2013-11-08, 22:07
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Konstaterade idag vid min hemkomst att grannen ställt upp en stor husbil på sin tomt. Bilen skymmer stora delar av vår utsikt mot vägen. Våra hus ligger väldigt nära varandra. Det är bara en meter mellan dem.

Jag frågade grannen vad som var avsikten med detta och fick till svar att han inte ville betala för uppställningsplats och därför tänkt ställa upp den hemma. När jag då sa att jag inte var nöjd med detta, eftersom det försämrar vår utsikt, fick jag till svar att jag borde förstå att hans utsikt blir ännu sämre. Jag replikerade då att det knappast var mitt problem och att han ju själv kan åtgärda det. Svaret på det blev att ha skiter i vad jag tycker.

Det hela är ju ganska otrevligt i sig. Kanske mest grannens attityd. Vi har inte varit ovänner tidigare, men jag har i och för sig tyckt att han har ett lite märkligt sätt. Något som nu verkligen bevisas. Nu är det inte säkert att jag kommer att försöka agera mer än jag redan gjort, men om jag skulle vilja det finns det då något stöd för min åsikt?
Citera
2013-11-08, 22:25
Medlem
sommarlovs avatar
Om det verkligen var idag, för du försöka vara lite förstående, att hitta en ställplats i november är nästan omöjligt!

Dock får han försöka minimera DITT obehag, hans eget har som du säger inget med det att göra!

Varför inte betala DIG en avgift, säg 200kr per månad för "del i ställplats"?
Citera
2013-11-08, 22:28
Bannlyst
Vad du kan göra är att kontakta kommunen, nu är det inte säkert de kan göra något åt saken, står bilen på egen tomtmark är det svårare att agera.

Skymmer den sikt när det gäller trafikförhållanden så finns det bestämmelser som även gäller förvaring på egen tomtmark.
Citera
2013-11-08, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om det verkligen var idag, för du försöka vara lite förstående, att hitta en ställplats i november är nästan omöjligt!

Dock får han försöka minimera DITT obehag, hans eget har som du säger inget med det att göra!

Hitta en ställplats i november? han köpte väl inte fordonet i går eller..... om han gjorde det så bör man tänka igenom före köpet inte efter.

Skulle TS kräva avgift för att grannen har husbil på sin tomt?
Jag tror inte att TS ens är intresserad av detta.
Sedan borde du nog avhålla dig från att svara i sådana trådar som du inte begriper ett dugg av.
Senast redigerad av fislurken 2013-11-08 kl. 22:34.
Citera
2013-11-08, 23:02
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Ja det var idag, men naturligtvis har han sedan länge bestämt att han ska göra det. Att han ska betala mig kan ju inte komma på fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Vad du kan göra är att kontakta kommunen, nu är det inte säkert de kan göra något åt saken, står bilen på egen tomtmark är det svårare att agera.

Skymmer den sikt när det gäller trafikförhållanden så finns det bestämmelser som även gäller förvaring på egen tomtmark.

Jo, jag förstår att jag kan höra mig för hos kommunen. Det är som du säger inte säkert att det finns något där som säger att det är fel. Jag vet i och för sig att vissa kommuner jämställer uppställning av husbil/husvagn med byggnad och kräver bygglov eller motsvarande.

Bilen skymmer inte trafiken.
Citera
2013-11-08, 23:32
Medlem
Bongomans avatar
Uppställning av husbil, husvagn och båt är bygglovspliktig om den ska stå mer än tillfälligt. Vinterförvaring är inte tillfälligt. En liten Crescent på släp brukar inte behöva bygglov eftersom den är lägre än en ordinär häck men gnälls det i kommunen åker de också på bygglov.

Upplys grannen om bygglovsplikten och att om den ska stå nära din tomt krävs ditt samtycke.
Citera
2013-11-08, 23:45
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Uppställning av husbil, husvagn och båt är bygglovspliktig om den ska stå mer än tillfälligt. Vinterförvaring är inte tillfälligt. En liten Crescent på släp brukar inte behöva bygglov eftersom den är lägre än en ordinär häck men gnälls det i kommunen åker de också på bygglov.

Upplys grannen om bygglovsplikten och att om den ska stå nära din tomt krävs ditt samtycke.

Jag funderade kring det. Faktum är att han i vårt, så kallade, samtal uttryckte sig så här. Jag ställer upp den och du kan inte göra någonting åt det. Jag svarade att det ska du inte vara säker på. Ja du kan ju pröva fick jag till svar.

Jag skulle ju aldrig själv ens fundera på att ställa upp något på detta sätt. Jag kan väl också tycka att skrymmande objekt (häck, altan, husbil eller dylikt) inte ska anbringas utan samtycke. Den som inte bryr sig om samtycke har ju i sig visat sig ointresserad av grannsämja. Det är väl även så att grannens attityd i sig känns värre än själva uppställningen av bilen. Den attityden kommer naturligtvis inte att bli bättre om det dimper ner en anmälan i brevlådan om olämplig uppställningsplats för husbil.

Jag skulle ju inte bry mig om han hade ställt bilen på annan plats som inte skymde mig. Men nu är det som det är och han verkar mest intresserad av att det blir bäst för honom.
Citera
2013-11-09, 11:13
Bannlyst

Visst är det trevligt med god grannsämja, men inte till vilket pris som helst det finns tillfällen då man måste sätta ner foten annars blir man totalt överkörd.

Vad jag läst hitils så verkar din granne vara av den typen att han sätter sig själv främst och struntar helt i sina grannar bara han får som han vill.

Vore jag i din sits så skulle jag inte dra mig för att göra en anmälan till kommunen, och angående grannsämjan så har väl den nästa spårat ur redan nu.
Citera
2013-11-09, 11:21
Medlem
Kämpendahls avatar
I Kungälvs kommun krävs normalt inte bygglov om det inte ställer till olägenheter för andra som trafiksäkerhetsproblem och skymd utsikt. Hur det är generellt mellan olika kommuner vet jag inte, men kontakta gärna din egen kommun.

http://www.kungalv.se/bygga-bo-och-miljo/bygglov/Nar-behovs-bygglov/Riktlinjer_for_vinteruppstallning_av_bat_husvagn_e ller_husbil/

Det krävs inte bygglov för att ha båt, husvagn eller husbil för vinterförvaring på den egna tomten.

Om den egna tomten är så pass stor och så anordnad att ingen olägenhet för annan part föreligger får båt och husvagn eller husbil kombineras så att totalt två enheter vinterförvaras på den egna tomten.

Ovanstående riktlinjer gäller under förutsättning att olägenheter ej föreligger så som: trafiksäkerhetsproblem, störande utsikt, störande inverkan på närliggande fastigheter, mycket ovårdat skick, storlek på båt, huvagn eller husbil eller övriga olägenheter som ej uppräknas men som kan inräknas i betydande olägenhet.

Föreligger sådana uppräknade olägenheter kan Miljö- och byggnadsnämnden fatta beslut att båten, husvagnen eller husbilen avflyttas till för ändamålet avsedd uppställningsplats alternativt skall bygglovsprövning ske där ägaren till föremålen skall stå för kostnader för prövningen.
Citera
2013-11-09, 13:19
Medlem
miikoss avatar
Ja generellt så krävs ej bygglov uppställningen är vinterförvaring på egna tomten, under förutsättning att objektet inte är bebodd.

Är lite osäker, möjligen så skiftar det mellan olika kommuner.
Citera
2013-11-09, 14:42
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I Kungälvs kommun krävs normalt inte bygglov om det inte ställer till olägenheter för andra som trafiksäkerhetsproblem och skymd utsikt. Hur det är generellt mellan olika kommuner vet jag inte, men kontakta gärna din egen kommun.

http://www.kungalv.se/bygga-bo-och-miljo/bygglov/Nar-behovs-bygglov/Riktlinjer_for_vinteruppstallning_av_bat_husvagn_e ller_husbil/

Det krävs inte bygglov för att ha båt, husvagn eller husbil för vinterförvaring på den egna tomten.

Om den egna tomten är så pass stor och så anordnad att ingen olägenhet för annan part föreligger får båt och husvagn eller husbil kombineras så att totalt två enheter vinterförvaras på den egna tomten.

Ovanstående riktlinjer gäller under förutsättning att olägenheter ej föreligger så som: trafiksäkerhetsproblem, störande utsikt, störande inverkan på närliggande fastigheter, mycket ovårdat skick, storlek på båt, huvagn eller husbil eller övriga olägenheter som ej uppräknas men som kan inräknas i betydande olägenhet.

Föreligger sådana uppräknade olägenheter kan Miljö- och byggnadsnämnden fatta beslut att båten, husvagnen eller husbilen avflyttas till för ändamålet avsedd uppställningsplats alternativt skall bygglovsprövning ske där ägaren till föremålen skall stå för kostnader för prövningen.

Bygglov i detta fallet alltså.
Citera
2013-11-09, 15:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Bygglov i detta fallet alltså.
Ja, om TS bott i Kungälvs kommun hade grannen vackert fått flytta på husbilen eller ansöka om bygglov. Förmodligen råder samma regler i de flesta kommuner.

Jag ser att jag glömde kursivera två av fyra stycken i mitt inlägg som indikerar att de är citerade från i det här fallet Kungälvs kommuns hemsida, därav kan mitt inlägg verka förvillande. Men TS har som sagt goda möjligheter att få bort husbilen om han vänder sig till sin kommun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in