2013-11-26, 03:13
Medlem
Chinekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
1. i Kärlek finns ingen rädsla !

2 Man kan inte älska Gud och samtidigt vara rädd för Gud.

3 Synd att du upplever Jesus som grym !

4 " eran Gud ". Finns inte !

5 Kristendomen är ingen religion !

6. Det är ingen industi eller pyramidspel.

7 du är helt ute och cyklar. ( kan vara fläckvis halt, lövhalka )

1. Jo det finns i kärlek, man kan vara rädd att förlora den man älskar
2. Varför säger nästan alla religiösa som älskar deras Gud, jag är bara rädd för Gud?
4. Vilken Gud finns för dig då?
5. Vad är kristendomen för något då?
Citera
2013-11-26, 12:34
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8-bit

Så vad tycker ni om min uppfattning? Ni troende, håller ni med om att det hade kunnat vara något fint men är motsatsen? Tror ni att eran Gud verkligen behöver er för att sprida religionen, främst till Jehovas Vittnen kanske. Inser ni att religioner är mer som en industri, nästan som ett pyramidspel? I det stora hela är ju inte religion något gott, det för mer ondska än godhet med sig. Är jag ute och cyklar?

Religion, politik, kultur och allt vi företar oss kan vi pervertera. Människor är de som förvaltar
de här olika områdena. Felet liggerr hos människan och inte i tingen utanför. Till och med i "kärlekens namn" har horribla och otroliga handlingar begåtts. Är det fel på kärleken då? Det kan det ju inte vara.

Det är du själv som ska tänka och ta reda på och navigera ditt liv, inte andra.

Lästips: CS Lewis, fd ateist som blev troende. Mer roande läsningar, än polemik mellan ateism vs religion.
Citera
2013-11-30, 15:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Religion, politik, kultur och allt vi företar oss kan vi pervertera. Människor är de som förvaltar
de här olika områdena. Felet liggerr hos människan och inte i tingen utanför. Till och med i "kärlekens namn" har horribla och otroliga handlingar begåtts. Är det fel på kärleken då? Det kan det ju inte vara.

Det är du själv som ska tänka och ta reda på och navigera ditt liv, inte andra.

Lästips: CS Lewis, fd ateist som blev troende. Mer roande läsningar, än polemik mellan ateism vs religion.

C.S.Lewis var en tämligen undermålig apologetiker med svart/vita åsikter. Men det är inte förvånande att han har fått en sån status inom kristen-apologetiken som han har; han skrev ju mest barnböcker och sci-fi med enkla situations-uppställninger som även den naiv-kristna kan förstå.

(Jag refererar inte till hans stilistiska förmåga som sago-berättare ..... som verkligen är bra).
Citera
2013-11-30, 19:04
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
C.S.Lewis var en tämligen undermålig apologetiker med svart/vita åsikter. Men det är inte förvånande att han har fått en sån status inom kristen-apologetiken som han har; han skrev ju mest barnböcker och sci-fi med enkla situations-uppställninger som även den naiv-kristna kan förstå.

(Jag refererar inte till hans stilistiska förmåga som sago-berättare ..... som verkligen är bra).

Roligt!

Undermålig eller inte som apologetiker, men människors psyken är han bra på att beskriva! Även enkla ateisters också.
Det kanske är därför han också är allmänt uppskattad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in