2013-11-08, 11:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
För att få bästa möjliga muskeluppbyggnad sägs det att man ligga på ett kaloriöverskott.

Men man kan, enligt i alla fall en uppgift på detta forum, max bygga 7,5 kg muskelmassa,(torrvikt) per år.

Om man nu ligger på 575 kcal överskott per dag så innebär det ett totalt överskott på 210000 kcal per år, och därmed en viktuppgång på ca 30 kg under ett år.

Skall man sedan försöka deffa bort detta så kan man, om man har otur eller gör fel, förlora upp till 10 kg muskelmassa.

Så min fråga blir alltså: Kan man förlora det man vinner på gungorna på karusellen?
Citera
2013-11-08, 11:15
Medlem
CannonDorfs avatar
Till att börja med så bygger du absolut inga 7,5 kg torr muskelmassa per år. Kanske första året om du använder AAS.

Men för att svara på din fråga så, ja, du kan mycket väl förlora en ansenlig andel av den muskelmassa du byggt upp när du sedan deffar om du sköter deffen dåligt. Det handlar dock inte om "otur".
Citera
2013-11-08, 11:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Till att börja med så bygger du absolut inga 7,5 kg torr muskelmassa per år. Kanske första året om du använder AAS.

Men för att svara på din fråga så, ja, du kan mycket väl förlora en ansenlig andel av den muskelmassa du byggt upp när du sedan deffar om du sköter deffen dåligt. Det handlar dock inte om "otur".

Jag skrev iof "Max".

Hur bör man då sköta deffen bra?

Träna regelbundet, se till att stoppa i sig tillräckligt med protein, vad mer?

Sedan är jag iof mycket nyfiken på varför det är så mycket svårare att lägga på sig muskelmassa efter första året?
Citera
2013-11-08, 11:22
Medlem
GrusNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skrev iof "Max".

Sedan är jag iof mycket nyfiken på varför det är så mycket svårare att lägga på sig muskelmassa efter första året?

Det är ju som att skriva max 100 kg muskelmassa. Väldigt missvisande riktlinjer.
Citera
2013-11-08, 11:31
Medlem
Citat:
Jag skrev iof "Max".

Det bara är så att kroppen kommer till ett platå då den bara bibehåller massan man har fått. Då får man köra överskott på 200-500 kcal. Eller bola.
Senast redigerad av Eclipsed 2013-11-08 kl. 11:33.
Citera
2013-11-08, 11:32
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Jag skrev iof "Max".

Träna regelbundet och smart (dvs inte till fail på varje set), äta mycket protein och ha inte för stort kcalunderskott.
Citera
2013-11-08, 11:40
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Jag skrev iof "Max".

Som ovanstående talare säger så blir det väldigt missvisande att säga "max" när det ändå är ouppnåeligt, det blir liksom inte särskilt relevant.

Att inte ligga på för stort underskott, ha ett "tillräckligt" högt proteinintag och försöka att inte tappa vikt i övningarna på gymmet är väl i stort sett det som är viktigt. Sen är det givetvis andra saker som hjälper till med det sistnämnda, att sova ordentligt, låta bli alkohol i så stor utsträckning som möjligt, att få tillräckligt lång vila mellan passen etc.

Det är egentligen väldigt enkelt i grunden. När du börjar träna så har du förhållandevis lite muskler och stor potential innan du når ditt max. Ju mer muskler du lägger på dig desto lägre är potentialen att bygga ytterligare muskler. För att bygga och upprätthålla muskler så krävs det en viss nivå av hormoner av vilken kroppen inte kan tillverka oändligt av. Ju mer muskler man har desto mindre påverkar de hormoner du har ytterligare muskelbygge. Genom att tillföra t.ex. AAS så har kroppen mer hormoner att jobba med och du kan nå avsevärt längre och dessutom snabbare än med kroppens egen produktion.
Citera
2013-11-08, 12:11
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:

Rent av nyfiken bara, så ta inte illa upp. Men varför kan man inte bygga 7,5 kg LBM första året utan steroider? Förutsatt att man vet vad man skall göra och har god genetik för ändamålet. Har stött på flertalet teorier som säger tvärt emot.
Citera
2013-11-08, 12:43
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Rent av nyfiken bara, så ta inte illa upp. Men varför kan man inte bygga 7,5 kg LBM första året utan steroider? Förutsatt att man vet vad man skall göra och har god genetik för ändamålet. Har stött på flertalet teorier som säger tvärt emot.

Att man rent teoretiskt inte kan bygga så mycket muskelmassa kan jag inte säga, för jag tror inte att det finns någon teoretisk grund för att svara på hur man räknar ut en persons max med precision. Däremot så känner jag inte till något praktiskt fall där det har hänt, även då medräknat genetiska freaks.

LBM och torr muskelmassa är dessutom två helt olika saker. 7,5 kg LBM ska du väl kunna lägga på dig första året om du har bra gener. Jag minns inte hur mycket vatten man normalt binder per gram torr muskelmassa, men det skiljer en avsevärd mängd i vikt.
Citera
2013-11-08, 19:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipsed
Det bara är så att kroppen kommer till ett platå då den bara bibehåller massan man har fått. Då får man köra överskott på 200-500 kcal. Eller bola.

Men med ett överskott på 500 kcal så kommer man upp i en viktökning per år på ca 25 kg. Det tycker jag låter väldigt mycket. Ett överskott på 100 kcal per dag låter mer rimligt att hantera över tid.
Citera
2013-11-08, 19:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Som ovanstående talare säger så blir det väldigt missvisande att säga "max" när det ändå är ouppnåeligt, det blir liksom inte särskilt relevant.

Att inte ligga på för stort underskott, ha ett "tillräckligt" högt proteinintag och försöka att inte tappa vikt i övningarna på gymmet är väl i stort sett det som är viktigt. Sen är det givetvis andra saker som hjälper till med det sistnämnda, att sova ordentligt, låta bli alkohol i så stor utsträckning som möjligt, att få tillräckligt lång vila mellan passen etc.

Det är egentligen väldigt enkelt i grunden. När du börjar träna så har du förhållandevis lite muskler och stor potential innan du når ditt max. Ju mer muskler du lägger på dig desto lägre är potentialen att bygga ytterligare muskler. För att bygga och upprätthålla muskler så krävs det en viss nivå av hormoner av vilken kroppen inte kan tillverka oändligt av. Ju mer muskler man har desto mindre påverkar de hormoner du har ytterligare muskelbygge. Genom att tillföra t.ex. AAS så har kroppen mer hormoner att jobba med och du kan nå avsevärt längre och dessutom snabbare än med kroppens egen produktion.

Ok, tack för svaret: Kroppen närmar sig alltså sin max och det hela styrs av hormoner vilket kroppen inte har oändlig mängd utav, som dessutom får allt mindre påverkan ju mer muskler man har.

Bra också att du nämner alkohol eftersom den bromsar muskeltillväxt och i högre mängder bryter ner muskelmassa.
Citera
2013-11-08, 20:17
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ok, tack för svaret: Kroppen närmar sig alltså sin max och det hela styrs av hormoner vilket kroppen inte har oändlig mängd utav, som dessutom får allt mindre påverkan ju mer muskler man har.

Bra också att du nämner alkohol eftersom den bromsar muskeltillväxt och i högre mängder bryter ner muskelmassa.

Ja det är det jag förstått ska vara den främsta anledningen både till att man inte kan bygga mer än en viss mängd muskelmassa och även att det går långsammare och långsammare att bygga ju längre man tränar. Man kan se det som att du har mest överskott av hormoner i början och eftersom muskler kräver hormoner även för att underhållas så blir överskottet att bygga nya muskler av mindre och mindre ju mer muskler man har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in