Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Har du läst domarna i de aktuella fallen? Och har du i så fall några förslag på exakt hur lagstiftningen skall förändras för att skapa ett bättre samhällsklimat?
Skall det räcka med en anmälan mot någon för att denne skall bli fälld? Hur exakt skall domstolarna skärpa till sig? Eftersom det enligt dig är uppenbara fall av våldtäkt så bör du ju rimligen anse att domstolen sitter och frikänner folk som är skyldiga bortom allt rimligt tvivel.
Jag håller känslomässigt med dig, men vi måste döma folk enligt lagen annars blir det enbart godtyckligt. Och vems godtyckande skall i så fall gälla?
Nej du käre Djupfrys (vad är det på din bild egentligen?)
Hade jag haft en susning om det skulle jag jobbat med juridik.
Men man kan ju konstatera att redan idag så är mål kring våldtäkt i sluttampen ofta baserat på sådana osäkra saker som trovärdighet. (ord mot ord) Ligger i sakens natur att det blir så, eftersom det oftast saknas vittnen och brottet är av karaktären att det lika väl kunde vara frivilligt.
Så måste ju vara en fruktansvärd balansgång i domstolarna.
Rättssäkerhet är en förutsättning för ett vettigt samhällsklimat, men man måste då komma ihåg att det gäller åt båda hållen. Om kvinnor i dagens samhälle börjar sluta anmäla våldtäkter för att de inte tycker det är värt besväret längre (han blir ju i alla fall inte fälld, blir bara jag som åker på mer
"stryk") så är även det ett stort rättssäkerhetsproblem.
De sista 10 åren har antalet anmälningar om våldtäkt ökat, men procenten dömda i domstol för samma brott har minskat. (ligger löjligt lågt, har sett två uppgifter: 2% och 5%)
Just detta år har också antalet anmälda våldtäkter gått ner, man kan ju fråga sig varför?
Så godtyckandet, som du skriver, finns redan där i viss mån.
man kan ju vända på det likväl, hur mycket ska det krävas få en våldtäktsman fälld?
I fallet med stureplansvåldtäkten, så var det ett bandupptagning som klart visade att de bägge hade ljugit i domstolen innan, de blev alltså dömda pga bristande trovärdighet, men hade inte den existerat hade de gått fria. Hennes misshandlade kropp räckte inte, inte heller hennes ord, vittnes bevis från polisen, eller DNA bevis i form av sperma.
Samma med detta sista fall, En 16-årig tjej ska alltså ha fört upp sperma i kroppen via avtorkat toapapper, sen lyckats kleta ut sperma på mattan, allt för att döma sin fosterpappa. Är det mer troligt än att han faktiskt förgrep sig på henne?
Jag menar hur får man intorkad sperma från ett toapapper upp i sin vagina utan att pappret också följer med? Detta lilla intrikata problem ska alltså en 16-åring sysselsatt sig med?