2013-11-07, 21:42
Medlem
Som rubriken lyder så söker vi en villa i Göteborg med omnejd. Vi bor inte i Göteborg just nu, därför hoppas jag på lite vägledning från er.

Önskemål:

- prisklass 2,7-3,3 miljoner för en "standardvilla" i normal standard
- bra kommunikationer till stan, ca 30 min (inga byten)
- lugnt område utan stökigheter (helst inga hyreshus eller annat som skapar oreda)
- bra område för barn att växa upp i (grönområden, dagis, skolor osv.)

Nu förstår jag att det blir svårt att hitta det perfekta huset i det perfekta området, sett till den budget vi har. Men jag hoppas ni har några bra tips, även om det är lite dyrare eller inte riktigt efter mina önskemål ovan.

Har läst lite om Mölnlycke och Kungsbacka. Den förstnämnda var lite dyr dock och Kungsbacka kändes lite väl långt bort (och inte speciellt billigt mtp avståndet till Gbg och storleken på staden?).
Citera
2013-11-07, 21:47
Medlem
Kolla runt lite på dessa områden:

*Alingsås
*Lerum
*Floda
*Partille
Citera
2013-11-07, 21:49
Medlem
fejsetnr1s avatar
Finns helt ok runt eketrägatan i Gbg lugnt fast det ligger nära biskop. Som du säkert hört talas om. Sen finns det mer runt svartedalen. Och vid bjurslätt. Lugnt och bra fast nära till det mesta.
Citera
2013-11-07, 22:13
Medlem
Partille lät intressant!

Hur ser det ut runt Hisingsparken - Tuve, Kärradalen? Eller är det för nära de stökiga områdena på Hisingen?
Citera
2013-11-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrafa
Partille lät intressant!

Hur ser det ut runt Hisingsparken - Tuve, Kärradalen? Eller är det för nära de stökiga områdena på Hisingen?

Håll dig undan ifrån Tuve. Kärradalen låter jag vara osagt men värt att kolla in är Mölnycke/Landvetter. Mycket fina områden utan stök.
Citera
2013-11-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pil0ten
Håll dig undan ifrån Tuve. Kärradalen låter jag vara osagt men värt att kolla in är Mölnycke/Landvetter. Mycket fina områden utan stök.

Tack för ditt svar!

Mölnlycke verkar trevligt, tyvärr inte många villor inom vår budget. Ska kika på Landvetter.
Citera
2013-11-07, 22:54
Medlem
Landvetter är nog en bra investering på sikt, med tanke på den kommande järnvägen.
Citera
2013-11-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Landvetter är nog en bra investering på sikt, med tanke på den kommande järnvägen.

Är det järnväg ut till flygplatsen som planeras?
Citera
2013-11-08, 09:15
Medlem
ArneIIIs avatar
Det här med inga hyreshus blir nog ett problem i Partille om du inte köper i Öjersjö men där kan jag tänka mig att det blir för dyrt. Partille är väldigt litet och 5 miljoners kåkar ligger i princip granne med de värsta hyreshusområdena. Men det är lugnt ändå, det viktigaste är att kolla upp vilken grundskola dina barn kommer placeras i. Så att det området du bor i inte hör till hyresområdets skolområde. Ibland skiljer bara en gata de olika delarna åt.

Även om det är fritt skolval så går närhetsprincipen först, dvs barn om bor inom skolområdet har förtur gentemot andra.
Citera
2013-11-08, 09:52
Medlem
Kungälvs kommun och delar av Stenungsunds kommun kan kanske vara av intresse?
Citera
2013-11-08, 10:01
Medlem
Galvestonens avatar
Om du ska ha en bra villa med den budgeten i ett vitt område får du nog bo långt ute på vischan, kolla upp pendeltågsstatiomer till närliggande städer, sedan hittar du en liten station och kollar i området. Där kan du möjligen hitta något. Finns annars "hyreshus" i alla närliggande orter till städer, såvida inte man går upp x2 i prisklass.
Citera
2013-11-08, 10:05
Medlem
Cliffords avatar
Ale/Älvängen är väl tänkbart också med den nya pendeln. Prismässigt går det ju att hitta utan problem, sen hur lugna områden det är har jag ingen koll på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in