Ska på middag i morgon och jag ska ska stå med vinet. På menyn står "rådjur". Det är all info jag har och känner jag kocken rätt så kommer han inte ägna menyn en tanke förrän någon timme innan det är dags så har inget mer att gå på än detta något vaga uttalande.
Eftersom det kommer bli några flaskor så är det max 100kr flaskan som gäller (kan eventuellt sträcka mig till 130 men då ska skillnaden vara STOR mot de billigare alternativen).
Om det ska inköpas till hela sällskapet och inte enbart till dig hade jag safe:at med ett Côtes du Rhône-vin.
Ett gammalt husmorstips. :-)
Boxar har ett tveksamt rykte bland vissa, men personligen hade jag nog tagit med någon av dessa. Då räcker det till alla som vill ha! Är man petig kan man ju alltid lufta det lite i karaff innan servering.
Nu är jag sen in i denna tråd, men nån annan kanske vill ha tipset om inte annat. Boxar ska alltid undvikas. Det är alltid (läs alltid) undermåliga viner. Ingen vinproducent tappar ett vin som denne är nöjd med på en box, det förekommer helt enkelt inte. Således, köp endast box om ni vill ha tankrens och misslyckade fat.
CdR-tipsen skulle jag nog kunna hålla med om. Är budgeten max 100:- så hade jag valt Xavier's Grenache Vieilles Vignes eller Guigal's Côtes-du-Rhône.