2013-11-06, 12:35
Medlem
Hej jag är en 18årg kille som precis har börjat jobba som servitör.
Jag har ca 8 månader tidigare erfarenhet inom restaurang området och då tjänade jag ca 85kr/h + OB men jag undrar om något kan ge ett exempel på vad jag skulle kunna tjäna i timmen på mitt nya job?

tack i förhand!
Citera
2013-11-06, 12:42
Medlem
Charlie-Whites avatar
Då du är över 18 Får du minst tjäna cirka 110 kr i timmen iaf.... men eftersom du jobbat med det ett tag kan du säkert lägga dig på 120~
Senast redigerad av Charlie-White 2013-11-06 kl. 12:46.
Citera
2013-11-06, 13:10
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlkevinl
Hej jag är en 18årg kille som precis har börjat jobba som servitör.
Jag har ca 8 månader tidigare erfarenhet inom restaurang området och då tjänade jag ca 85kr/h + OB men jag undrar om något kan ge ett exempel på vad jag skulle kunna tjäna i timmen på mitt nya job?

tack i förhand!

Ring Hotell&Restaurangfacket och hör efter vad som är normalt.
Citera
2013-11-06, 13:12
Medlem
Beror helt och hållet om kedjan/företaget du jobbar för är med i kollektivavtalet. Restuarang 18+ så brukar det vara 84.90kr/h
Citera
2013-11-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiansj
Beror helt och hållet om kedjan/företaget du jobbar för är med i kollektivavtalet. Restuarang 18+ så brukar det vara 84.90kr/h

Om vi säger såhär! tidigare jobbade jag på max hambörjare, ett vanligt snabbmats ställe med ok kvalitet. Nu ska jag börja på Wagamama där nästan alla huvudrätter på menyn ligger på över 100kr. alltså en bra restaurang.
Citera
2013-11-11, 21:40
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlkevinl
Om vi säger såhär! tidigare jobbade jag på max hambörjare, ett vanligt snabbmats ställe med ok kvalitet. Nu ska jag börja på Wagamama där nästan alla huvudrätter på menyn ligger på över 100kr. alltså en bra restaurang.

Och? Minimilönen ligger ändå på 84,70 kr/tim för den som är 18 år. Du kommer alltså minst att tjäna den summan.
http://www.hrf.net/din-lon
Citera
2013-11-11, 21:53
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Du kommer troligtvis att erbjudas minimilönen, som alltså är ca. 85 kr. Det råder nämligen ingen som helst brist på servitörer i restaurangbranschen, så det finns ingen anledning för krögarna att vilja betala mer. Om inte du tar jobbet, kommer någon annan att göra det.

Så ser branschen ut.

Slutsats: Om du vill satsa seriöst på servitörsyrket, ska du sikta in dig på ställen där dricksen är bra. För att få in en fot på dessa ställen behöver du dock både erfarenhet och kunskap. Erfarenhet får du genom att servera på mindre beryktade ställen först. Kunskap genom att vara nyfiken och frågvis, och genom att studera på din fritid.
Citera
2013-11-11, 22:38
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Då du är över 18 Får du minst tjäna cirka 110 kr i timmen iaf.... men eftersom du jobbat med det ett tag kan du säkert lägga dig på 120~

Vad snackar du för gojja? Minimilönen ligger långt under 110 för 18 åringar i restaurangbranschen, kan vara handels som ligger runt 105-110 för 18åringar.

Ont: Din erfarenhet kommer de antagligen inte behöva betala något extra för, tror det är 2 års erfarenhet du får tillägg för. Och ja restaurangbranschen har rätt pissiga löner, både grundlön men även tillägg som OB etc.
Citera
2013-11-12, 01:59
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Vad snackar du för gojja? Minimilönen ligger långt under 110 för 18 åringar i restaurangbranschen, kan vara handels som ligger runt 105-110 för 18åringar.

Ont: Din erfarenhet kommer de antagligen inte behöva betala något extra för, tror det är 2 års erfarenhet du får tillägg för. Och ja restaurangbranschen har rätt pissiga löner, både grundlön men även tillägg som OB etc.

Det fanns ett sådant trappsteg förr, men nu gör man endast skillnad på folk som har mer eller mindre än sex års erfarenhet. Rätt extremt faktiskt.
Citera
2013-11-12, 16:18
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainFreedom
Det fanns ett sådant trappsteg förr, men nu gör man endast skillnad på folk som har mer eller mindre än sex års erfarenhet. Rätt extremt faktiskt.

Aha okey två ärs erfarenhet inom handels ger iaf en väsentlig höjning nästan 10kr timmen eller nåt sånt
Citera
2013-11-19, 19:03
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Aha okey två ärs erfarenhet inom handels ger iaf en väsentlig höjning nästan 10kr timmen eller nåt sånt
du har fel
Citera
2013-11-19, 19:23
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
du har fel

jasså?
https://www.handels.se/lon-och-villkor/lagstaloner/
Citera
  • 1