Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
ag känner ju till Bosnienserberna som helt förnekar massmorden på muslimer (och OM det förekom, så var det defenitivt inte så många döda som det påstås).
Jag känner även till hur japanerna försöker få Kina att erkänna sina brott mot mänskligheten gentemot dem, men då handlar det inte längre om hur en grupp människor i ett land går emot den övriga befolkningens historiesyn i det landet (och någon gräns må man ju ha så att det blir hanterligt i formatet).
Nu har du antingen fått något om bakfoten eller skrivit fel - det de japanska revisionisterna fokuserar på är naturligtvis påstådda krigsförbrytelser begågna av japaner mot främst kineser eller koreaner, "historiska faktum" anklagelser som i mina ögon ofta är med rätta omstridda. Förutom sådant som den påstadda massakern i Nanjing, Enhet 731 och koreanska "comfort ladies" (ianfu) kritiserar och granskar man också historieskrivningen kring bakgrunden till krigen i ostasien 1905-1945, huruvida Japan slogs för en panasiatisk sak gentemot kolonisatörer etc.
Det bör påpekas att denna revisionism inte - som vissa tror - är den "officiella linjen" i Japan. Akademiskt och i stort grad även bland politikerna råder en vänsterliberal hegemoni som (ironiskt nog) hyllar USA:s kangaroo court i Tokyo 1946 och den påtvingade nonsenskonstitutionen samt tror på allt diktaturgrannen Kina påstår. Att japanska skolböcker skulle ignorera påstådda förbrytelser stämmer inte. Det som förekommit är att ett fåtal skolor använt historieläromedel skrivna av revisionistgruppen Samfundet för Skrivandet av Nya Historieböcker. I de flesta skolor antas domarna från Tokyo-tribunalen och senare utsagor från Kina och Korea vara "historiska faktum".
Jag sitter själv på en ganska stor mängd japanskt revisionistiskt material men
då nästan allt av det är på japanska har jag dragit mig för att sätta igång en diskussionen utifrån. Men men... kanske att det blir nåt i framtiden i mån av ork och intresse.