Citat:
Ursprungligen postat av
Kiltmannen
Jag tror att vi alla (oavsett politisk ideologi) kan vara överens om att integrationen av utomeuropeiska invandrare i Sverige är problematisk.
Här på flashback och ute i hemmen är man oftast snabb att skylla alla svårigheter på invandrarna själva, utan att kunna granska sig själv och sina grannar. Man skyller på kultur, religion och hudfärg, men hur lätt tror ni det är att integreras i ett helt nytt samhälle om man från de flesta håll inte bara möts av smygrasism, utan öppet hat? Hur motiverad tror ni att man blir om man inser att oavsett hur många jobb man söker, och hur mycket man än utbildar sig så kan man inte få ett kvalificerat jobb pga sitt ursprung? Undersökningar visar att det är betydligt svårare att få köpa en hyresrätt eller t.om. bra grundskoleutbildning om man heter Muhammed än Andersson.
Inser ni inte att den frustration och ilska som man så ofta skådar i Rosengård, Rinkeby och liknande svenska stadsdelar är en direkt konsekvens av detta? Konsekvensen av att staten och dess ursprungsbefolkning egentligen skiter totalt i en så fort man faktiskt fått uppehållstillstånd.
Självklart är vissa individer svårare att integrera än andra (läs extremt religiösa fanatiker, oavsett religion etc.), men segregationen beror enigt mig till allra största del på ursprungsbefolkningens ignorans. Och kom inte och säg att ni från början stod där med armarna öppna, men ert hopp sedan krossades när ni blev gruppvåldtagna av somalier. Det blir en ond cirkel, där ni genom ert agerande gör fördomarna sanna, eftersom ni inte ger invandrarna en chans.
Så, avsäger ni er fortfarande allt ansvar för den misslyckande integrationen, eller har jag måhända en liten poäng? (Jag är fortfarande skeptisk till en så hög invandring som vi har idag, just på grund av att integreringen av dom som redan är här måste fungera innan vi tar in nya. Vi hjälper ingen om de asylsökande ändå tillslut hamnar arbetslösa i nåt ghetto i förorten)
Ja men det värsta är ju att en stor del av de du beskriver är de som SJÄLVA ser sig som antirasister och "goda" människor... Kanske de värsta hycklarna av dom alla. Och när detta även gäller dessa (vill jag påstå), vem i hela friden ska då egentligen hjälpa invandrarna och faktiskt förändra något? När inte ens "vännerna" klarar av det. Främlingsfientliga löser inte ett skit, men de hycklar åtminstone inte i just dessa frågor.
De som ska vara invandrarnas "riddare/vänner" skiter i slutändan också vad som händer dessa människor. Annars hade man exempelvis protesterat mycket mer mot att fattiga kommuner som Södertälje får ta den stora smällen och försökt fokusera på lösningar där... Eller lagt fokus på andra konstruktiva förslag på förändringar, som annars främst drabbar invandrarna i nuläget. Men problemet är nog att man helt enkelt inte har några lösningar, därför hittar man istället sina syndabockar (precis som rasisterna gör).
I slutändan handlar deras agenda (de jag syftar på, främst politiskt styrda människor) om en enda sak: Att sätta dit SD och andra "rasister" (tolkningsfråga), men när det väl gäller gör de inte heller ett skit för invandrarna. Exempelvis finns det ett flertal invandrare som skrivit artiklar där de i första hand känner sig svikna av denna typ av människor, rasisterna kommer i andra hand... Det är de "goda" här som de anser vara de som sviker mest i samhället, just för att de påstår sig stå på deras sida.
Självklart gäller inte detta alla antirasister, men på tok för många lägger all sin fokus på fel saker, på saker som omöjligt kan leda till några positiva förändringar (Och sedan när minskar rasism genom att bara berätta vilka idioter de är?) SDs ökade stöd är en konsekvens av en misslyckad integrationspolitik, och den var misslyckad långt innan man hade det partiet att skylla allt på... Det kommer även vara misslyckad samma dag som deras stöd är lika med noll.
Man måste i större utsträckning börja att fokusera på vad man SJÄLV kan förändra politiskt, istället för att lägga i princip ALL fokus på alla andras brister, om något överhuvudtaget ska kunna förändras.