diskutera. Det genetiska bandet vi har till perser är indirekt. Det indirekta bandet är att dom likt oss har haft olika ariska stammar som slagit sig ner i landet och blandat sig med befolkningen. Men det är inte samma stammar som slagit sig ner i Kurdistan och den persiska delen av Iran, utan det är olika. Men om du hävdar att detta är samma sak som att vi är genetiskt är lika dom så får du förklara vad du menar?
Det jag menar är att våran kultur och språk är rätt så lika. Låt oss vara ärliga nu, många kurder i bashur och rojhelat förstår mer det persiska språket än kurmanji. Dessutom säger du olika ariska stammar, kom och slog sig ner i Kurdistan och Persien. Det skilde inte mycket från dessa stammar, det var samma sorts folk men tillhörde helt enkelt olika stammar.

Citat:
Om du inte visste så är både Mesopotamien och Iran-Irak, en del av Kurdistan. Att judarna kommit härifrån är inget bevis som utesluter mitt påstående om att vi har stora genetiska likheter med dom. Det är snarare tvärt om, du styrker mitt påstående. Tack.
Det är ändå skitsnack. Judar är semiter. Exempel på folkgrupper som är semiter är araber (främst arabiska halvön), assyrier, judar och etiopier. Så du menar att kurder är mer lika än etiopier än perser?
Det är indirekt det du menar när du säger kurder är genetiskt lika judar.

Citat:
enligt den akademiska arbetet jag hänvisade till så har dagens kurder största andelen av urinvånar komponenten i MÖ. Detta indikerar att MÖ's urinvånarna först slog sig ner i Kurdistan och därefter spred sig till andra delar av MÖ. Judarnas gener består av olika delar likt alla andra folk, men vi har som sagt den här länken till dom. Den länken är mer påtaglig än vad länken till perser är. Och återigen kurder har mer genetiska likheter med folk från nedre kaukasien och folk nära kaspiska havet i Iran. Varför är detta så märkligt? Klimatet, miljön och folket i dessa områden är lik varandra.
Hur kan du tro att länken till judar är mer påtaglig än vad länken till perser är, när våran kultur och språk är väldigt lika? Persiska kunde lika gärna vara en kurdisk dialekt. Som jag skrev ovan, de flesta Soranikurder förstår mer persiska än kurmanji, tyvärr.

Citat:
Jag förstår dock inte varför du har sån motvilja att acceptera detta? Tycker du om perser, men hatar judar eller azerier?
Jag tycker om judar, dock ogillar jag azerer. Azerer och Azerbajian rövslickar turkar och Turkiet. Personligen har jag inget emot perser. Dock är det fel enligt mig att säga kurder är lika perser, tvärtom det är perser som är lika kurder. Det är bara att läsa hur fruktade det okända folket (kurder) i Zagrosbergen var en gång i tiden.
Citera
2014-02-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Det jag menar är att våran kultur och språk är rätt så lika. Låt oss vara ärliga nu, många kurder i bashur och rojhelat förstår mer det persiska språket än kurmanji. Dessutom säger du olika ariska stammar, kom och slog sig ner i Kurdistan och Persien. Det skilde inte mycket från dessa stammar, det var samma sorts folk men tillhörde helt enkelt olika stammar.
Kurder från bashur och rojhelat kan persiska, så det går inte att göra en sådan jämförelse. Kurder från Kurdistan har inga problem med att förstå andra dialekter. Sedan så har individer med indo-eurpiska språk lättare att förstå varandra. Persiskan och kurdiskan tillhör denna grupp. Men språk säger ganska lite om ens ursprung. Azerier är ett bra exempel på det här. Dom pratar turkiska trots att dom rent genetiskt liknar mer oss än mongoler.

Det som är intressant med den indoeuropeiska språkgruppen är att dom olika språken inom denna grupp är även separerade från varandra genetiskt. Kurdiskan, persiskan och tajisiskan har alltså en genetisk dimension. Detta är tillräckligt med bevis att vi inte är så lika perser. Men allt är relativt och det beror vad du jämför med.

Citat:
Det är ändå skitsnack. Judar är semiter. Exempel på folkgrupper som är semiter är araber (främst arabiska halvön), assyrier, judar och etiopier. Så du menar att kurder är mer lika än etiopier än perser?
Det är indirekt det du menar när du säger kurder är genetiskt lika judar.
Jag har inte så bra koll på semiter. Vart kommer dom i från ursprungligen, var är deras kärnområde?

Citat:
Hur kan du tro att länken till judar är mer påtaglig än vad länken till perser är, när våran kultur och språk är väldigt lika? Persiska kunde lika gärna vara en kurdisk dialekt. Som jag skrev ovan, de flesta Soranikurder förstår mer persiska än kurmanji, tyvärr.
Språk och kultur är inget som säger något om någons genetik. Jag bygger som sagt min uppfattning på den forskning som jag läst. Jag länkade till den tidigare.

Citat:
Jag tycker om judar, dock ogillar jag azerer. Azerer och Azerbajian rövslickar turkar och Turkiet. Personligen har jag inget emot perser. Dock är det fel enligt mig att säga kurder är lika perser, tvärtom det är perser som är lika kurder. Det är bara att läsa hur fruktade det okända folket (kurder) i Zagrosbergen var en gång i tiden.
Har samma uppfattning som dig om dom här grupperna, men när det kommer till perser så är jag extra uppmärksam i och med att iranska staten har en agenda med forskningen som produceras där. Dom försöker att assimilera kurder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in