2013-11-09, 00:58
Avslutad
Hej!

Undrar var gränsen till ett försök till sexköp går? Som jag förstår det så åker flest torskar ditt på just ett "försök" för att man ej kan bevisa att själva sexet hänt.

Frågar jag en tjej på krogen om hon vill ha sex för pengar och hon svarar, hur mycket? O jag erbjuder en summa. Det klassas som försök till sexköp right?

Gäller samma online? Skickar jag ett medelande till någon tjej o hon frågar hur mycket, är det då också ett försök även fast det är online?

Var går gränsen? När fälls man och inte fälls?
Citera
2013-11-09, 02:08
Medlem
ArsenalRamboRamseys avatar
Ja, det är försök till sexköp.
Nää jag tycker inte det är samma sak att fråga online. Jag förespråkar ju inte att köpa sex men om du skulle skriva o fråga på nätet så, ja man kan inte bevisa att just DU skrev det. Du kan ju ha blivit facerapad. Så om du ska fråga gör det på nätet.

Men vart gränsen går vet jag inte. Asså många köper ju sex. Det verkar vara rätt enkelt för finns rätt många här i Sverige som till och med har erkänt att de köpt. Fast denna personen var en homo som ville ha sex med mig o jag va inte intresserad, ska jag tillägga, inte för att någon bryr sig.
Denna mannen skrev o fråga på nätet oxå, så ja, om du verkligen känner att du vill köpa sex så kör på. Fast stick utomlands där det antagligen är billigare och lagligt
Citera
2013-11-09, 06:56
Medlem
BlueStars avatar
Eskortservice och prostitution --> Juridik
/Moderator
Citera
2013-11-09, 15:35
Avslutad
Ingen som har något att tilläga nu när den är i juridik?

Var går gränsen online, där det räknas som ett faktiskt försök? Känns som det borde va när man fått en adress o konmit överens om ett pris.
Citera
2013-11-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilcoxxx
Ingen som har något att tilläga nu när den är i juridik?

Var går gränsen online, där det räknas som ett faktiskt försök? Känns som det borde va när man fått en adress o konmit överens om ett pris.

Det kvittar! De kan inte bevisa att det är du!
Du kan bara säga att du blev facerapad av en vän, du vet inte vem men en kompis. I rest my case
Citera
2013-11-09, 23:29
Avslutad
Ip adresser? Har inte gjort något alls. Men kan ju ej skylla på andra i mitt hem i ett läge som de?
Citera
2013-11-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ip adresser? Har inte gjort något alls. Men kan ju ej skylla på andra i mitt hem i ett läge som de?

Nä, men du kanske har kompisar hemma elr så. Då kanske en av de ville spela ett spratt. Att skriva på internet är inte samma sak som att faktiskt kontakta i verklighet. Det är så jag uppfattar det
Citera
2013-11-10, 01:22
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Hej!

Undrar var gränsen till ett försök till sexköp går? Som jag förstår det så åker flest torskar ditt på just ett "försök" för att man ej kan bevisa att själva sexet hänt.

Frågar jag en tjej på krogen om hon vill ha sex för pengar och hon svarar, hur mycket? O jag erbjuder en summa. Det klassas som försök till sexköp right?

Gäller samma online? Skickar jag ett medelande till någon tjej o hon frågar hur mycket, är det då också ett försök även fast det är online?

Var går gränsen? När fälls man och inte fälls?

Att lämna ett erbjudande om betalning kan medföra att försökspunkten är uppnådd under förutsättningen att någon ytterligare åtgärd vidtas för att brottet ska komma att fullbordas. När det kommer till ren förflyttning bör det krävas att sexköpet följs efter i nära anslutning (anknytning till tid och rum, jfr RH 2002:16, men även NJA 1995 s. 405 och NJA 1954 s. 406). Exempelvis är försökspunkten inte uppnådd om ett erbjudande lämnas om kunden först tänkte komma tillbaka dagen efter och fullborda brottet.

En fråga på krogen eller online innebär alltså inte alltid att försökspunkten är nådd.
Citera
2013-11-10, 01:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schmojso
Att lämna ett erbjudande om betalning kan medföra att försökspunkten är uppnådd under förutsättningen att någon ytterligare åtgärd vidtas för att brottet ska komma att fullbordas. När det kommer till ren förflyttning bör det krävas att sexköpet följs efter i nära anslutning (anknytning till tid och rum, jfr RH 2002:16, men även NJA 1995 s. 405 och NJA 1954 s. 406). Exempelvis är försökspunkten inte uppnådd om ett erbjudande lämnas om kunden först tänkte komma tillbaka dagen efter och fullborda brottet.

En fråga på krogen eller online innebär alltså inte alltid att försökspunkten är nådd.

Men rent tekniskt så borde det ju räknas som de? Tycker det är en väldigt klydig lag som inte verkar va speciellt rak. Känns som mycket lämnas åt åklagaren att bestämma.
Citera
2013-11-10, 16:16
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Men rent tekniskt så borde det ju räknas som de? Tycker det är en väldigt klydig lag som inte verkar va speciellt rak. Känns som mycket lämnas åt åklagaren att bestämma.

Förarbetena tyckte att försökspunkten var nådd när erbjudande lämnas om betalning, praxis har dock varit något mer restriktiv (nämnda RH-fall) pga att eftersträva rättsläget vid övriga brott (ungefär).

Om du tänker att det finns tre steg, förberedelse-försök-fullbordan är det väl inte så konstigt att det även måste dras en gräns mellan förberedelsegärningar samt försöksgärningar? Då kanske det inte ter sig lika märkligt att enbart en förfrågan inte alltid är ett försök? Kan också tillägga att problemet med att bestämma försökspunkten finns i alla rättsordningar (engelsk rätt har ett ganska ambitiöst försök till kodifiering, men hamnar tillslut i samma svårigheter som den svenska). Det har skrivits böcker om ämnet i minst hundra år, med andra ord lite snårigt. Här finns ju också andra argument som måste beaktas, till exempel straffrättslig skada och rättssäkerhet. Inte helt lätt att säga "ja" eller "nej".

Åklagaren bestämmer inget alls i denna fråga utan det är ju upp till domstolen att bedöma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in