2013-11-07, 08:56
Medlem
Nihennas avatar
Provade på ARMA2 igen igår, men jag stängde genast ned det på grund av de sjukt komplicerade kontrollerna som infanterist.

Bara för att det ska vara en simulator, måste kontrollerna vara megakomplexa?

När jag tänker realistiskt, då tänker jag på realistiskt gameplay, alltså inte soldater som springer i 50 kilometer i timmen a la CoD och sprayar sitt vapen, att man tar sig tid och att man kanske dödar en fiende från 400 meters avstånd och att det är normen för eldstriderna.

Sen att ett skott i huvudet dödar en, ett i bröstet dödar beroende på var det träffar och att en benskada påverkar hur du rör på dig.

Det är sånt jag vill ha i ett realistiskt militärspel, jag vill inte ha en miljon knappar för att ta fram rätt vapen, sen behöva bekräfta femtioelva gånger att jag faktiskt vill skjuta.

Mitt drömspel när det gäller realism hade varit ett ARMA, fast med Battlefields eller Rainbow Six: Raven Shields kontroller, där de flesta orders styrs utav en simpel och enkel tårtmeny man får fram genom att t ex hålla in Q.

Vad är egentligen meningen med att ha massa funktioner utspridda på maaaaaaaaaaaassa knappar när man lätt skulle kunna få ner det till några få menyer/tårtmenyer på 3-4 knappar?

Själva gameplayet är det inte fel på, men man måste ju verkligen gå en högskolekurs för att lära sig vad varje knapp på tangentbordet gör.
Citera
2013-11-07, 10:46
Medlem
Grejjen med ARMA är ju realismen, och knapparna är väl inte så komplicerade? Scrolla + klicka med scrollen för att byta vapen samt använda saker. Gå med WASD, leana med Q och E.

Det enda svåra är väl att ge order, dvs trycka backspace tror jag det är
Citera
2013-11-07, 10:49
Medlem
Som sagt, det är inte så värst mycket.
Bara du som är färsk och behöver spela mer för att lära dig.
Citera
2013-11-07, 12:36
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thooht
Grejjen med ARMA är ju realismen, och knapparna är väl inte så komplicerade? Scrolla + klicka med scrollen för att byta vapen samt använda saker. Gå med WASD, leana med Q och E.

Det enda svåra är väl att ge order, dvs trycka backspace tror jag det är

Vad är det för fel med det som har satts som standard, dvs 1-9 med att välja vapen?

Samma med Walters svar;
Varför inte följa de standarder som FPS har fått fram efter 20~ års tid?
Om jag minns rätt är inte ens högerklick att använda siktet? Eller möjligt att et är så i trean men vill inte minnas att det var så i 2an.
Citera
2013-11-07, 12:37
Medlem
Vad är det för fel med lite förändringar i spelen?
Allting behöver inte vara samma hela tiden, vilket är bra.
Citera
2013-11-07, 12:38
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterWolf
Vad är det för fel med lite förändringar i spelen?
Allting behöver inte vara samma hela tiden, vilket är bra.

Gameplaymässigt gillar jag ARMA, men det är just kontrollerna jag inte blir klok på, tycker gott att de kan vara så standardiserade som möjligt.
Det är inte kontrollerna som skapar realismen.
Citera
2013-11-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Gameplaymässigt gillar jag ARMA, men det är just kontrollerna jag inte blir klok på, tycker gott att de kan vara så standardiserade som möjligt.
Det är inte kontrollerna som skapar realismen.
Nej det är sant att inte kontrollerna skapar realism.
Men att scrolla för att byta vapen, gå in och ur bilar, loota mm är inte speciellt svårt att "lära" sig
Hade ju blivit mer kontroller om man bytte vapen på 1-9, gick in i bilar på tex "e", lootade på tex "l".
Just eftersom det finns så mycket i arma är det lättare med scrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in