2008-07-15, 11:59
Medlem
Zickan_s avatar
Är det ingen som köper råtobak här? q:
Citera
2008-07-15, 12:22
Medlem
Streethouses avatar
Har använt råtobak i många år. Kör med Cuthofs råtobak 1 kg för 315 kr i tobaksaffären. Funkar utmärkt.
Citera
2008-07-15, 21:21
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Har använt råtobak i många år. Kör med Cuthofs råtobak 1 kg för 315 kr i tobaksaffären. Funkar utmärkt.

Hur mycket tobak går åt till 20 cigaretter då? Ungefär? Skulle vara intressant att veta.

Sen hur lång tid det tar från att det är råtobak tills det är en färdig cigarett?
Citera
2008-07-15, 22:22
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Hur mycket tobak går åt till 20 cigaretter då? Ungefär? Skulle vara intressant att veta.

Sen hur lång tid det tar från att det är råtobak tills det är en färdig cigarett?
Har inte räknat så noga på det hela men grovt uppskattat så kan man nog räkna med 1 g / cigg. 600 g per månad om du röker 20 cigg per dag. (Paketen om 600 g kostar ca 250 kr)
Råtobaken blötläggs 1 dygn (rekomenderat) men har man bråttom kan det räcka med några timmar. Därefter mals och lufttorkas tobaken. Det kan lämpligen göras över natten. Så från råtobak till färdig cigg kan det ta kanske 8-24 timmar beroende på hur man vill göra.
Citera
2008-07-16, 10:30
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Har inte räknat så noga på det hela men grovt uppskattat så kan man nog räkna med 1 g / cigg. 600 g per månad om du röker 20 cigg per dag. (Paketen om 600 g kostar ca 250 kr)
Råtobaken blötläggs 1 dygn (rekomenderat) men har man bråttom kan det räcka med några timmar. Därefter mals och lufttorkas tobaken. Det kan lämpligen göras över natten. Så från råtobak till färdig cigg kan det ta kanske 8-24 timmar beroende på hur man vill göra.

Först, tack för ett bra svar. Sen, man kanske skulle lägga den extra tiden för att spara pengar?

Edit: Och framförallt inte gynna staten i onödan.
Citera
2008-07-16, 11:08
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Först, tack för ett bra svar. Sen, man kanske skulle lägga den extra tiden för att spara pengar?

Edit: Och framförallt inte gynna staten i onödan.
Ja det beror på hur bra ekonomi man har. VIll man lägga 40 kr paketet / ett paket per dag så eldar man bort 1200 kr / månad. Rullar man råtobak och röker 20 cigg / dag har vi en kostnad på 120 kr för hylsor + 250 för råtobaken (billigare om man köper 1 kg förpackning) = 370 kr / månad. De ca 900 kr man kan sparar kan man lägga på nåt bättre tycker iaf jag. :-)
Citera
2008-07-16, 11:24
Medlem
spindrifts avatar
Jag kör också råtobak och inte bara för att det är billigt.
Det blir godare och man slipper alla jäkla tillsatser...i vanliga cigg eller rulltobak kan det vara runt 10% av vikten som är en blandning av diverse tillsatta kemikalier.

Det kan dock krävas lite experimenterande för att få till smaken som man vill ha den. T.ex. cuthof kommer med essens men den tycker jag själv inte är någon höjdare. Och även om jag vill att tobak skall smaka tobak så blir den lite trist om man bara fuktar.
Själv kör jag nu med lite honung, cognac, lakritsrot och nejlika men det blir nästan för gott och lätt att man röker mer än man borde
Citera
2008-07-16, 13:31
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ja det beror på hur bra ekonomi man har. VIll man lägga 40 kr paketet / ett paket per dag så eldar man bort 1200 kr / månad. Rullar man råtobak och röker 20 cigg / dag har vi en kostnad på 120 kr för hylsor + 250 för råtobaken (billigare om man köper 1 kg förpackning) = 370 kr / månad. De ca 900 kr man kan sparar kan man lägga på nåt bättre tycker iaf jag. :-)

Ja, det håller jag fan med om! Blir nog till att börja exprimentera med råtobak då!
Citera
2008-07-16, 14:38
Medlem
Zickan_s avatar
Mitt paket kom idag! Så nu ska jag börja pilla lite!
Citera
2008-07-30, 01:55
Medlem
Zickan_s avatar
Nu har jag pillat egrann! :P Jag är väldigt nöjd men skulle vilja smaksätta mina cigg med någon rolig smak! Har testat cuthofs kakaoextrakt, men tyckte inte det blev så bra! Är tasty puff något att ha?
Citera
2008-09-04, 17:55
Medlem
Ohrly?s avatar
Lite mer in-depth?

Fick en förfrågan av en polare att köpa hem lite råtobak, göra cigg av det och sedan sälja, och efter en snabb förklaring på fyllan gjorde jag kopplingen "råtobak=pengar".

Nu när man nyktrat till lite kommer då frågorna:
Hur smaksätter man råtobaken?
Av vad jag har förstått av denna tråd så ska råtobaken först blöt läggas, sedan malas/strimmlas och sedan rullas.
Men var kommer då själva smaksättningen in? Och hur smaksätter man? Om jag t.ex vill smaksätta med honung, blötlägger jag, strimmlar och rullar sen och smetar honung över pappret? Antar att man inte gör så, så ifall nån har lite mer in-depth info (eller kan ge mig en länk om hur man smaksätter) skulle det uppskattas .
Citera
2008-09-04, 19:37
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohrly?
Fick en förfrågan av en polare att köpa hem lite råtobak, göra cigg av det och sedan sälja, och efter en snabb förklaring på fyllan gjorde jag kopplingen "råtobak=pengar".

Nu när man nyktrat till lite kommer då frågorna:
Hur smaksätter man råtobaken?
Av vad jag har förstått av denna tråd så ska råtobaken först blöt läggas, sedan malas/strimmlas och sedan rullas.
Men var kommer då själva smaksättningen in? Och hur smaksätter man? Om jag t.ex vill smaksätta med honung, blötlägger jag, strimmlar och rullar sen och smetar honung över pappret? Antar att man inte gör så, så ifall nån har lite mer in-depth info (eller kan ge mig en länk om hur man smaksätter) skulle det uppskattas .
Klart man kan sälja om man känner för det. Tror inte man kan tjäna så många kronor och det blir inte så lagligt heller.
Smaksättningen är i vätskan du blötlägger med. (Vatten + smakämne) Finns många smaker / kryddor färdiga men man kan säkert hitta på egna också.
http://www.pgw.se/catalog/index.php?cPath=59_173

En fråga till er som maler: Har ni något alternativ till Cuthofs dåliga kvarnar? Använda en matberedare / mixer sist men fungerade inte på blöt på tobak men däremot på torkad. Vilket betyder att jag måste mala innan blötläggningen vilket inte är så lyckat. Tacksam för tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in