2013-11-07, 09:01
Medlem
Fått en pava MADEIRA FINE (madeira i vitt, fine i rött) från en flytt/dödsbo. Nån som har koll HUR gammal den kan va?
Vit blymössa och skogsgrön etikett, tappat av Vin & Spritcentralen , vilket står nederst på etiketten. Det står några rader till men är svårläst. Baksides etiketten är väck, om den funnits.
Nån som vet eller har en susning?
'
Citera
2013-11-07, 09:34
Medlem
Svårt att säga utan att se den, madeira däremot är väldigt lagringsbart.
Håller hur länge som helst. Står det vin & spritcentralen är den ganska gammal iaf, har för dom gick över att bara skriva vin & sprit nångång på 90-talet iaf...
Citera
2013-11-07, 19:09
Medlem
magpies avatar
Med tanke på hur Madeiravin framställs och dess karaktäristika kan vinet i flaskan dessutom vara av okänd ålder, dvs rätt långt före förmodat buteljeringsdatum.
Citera
2013-11-07, 22:10
Medlem
Flaskan borde vara åtminstone tio år gammal, troligen äldre ... jag har ett minne av att de bytte till en mindre teknokratisk design i början av tvåtusentalet - men det kan vara så att det du beskriver var en ännu äldre variant.

Även om madeira mycket sällan är dålig, så är fortfarande din sort bland de allra enklaste, tillika är nog inte korken av sådan kvalitet att den tål längre lagring. Jag brukade köpa den för matlagningsändamål ibland. I bästa fall så är den fortfarande drickbar - att den skulle ha mognat till något storslaget är svårt att tro.

Om du ändå är intresserad av åldern - eller mer information om innehållet - så tycker jag du skall maila bilder av fram- och baksida till Systembolagets kundtjänst, de kan ha någon nörd där som råkar veta mer (Altia äger varumärkets efterträdare Vintry's efter försäljningen och styckningen av Vin & Sprit).
Citera
2013-11-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Svårt att säga utan att se den, madeira däremot är väldigt lagringsbart.
Håller hur länge som helst. Står det vin & spritcentralen är den ganska gammal iaf, har för dom gick över att bara skriva vin & sprit nångång på 90-talet iaf...

Missade det inlägget, och den ledtråden - och vad gäller namnbytet såär det korrekt - formellt skedde det 1989, men såklart kan etiketterna ha släpat efter. Så, med en ålder på runt 25 år eller mer och ett enkelt vin (knappast heller gjort på någon av de fyra ädla druvorna på ön) med en enkel förslutning som knappast förvarats på bästa sätt heller så tror jag inte att man skall förvänta sig för mycket av innehållet - även om även enkel madeira är lagringståligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in