2013-11-06, 16:35
Medlem
Kukkaninens avatar
Jag bor i Finland i ett ganska småkriminellt område (mest alkoholister, gamla kärringar och knarkare) och idag gick jag ute med en kompis som råkade ha mycket pengar i plånboken. Vi går in i en butik och köper båda varsin ask tobak. Bakom oss står en zigenare? (Osäker på vad de kallas i Sverige) och jag antar att han då tog en snabb titt i min väns plånbok. Då vi kommer ut ur butiken ser vi vår kran och hälsar på honom. Sedan kommer zigenaren ut ur butiken och börjar prata med vår kran. De står i en grupp på fyra: Kranens flickvän, en yngre zigenare i åldern 15-17, och han som stod bakom oss i butiken.

Då kommer den yngre och frågar oss om vi behöver gräs, och jag svarar att jag inte har pengar för tillfället. Sedan frågar han om vi vill komma med dom och köpa, medan vi samtidigt skulle få lite smakprov. Inget konstigt tänker vi eftersom vi tidigare hade rökt med vår kran ett antal gånger. Så vi följer med och går vidare igenom området. Sen säger zigenaren till kranen och hans flickvän att de ska vänta medan vi går och hämtar gräset. Jag anar att något är fel men säger inget eftersom jag inte visste om att min vän hade en femtiolapp i plånboken (ca 500 kronor antar jag) och jag trodde qtt hans plånbok var lika tom som min (hade använt alla pengar till tobaken). Efter att vi har gått bakom ett höghus och står utanför dörren säger han till min kompis att han ska ge femtiolappen till honom och sen skulle de gå och söka gräset. Men min vän sa att han hade inga pengar att spendera och ville inte köpa nu. Då börjar zigenaren bli lite aggressiv och förklarar för min vän att han GER FEMTIOLAPPEN NU! Min vän vägrar ännu och har inte förstått allvaret i situationen. Då tar zigenaren i honom och beordrar honom att ge pengarna nu annars... Efter en stund av skuffande ger min kompis pengarna och jag kunde inte göra något åt saken eftersom zigenaren var mycket större än både mig och min kompis. Sedan tar han emot pengarna och förklarar att vi inte får säga till nån om vad som hänt annars bla bla bla. Sen slår han min vän i ansiktet att han ska förstå, och sen kommer han och tar tag i mig och unga zigenaren försäkrar honom om att jag vet att jag inte får säga till nån om saken, men han slår mig ändå lite lättare vid käkbenet för att försäkra sig. Sedan går de bort och vi går bort.

Jag har sett den här människan tidigare och vet att som alla andra zigenare har han många "vänner" som skyddar honom. Vad ska jag nu göra? Har ni några förslag? Vill gärna få hämnd på bästa möjliga sätt.
Citera
2013-11-06, 16:54
Medlem
CommonSenses avatar
fixa nått tillhygge, kolla ut när han är ensam attackera snubben med slag mot skallen.
Citera
2013-11-06, 17:21
Medlem
Kukkaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
fixa nått tillhygge, kolla ut när han är ensam attackera snubben med slag mot skallen.
Grejen är lite den, han är nästan aldrig ensam och om jag attackerar honom kommer alla hans vänner efter mig..
Citera
2013-11-06, 17:31
Medlem
ninja1337s avatar
släpp grejen.. se det som en bra läxa.. nån annan kommer ta hand om honom.
Citera
2013-11-06, 17:34
Medlem
morpdeuss avatar
Kolla inte tillbaka, men glöm aldrig. Alltså, som du själv antyder finns det inte särskilt mycket att göra. Var glada för att det inte var en större summa och fysiskt så har ni förmodligen redan återhämtar er.
Citera
2013-11-06, 17:52
Medlem
theodor.busses avatar

Bra historia! Vad fick du för betyg på uppsatsen? Du skriver bättre än 95% av den etniskt svenska befolkningen. Stavar i stort sett 100% riktigt. Och använder uttryck som "plånbok" etc, som nästan ingen ung person känner till idag (de har sina kort i fickan, ev. i ett fordral). Du har "glömt" om det heter "zigenare", men har inget problem med de svenska slangtermerna "kran", "gräs" osv. Och pratar om "femtio-lappar".

Bättre kan du. Det här är en så uppenbart påhittad historia som inte lurar särskilt många. Du skulle ha lagt in lite avsiktliga stavfel (t.ex "hämd" istf "hämnd", "småkrimminell" istf "småkriminell"), och slarvat lite med grammatiken. Nu avslöjar du dig bara som en tämligen högt utbildad person (MINST 35 år gammal!), som har en agenda.

PS: Jag gillar inte heller de där (vad fan hette de nu igen?...) ZIGENARNA! Och (nu måste du verkligen skämmas): "en ask tobak"!!!! Så talade man på 30-50-talet. Har du läst "Tuntematon sotilas" av Väinö Linna? Gör det! Där köpte man "en ask tobak"...
Senast redigerad av theodor.busse 2013-11-06 kl. 17:59.
Citera
2013-11-06, 17:57
Medlem
Kukkaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse

Bra historia! Vad fick du för betyg på uppsatsen? Du skriver bättre än 95% av den etniskt svenska befolkningen. Stavar i stort sett 100% riktigt. Och använder uttryck som "plånbok" etc, som nästan ingen ung person känner till idag (de har sina kort i fickan, ev. i ett fordral). Du har "glömt" om det heter "zigenare", men har inget problem med de svenska slangtermerna "kran", "gräs" osv. Och pratar om "femtio-lappar".

Bättre kan du. Det här är en så uppenbart påhittad historia som inte lurar särskilt många. Du skulle ha lagt in lite avsiktliga stavfel (t.ex "hämd" istf "hämnd", "småkrimminell" istf "småkriminell"), och slarvat lite med grammatiken. Nu avslöjar du dig bara som en tämligen högt utbildad person, som har en agenda.

PS: jag gillar inte heller de där (vad fan hette de nu igen?...) ZIGENARNA!
Den är inte påhittad. Måste jag vara efterbliven för att min kompis ska bli rånad?
BTW i Finland pratar 100% av mina vänner om att de har en plånbok.
Citera
2013-11-06, 18:12
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukkaninen
Den är inte påhittad. Måste jag vara efterbliven för att min kompis ska bli rånad?
BTW i Finland pratar 100% av mina vänner om att de har en plånbok.

Din syntax och ditt ordval är definitivt inte finlands-svensk. Och du vet vad "gräs" och "kran" betyder. När jag ser din postnings-historia så förstår jag att du är väldigt intresserad av piller och dataspel. Du är däremot "osäker" på om det heter "zigenare" här i "gamla Sverige" . Använder inga vanliga uttryck eller ordvändningar som karaktäriserar finlandssvenska (som jag för övrigt är mycket förtjust i).

Så, sammantaget: Du skriver perfekt "svensk-svenska", utan några som helst inslag av finlandssvenskt idiom (som är en DIALEKT, inte ett språk). Känner till "kran" och "gräs", men är darrigt osäker på beteckningen "zigenare". Men kom igen nu... Kontrollfråga: vad är Finlands motsvarighet till vår tradition med Kalle Anka på julafton? Det är något som sänds varje nyårsafton i Finland. Och hur mycket är en "femtiolapp" i Finland? Vad äter man till påsk? Vilken status har Åland? Etc., etc.
Citera
2013-11-06, 18:16
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Din syntax och ditt ordval är definitivt inte finlands-svensk. Och du vet vad "gräs" och "kran" betyder. När jag ser din postnings-historia så förstår jag att du är väldigt intresserad av piller och dataspel. Du är däremot "osäker" på om det heter "zigenare" här i "gamla Sverige" . Använder inga vanliga uttryck eller ordvändningar som karaktäriserar finlandssvenska (som jag för övrigt är mycket förtjust i).

Så, sammantaget: Du skriver perfekt "svensk-svenska", utan några som helst inslag av finlandssvenskt idiom (som är en DIALEKT, inte ett språk). Känner till "kran" och "gräs", men är darrigt osäker på beteckningen "zigenare". Men kom igen nu... Kontrollfråga: vad är Finlands motsvarighet till vår tradition med Kalle Anka på julafton? Det är något som sänds varje nyårsafton i Finland. Och hur mycket är en "femtiolapp" i Finland? Vad äter man till påsk? Vilken status har Åland? Etc., etc.

Ja just det, du hade ju en fråga också: "vad ska jag göra nu?". Svar: sluta att knapra piller och fabulera.
Citera
2013-11-06, 18:26
Medlem
ninja1337s avatar
theodor.. hur fan orkar du? så vad kallar man din story, isf? sanningen?
Citera
2013-11-06, 18:28
Medlem
Kukkaninens avatar
Citat:

Finlands motsvarighet till er tradition med Kalle Anka är väl filmen Tuntematon Sotilas men den sänds varje år på julen. I Finland är en femtiolapp 50 euro, har trott att det är likadant överallt? Åland är inte självständigt, hör till Finland men ålänningar behöver tex. Inte delta i armén. Till påsk äter man pascha, memma och chokladägg. Har försökt att prata med svensk svenska så att ni förstår, annars kan jag nog använda ord som roskis, pulkka osv. I Finland pratar vi också om gräs och det svenska ordet för kran har jag fått från flashback, i Finland kallar vi kranen: luukku, som översatt ungefär betyder lucka.

Edit: förlåt mig tuntematon sotilas kommer ju på självständighetsdagen

Och som svar på ditt andra inlägg, jag knaprar inte själv piller men är mycket intresserad av olika droger: en av orsakerna som jag är på det här forumet. Finlandsvenskar kan också skriva, om du av någon orsak tror att vi inte kan skriva grammatiskt korrekt är du en idiot. Tro på mig om du vill.
Senast redigerad av Kukkaninen 2013-11-06 kl. 18:32.
Citera
2016-02-06, 21:36
Medlem
therpgmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukkaninen
Vill gärna få hämnd på bästa möjliga sätt.
till dig, kaveri
teoretisk guide om hur man kan få hämnd (jag uppmanar ingen att utföra brottsliga handlingar)
1 Töm en flaska bira (drick) eller annan glasflaska
2 Fixa bensin
3 Fyll den tomma flaskan med bensin
4 Ta en handduk, eller liknande tygbit, bara den brinner bra, och stoppa ner den i flaskans hals
5 Se till att tygbiten sitter fast ordentligt
6 Ta med dig en tändare/annat du kan tända med och gå till hans hus/lägenhet

7 Om han bor i ett hus, tänd bara tygbiten och se till att den brinner ordentligt, kasta sedan flaskan mot något hårt nära husväggen, trädgårdsplattor eller grunden på huset. (spring som fan)
Om han bor i lägenhet, smyg till hans lägenhetsdörr och dra ut trasan ur flaskan, häll sedan innehållet ner i brevinkastet eller på dörren, tänd trasan och kasta den på bensinen (spring som helvete)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in