2013-11-06, 23:57
Medlem
dragon66s avatar
Det har inte varit så mycket aktivitet i tråden om Roaccutan och för att inte fresta Mod med en varning för dubbel post så får det bli här såklart fritt fram att flytta den om så behagar

Är låg-dos Isotretinoin (Roaccutan) effektivt mot accne

Ett examensarbete i Farmaci enligt ovan frågeställning kom man inte föga förvånande fram till att låg-dos Isotretinoin behandling (0,20–0,4 mg/kg dag) ger färre och mildare biverkningar än den konventionell hög-dos relaterade behandling (1,0 mg/kg dag) däremot och av mer intresse att låg-dos behandling med Isotretinoin ger bra resultat på mild och måttlig akne.

Det visade sig att även svår akne kunde behandlas effektivt med låga doser Isotretinoin.
Intressant att det också adekvat var bra mot svår acne DOCK rekommenderade konventionell hög-dos relaterade (1,0 mg/kg dag) behandling de första 8 veckorna och sen gå över till låg-dos behandling (0,20–0,4 mg/kg dag). Resultaten ligger troligt i samma spektra som Läkemedelsverket som den 5 juni 2013 godkände Isotretinoin och ingår nu högkostnadsskyddet.

Vanligaste biverkningarna från nedan länks 5 undersökningar kom man approximativt fram till märk approximativt

1 Mild läppinflammation (91 %) och torr hud (43 %).

2 Inga patienter utvecklade depression eller andra psykiska biverkningar.

3 5 % av patienterna hittades en liten ökning av leverenzymer (1,5 gånger det normala)

4 Vissa en liten ökning (upp till 40 % högre än den övre gränsen för normala värden).

5 6 %.Serumlipider (högt blodtryck).

Det verkar inte heller finnas bevis att Isotretinoin skall vara nämnvärt levertoxisk vilket bör ge utrymme under kur köra Isotretinoin ex 20 mg/ed till 40mg/ed (d-boll) för att hålla acne borta.

Egna erfarenheter:

Tänk på som många intygat att den första månaden är en intressant upplevelse då det "trycker på" med acne inifrån som vill ut. För min egen del blev det Isotretinoin-kur 2 v 3* 40 mg/ed (kroppsvikt), därefter 2 v 2* 40 mg/ed tillsammans och från början med Testo 350 mg/ml 1 050 mg ew en bra början.

När acne var borta 1*40 mg/ed så långt inga biverkningar med bra resultat både mot äldre, ny acne samt (ej testofet hy).Solade/ar även med Mela2 och hjälpte till speciellt ryggen och 1*40 mg/ed funkade bra även med Masteron (ger mig acne) och Tren. Då jag ligger på året runt är tanken framöver att vid cruise ta 1st 40mg tab vid behov och vid kur 20 mg/- 40mg /dag vid kur. Med aas är jag troligt i kategorin måttlig akne.

En sista sak : Rosacea brukar förväxlats med akne då båda ger rodnande knottror samt finns i ansiktet, rygg och bröst. Flera som kört en Isotretinoin (Roaccutan) kur kan intyga att ovan "symtom". För egen del tyckte jag att Rosazol hjälpte mot det "röda" men framför mot små knotror.

Så vad har vi kommit fram till:

1 Effektivt mot finnar och bra hy.

2 Svårighetsgraden med acne är individuellt som med aas för de flesta ökar därtill .

3 Acne är/kan vara psykologiskt besvärande speciellt både med AAS så bra mot "steroidacne" blicka/tankar.

Kanske fler efter läst på lite mer ingående samt med tanke på att Läkemedelsverket lagt Isotretinoin under högkostnadsskyddet rimligt att låg-dos behandling med Isotretinoin är ett bra eller till och med bättre alternativ än ex Basiron som förhoppningsvis fler möjlighet att testa en Isotretinoin låg-dos kur.

Edit :För de som tycker det blev en roman ber jag ursäkt till då begränsningar inte är min starka sida och såklart flera andra teoretiska och praktiska erfarenheter att väga in.

Källa: http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Källa: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... in-godkant
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Isotretinoin
Källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosacea

Mvh
Citera
2013-11-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragon66
Det har inte varit så mycket aktivitet i tråden om Roaccutan och för att inte fresta Mod med en varning för dubbel post så får det bli här såklart fritt fram att flytta den om så behagar

Är låg-dos Isotretinoin (Roaccutan) effektivt mot accne

Ett examensarbete i Farmaci enligt ovan frågeställning kom man inte föga förvånande fram till att låg-dos Isotretinoin behandling (0,20–0,4 mg/kg dag) ger färre och mildare biverkningar än den konventionell hög-dos relaterade behandling (1,0 mg/kg dag) däremot och av mer intresse att låg-dos behandling med Isotretinoin ger bra resultat på mild och måttlig akne.

Det visade sig att även svår akne kunde behandlas effektivt med låga doser Isotretinoin.
Intressant att det också adekvat var bra mot svår acne DOCK rekommenderade konventionell hög-dos relaterade (1,0 mg/kg dag) behandling de första 8 veckorna och sen gå över till låg-dos behandling (0,20–0,4 mg/kg dag). Resultaten ligger troligt i samma spektra som Läkemedelsverket som den 5 juni 2013 godkände Isotretinoin och ingår nu högkostnadsskyddet.

Vanligaste biverkningarna från nedan länks 5 undersökningar kom man approximativt fram till märk approximativt

1 Mild läppinflammation (91 %) och torr hud (43 %).

2 Inga patienter utvecklade depression eller andra psykiska biverkningar.

3 5 % av patienterna hittades en liten ökning av leverenzymer (1,5 gånger det normala)

4 Vissa en liten ökning (upp till 40 % högre än den övre gränsen för normala värden).

5 6 %.Serumlipider (högt blodtryck).

Det verkar inte heller finnas bevis att Isotretinoin skall vara nämnvärt levertoxisk vilket bör ge utrymme under kur köra Isotretinoin ex 20 mg/ed till 40mg/ed (d-boll) för att hålla acne borta.

Egna erfarenheter:

Tänk på som många intygat att den första månaden är en intressant upplevelse då det "trycker på" med acne inifrån som vill ut. För min egen del blev det Isotretinoin-kur 2 v 3* 40 mg/ed (kroppsvikt), därefter 2 v 2* 40 mg/ed tillsammans och från början med Testo 350 mg/ml 1 050 mg ew en bra början.

När acne var borta 1*40 mg/ed så långt inga biverkningar med bra resultat både mot äldre, ny acne samt (ej testofet hy).Solade/ar även med Mela2 och hjälpte till speciellt ryggen och 1*40 mg/ed funkade bra även med Masteron (ger mig acne) och Tren. Då jag ligger på året runt är tanken framöver att vid cruise ta 1st 40mg tab vid behov och vid kur 20 mg/- 40mg /dag vid kur. Med aas är jag troligt i kategorin måttlig akne.

En sista sak : Rosacea brukar förväxlats med akne då båda ger rodnande knottror samt finns i ansiktet, rygg och bröst. Flera som kört en Isotretinoin (Roaccutan) kur kan intyga att ovan "symtom". För egen del tyckte jag att Rosazol hjälpte mot det "röda" men framför mot små knotror.

Så vad har vi kommit fram till:

1 Effektivt mot finnar och bra hy.

2 Svårighetsgraden med acne är individuellt som med aas för de flesta ökar därtill .

3 Acne är/kan vara psykologiskt besvärande speciellt både med AAS så bra mot "steroidacne" blicka/tankar.

Kanske fler efter läst på lite mer ingående samt med tanke på att Läkemedelsverket lagt Isotretinoin under högkostnadsskyddet rimligt att låg-dos behandling med Isotretinoin är ett bra eller till och med bättre alternativ än ex Basiron som förhoppningsvis fler möjlighet att testa en Isotretinoin låg-dos kur.

Edit :För de som tycker det blev en roman ber jag ursäkt till då begränsningar inte är min starka sida och såklart flera andra teoretiska och praktiska erfarenheter att väga in.

Källa: http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Källa: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... in-godkant
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Isotretinoin
Källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosacea

Mvh
Läste denna på hb för några dagar sedan, kopierat eller du som skrivit den?
Citera
2013-11-07, 00:36
Medlem
Det sliter dock på huden och får den att åldras
Vet inte hur mycket ni bryr er om rynkor

Men man blir att tåla solen mycket sämre och detta kan bli permanent
Så på med hatt på sommaren och solskydd året runt om ni inte vill få rynkig hy i förtid
Citera
2013-11-07, 10:18
Medlem
Lhukinens avatar
Roaccutan är i samma klass som kembehandling om jag inte misstar mig. Det är starka saker och har du otur så får du grova bieffekter. Skulle själv få detta utskrivet av hudläkare men det avbröts då det fanns risker att jag skulle bli blind och en del andra bieffekter p.g.a min dåvarande situation.
Citera
2013-11-07, 12:01
Medlem
Jag får bra resultat av 20mg. men huden blir mycket känslig och kan inte använda det på sommaren. Bieffekter vet jag inte om lite torra läppar men tror inte att min lever påverkats av roa vad jag kan minnas
Citera
2013-11-07, 16:33
Medlem
dragon66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelleaxelsson
Läste denna på hb för några dagar sedan, kopierat eller du som skrivit den?

Tjenare,

Precis som du skriver har en viss Dragon66 postats version 11.10 på HB, men när någon ansåg att dito var befogat på FB blev det version 1.11, en mindre uppdaterad version och Saxad?
Citera
2013-11-07, 17:13
Medlem
dragon66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad.Jackad

Så på med hatt på sommaren och solskydd året runt om ni inte vill få rynkig hy i förtid

Hejsan,

Jag har personligen hört Dalama säga: ”Man inte skall ta livet så allvarligt och det är gott att ha ett sinne för humor”

Vänligen för detta sammanhang 1 Definiera: Dålig hy 2. Har jag tolkat dig rätt att A: Sommar= Hatt på B: Övrigt tid 24/7 = One Piece overall

I det postade inlägg står det ” brukar sola med Mela2” Varför?

Såhär är det :
En reaktion som bildas när ett vissa läkemedel kommer i kontakt med solens UV-ljus kan ha en exfolierande effekt i mer vardagligt språkbruk en fototoxisk reaktion, som ofta ser ut och känns som en vanlig solbränna. Speciellt tydligt för oss på nordligare breddgrader speciellt i början på sommaren då är huden är känsligare och bränns lättare i solen.

Hur kan vi slippa en så kallad fototoxicitet? : 2010-10-13 (se länk artikel) I Australien hade det lanserat ett nytt läkemedel för att hjälpa personer som lider av EPP (Erytropoetisk protoporfyri) kallat SCENESSE (afamelanotide). SCENESSE är i sak en form Melanotan peptid och på FB finns det en tråd om Mela2 bara några klick bort.

Alltså:
1.Det är skillnad på läkemedel solbränna och vanlig solbränna
2. Mela2 är bra mot Läkemedel fototoxisk solbränna , vanlig solbränna (hudcancer) samt för den som vill veta mer behandling av EPP.

Länk: http://www.news-medical.net/news/20100713/161/Swedish.aspx
Citera
2013-11-07, 18:51
Medlem
dragon66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Roaccutan är i samma klass som kembehandling om jag inte misstar mig. Det är starka saker och har du otur så får du grova bieffekter. Skulle själv få detta utskrivet av hudläkare men det avbröts då det fanns risker att jag skulle bli blind och en del andra bieffekter p.g.a min dåvarande situation.

Hej,

Vad menar du med kembehandling Lhukinen ?

Självklarhet om du hoppar in i en sådan maskin precis som du skriver "har du otur så får du grova bieffekter" och "fanns risker att jag skulle bli blind och en del andra bieffekter p.g.a min dåvarande situation". Precis som dig om jag varit i din "dåvarande situation" hade dig också varit glad att faktiskt av vem so, i ditt fall en hudläkaren avbröt det hela. Som det stå i tidigare inlägg beslöt Läkemedelsverket ge Isotretinoin (Roaccutan) hög högkostnadsskydd. Det innebär att man vill underlätta fler få tillgång till Isotretinoin. Men som du beskriver det börjar jag ångra mitt mina lättsinne inlägg

Ovan så skojar jag med dig vännen så ta det inte personligt och kanon att du delade med dig det menar jag Men du får bakläxa i ämnet så läs lite på lite mer på länkarna.

En sista sak till dig tänk kritiskt och nedan kan fundera över:

Ett EU-direktiv har förbjudet direkt påstående så Läkemedelsverket skriver Roaccutan KAN ge MEN viktigaste nu nedgraderat till i i sällsynta fall ge psykiska biverkningar som de skriver känns igen när man känner sig ledsen eller tom. Nedgraderingen till i sällsynta fall är troligt då man kommit på att det inte är Isotretinoin som ger depression utan förekomsten av acne hos vederbörande.

Skrev inlägget först efter att jag med egna erfarenheter och kunskaper ville belysa ämnet så det är upp till var och en att ta ställning för eller mot.

Mvh
Citera
2013-11-07, 19:15
Medlem
dragon66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Jag får bra resultat av 20mg. men huden blir mycket känslig och kan inte använda det på sommaren. Bieffekter vet jag inte om lite torra läppar men tror inte att min lever påverkats av roa vad jag kan minnas

Halloj,

Som du säger så ger en låg- dos behandling på 20mg/dag bra resultat.

Mela2 kanske kanske kan vara något som jag skrev i tidigare inlägg

Googla på:
1. Roaccutan innehåller isotretinoin som är en substans besläktad med vitamin A
2. Citamin A-, Tretinoin
3. Krämen Retinova

mvh
Citera
2013-11-07, 19:24
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragon66
Hej,

Vad menar du med kembehandling Lhukinen ?

Självklarhet om du hoppar in i en sådan maskin precis som du skriver "har du otur så får du grova bieffekter" och "fanns risker att jag skulle bli blind och en del andra bieffekter p.g.a min dåvarande situation". Precis som dig om jag varit i din "dåvarande situation" hade dig också varit glad att faktiskt av vem so, i ditt fall en hudläkaren avbröt det hela. Som det stå i tidigare inlägg beslöt Läkemedelsverket ge Isotretinoin (Roaccutan) hög högkostnadsskydd. Det innebär att man vill underlätta fler få tillgång till Isotretinoin. Men som du beskriver det börjar jag ångra mitt mina lättsinne inlägg

Ovan så skojar jag med dig vännen så ta det inte personligt och kanon att du delade med dig det menar jag Men du får bakläxa i ämnet så läs lite på lite mer på länkarna.

En sista sak till dig tänk kritiskt och nedan kan fundera över:

Ett EU-direktiv har förbjudet direkt påstående så Läkemedelsverket skriver Roaccutan KAN ge MEN viktigaste nu nedgraderat till i i sällsynta fall ge psykiska biverkningar som de skriver känns igen när man känner sig ledsen eller tom. Nedgraderingen till i sällsynta fall är troligt då man kommit på att det inte är Isotretinoin som ger depression utan förekomsten av acne hos vederbörande.

Skrev inlägget först efter att jag med egna erfarenheter och kunskaper ville belysa ämnet så det är upp till var och en att ta ställning för eller mot.

Mvh

Jag skrev i klass som kembehandling p.g.a hur potent jag har uppfattat att roaccutan är. Anser du inte det eller att det är fel, så är det ingen större grej vi behöver styra upp. Det viktiga är att du inser vad som kommer med roaccutan. En snabb googling ger både positiva svar ifrån användare som endast fått torra läppar och andra som inte kunnat träna alls p.g.a leder, värk m.m.
Citera
2013-11-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad.Jackad

Får den att åldras. Källa på det?

Den som oroar sig för rynkor har aldrig haft rejäl acne. 140mg/dag här för 5 år sedan.
Citera
2013-11-07, 23:31
Medlem
dragon66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Jag skrev i klass som kembehandling p.g.a hur potent jag har uppfattat att roaccutan är. Anser du inte det eller att det är fel, så är det ingen större grej vi behöver styra upp. Det viktiga är att du inser vad som kommer med roaccutan. En snabb googling ger både positiva svar ifrån användare som endast fått torra läppar och andra som inte kunnat träna alls p.g.a leder, värk m.m.

Hej igen,

Du har rätt även om du skrev är i samma klass som kembehandling mitt fel sorry! Jag kan hålla med dig om att Roaccutan är potent mot acne absolut om du håller med mig att testo är potent att bygga muskler.

Om vi nu förutsätter att 1 ml testo viktmässigt för enkelheten skull är lika med 1 mg Roaccutan och nu menar att 500 mg/ml Testo E är mer potent än Roaccutan 500mg! samt att det går bra att till Isotretinoin framgångsrikt köra 600mg DNP ,Test 350mg/ml, HCG, HGH, T3 och Mela2? Har jag rätt i det?

Det jag vill komma fram till är att både Testo och Roaccutan är potenta och gör sitt jobb och samma sak gäller 600mg DNP ,Test 350mg/ml, HCG, HGH, T3 ,Mela2 för det är vad jag testar nu till Isotretinoin kör och kanske du ändå behöver styra upp det eller?

Så vad är det då jag inte har inser eller förstått? Jo att som du menar att Roaccutan är i princip råttgift och som du själv sa kembehandling eller nära döden upplevelse. Skillnad mellan dig och mig är att jag uttalar mig utifrån egna erfarenheter, ångrar att jag inte kollade upp detta tidigare då jag också trott att Roaccutan = Bad Standing.

Även om det säkert finns en sanning i det du skriver har du inte lyckats övertygat mig mer än så här långt och bäst styrt upp är antalet med 1 i gruppbeteende troende (ungefär när 2 trovärdiga personer i en grupp tycker samma sak så måste det sant. Jag kan /har fel och negativ kritik är det bästa jag vet

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in