2013-11-06, 23:54
Medlem
Har skickat till Kronofogden ansökan om betalningsföreläggande gällande en person som är skyldig mig pengar.

Ärende ligger nu hos Kronofogdens Delgivningsmän

Jag känner att detta börjar dra ut på tiden och funderar på att anlita Polisens delgivare

Har lite frågor:

Har Polisens delgivare mer befogenheter än Kronofogdens delgivningsmän?

Lyckas Polisens delgivningsmän oftare att få en person delgiven som håller sig undan?
Citera
2013-11-10, 17:03
Medlem
Det tar en stund men sedan brukar det "spikas".
Citera
2013-11-10, 18:27
Medlem
Hur ihärdiga brukar de vara att försöka få tag på personen för påskrift? Brukar de höra sig för med grannar,hyresvärden osv?

Brukar Polisens Delgivare lyckas bättre än dessa auktoriserade delgivningsbyråer?
Citera
2013-11-10, 18:36
Medlem
Bara skita i att öppna dörren så kan dom inte göra så mycket, dock kan du ju skicka ett rek-brev då har du ju bevis.

Det är inte så att polisen får tränga sig på osv gällande en delgivning utav en skuld.
Citera
2013-11-10, 19:02
Medlem
Självklart så får inte Polisens delgivare tränga sig in i lägenheten även om de vet med säkerhet att personen finns där inne men vägrar öppna.

Däremot kan de ta hjälp av Polisen som jag tror har lite mer befogenheter.

Sen kan Polisens delgivare kontakta hyresvärden,prata med grannar osv

Även "spika" delgivningen
Citera
2013-11-10, 20:06
Medlem
Är det inte bättre att bara stämma personen? Då kommer ju tingsrätten se till att denne blir delgiven utan kostnad för dig, annat än ansökningsavgiften. Då kan du ju också kräva tillbaka dina KFM-kostnader om du får ett hindersbevis från KFM.
Citera
2013-11-10, 20:16
Medlem
Grejen är ju att ärendet ligger ju redan hos en av Kronofogdens delgivningsmän som har sökt personen vad jag vet vid ett tillfälle utan framgång.

Delgivningsprocessen är tyvärr rätt så seg då de inte förstår att de måste söka personen mer aktivt och vid olika tidpunkter på dygnet.

Jag har funderat flera gånger på att dra tillbaka ärendet från Kronofogden och stämma personen i Tingsrätten

Det jag då självklart undrar över hur stor kostnaden blir för mig och om jag kan kräva personen på kostnaderna om jag vinner?

Hur lätt brukar det vara för Tingsrätten att få en person delgiven? går det snabbare där än hos Kronofogden?
Citera
2013-11-10, 20:23
Medlem
Tja jag har aldrig jobbat på KFM så jag vet inte hur de jobbar. Men tingsrätten får ju folk delgivna förr eller senare. Det vanliga är att tingsrätten försöker skicka vanligt delgivningskvitto först, sen testas polisens/annan stämningsman. Misslyckas det skiter man i allt och delger personen genom kungörelsedelgivning.

Din kostnad är 450 kr vid tingsrätten. Torskar du får du betala motpartens rättegångskostnad som är lika stor som ett snöre är långt. Vinner du får du din rättegångskostnad ersatt.

I ditt fall låter det som ett tredskodomsfall, någon svårdelgiven jobbig svarande. Så antagligen får du bara rätt till 450 kr från tingsrätten, 640 kr från kronofogden och sen ersättning för kostnaden att upprätta stämningsansökan, vilket beror på hur svårt ärendet är osv. En kärande behöver dock tålamod, en snabb tingsrätt med en jobbig delgivningssituation kan ta över ett halvår på sig att få en person delgiven.
Citera
2013-11-10, 20:37
Medlem
Tack snälla för ett utförligt svar!

Det som är att personen inte skickar in sina delgivningskvitton från KFM trots påminnelser.

Vad jag förstått så befinner sig personen mesta dels i sin bostad där denne är folkbokförd.

Personen har inget arbete,ingen praktikplats osv

Så ska jag dra tillbaka ärendet från KFM och i stället stämma personen i Tingsrätten?

Burkar Tingsrätten lättare och snabbare få en person delgiven?

Om jag vinner i Tingsrätten blir det ju mycket lättare sen då jag skickar till KFM verkställande av dom och bifogar kopia på domen.

Efter det går det ju direkt för indrivning dvs krävs ingen delgivning.
Citera
2013-11-10, 20:52
Medlem
Jag vet ju inte vad ärendet rör eller hur avancerat det är för dig att skriva en stämningsansökan. Men om personen inte skriver på nåt kvitto lär ju inte KFM hjälpa, men vill du ha ersättning för dina utgifter vid KFM kan du ju vänta tills du får ett hindersbevis och sen skicka in en stämningsansökan.

Svårt att råda dig.

Tingsrätten kommer dock få personen delgiven genom spikning ganska snabbt, kanske 1-2 månader.
Citera
2013-11-10, 21:02
Medlem
Det personen gjort mot mig är att lura mig på pengar och det ligger under rubriceringen avtalsbrott/civilrätt

Personen vägrar trots uppmaning att betala i gen pengarna och har även betett sig hotfullt mot mig.

Dock har det hotfulla upphört sen jag varit väldigt tydlig med att jag inte kommer att ge mig med att få i gen mina pengar osv

Känns som detta är en avvägningsfråga dvs om jag ska låta KFM delgivningsman göra sitt arbete eller dra tillbaka ärendet och i stället stämma personen i Tingsrätten?

Känner att jag nog behöver ta hjälp av en juridiskt kunnig person så allt blir rätt ifyllt samt får med alla papper som ska medfölja.
Citera
2013-11-10, 21:04
Medlem
Låter som ett käromål där käranden "vet" att han/hon kommer vinna men där tingsrätten kliar sig i skallen... Inget illa menat, ser bara sånt väldigt ofta.

Snacka med en advokat som sysslar med processer (iaf om beloppet du vill ha är tillräckligt stort). Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in