• 1
  • 2
2013-11-06, 14:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Hon kopplar in sitt bankkort i sin bankdosa för att komma in på internetbanken, vilket hon också tappat.
Har hon telefonbank? I så fall kanske det går att föra över den vägen.
Det tog bara några dagar för mig att skaffa nytt pass så ett nationellt id-kort går nog snabbast att få, såg att t.ex Skatteverket tar ca 2 veckor på sig för id-kort.
Citera
2013-11-06, 15:12
Medlem
Hon har inte aktiverat telefonbank, hon har en bankdosa som du måste trycka in ett kort i för att den ska funka och detta kortet låg i plånboken, hon har inget vanligt pass, utan hon hade något i kort format som också låg i plånboken, vi kan inte fråga våra föräldrar om lån, företaget som fakturan kommer ifrån verkar inte vara villiga att förhandla fram något.

har kollat lite på smslån, pengarna finns ju bara att vi inte kommer åt dem just nu. Problemet med smslån är att de inte verkar ha så högt maxbelopp. Typ max 5000 kr första gången och andra jag hittade skickar förfrågningar till uc och det ser inte så fint ut med förfrågningar från uc om jag ska ta lån inom ett år till lägenhet eller något annat.
Citera
2013-11-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har hon telefonbank? I så fall kanske det går att föra över den vägen.
Det tog bara några dagar för mig att skaffa nytt pass så ett nationellt id-kort går nog snabbast att få, såg att t.ex Skatteverket tar ca 2 veckor på sig för id-kort.

hur lång tid tror du det tar att få ett nationellt id-kort vid denna årstiden i en storstad? Om det bara tar två dagar så går det att lösa.
Citera
2013-11-06, 15:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
hur lång tid tror du det tar att få ett nationellt id-kort vid denna årstiden i en storstad? Om det bara tar två dagar så går det att lösa.
Det borde gå snabbare denna årstiden när färre reser men hon har ju inget gammalt id eller pass så då måste någon vittna som kanske drar ut på tiden ...tänk på att man skall boka tid i vissa städer: http://polisen.se/Service/Pass-och-i...du-om-pass-id/

Lycka till!
Citera
2013-11-06, 17:25
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Hon ringer banken nu direkt och ber att få bli kopplad till sitt kontor och frågar vad de kräver.
Hon kanske är personligt känd?
^^
Har ni talat med banken?
Citera
2013-11-06, 18:16
Medlem
sasos avatar
hon kanske hittar på allt!
Låna inte ut nåra pengar iaf
Citera
2013-11-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Nej det går inte till på det viset.
Är kontoinnehavaren över 18 år så finns ingen förmyndare utan då behövs fullmakt även om förälder eller annan släkt vänner sambo etc är med.
Kontoinnehavaren måste legitimera sig.
Punkt slut.

Han pratar inte om förmyndare utan han syftar på att en närstående ska legitimera sig själv och sedan legitimera personen som tappat bort sitt ID-kort. Jag vet dock inte om det fungerar på banken. Vid passansökning hos polisen och dylikt är det inga problem.
Citera
2013-11-07, 23:15
Medlem
fan vad skönt det är att inte var tonåring igen!
riktigt underhållande att läsa ur jävla odugliga alla kidz är nuförtiden!:

oj oj oj min bankdosa ligger hos mamma vad gör jag nu kära flashback?

vad hände nu? måste jag verkligen betala en räkning? BULLEN HJÄLP! jag kan inte knyta mina skooooor!
Citera
2013-11-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
fan vad skönt det är att inte var tonåring igen!
riktigt underhållande att läsa ur jävla odugliga alla kidz är nuförtiden!:

oj oj oj min bankdosa ligger hos mamma vad gör jag nu kära flashback?

vad hände nu? måste jag verkligen betala en räkning? BULLEN HJÄLP! jag kan inte knyta mina skooooor!

Hur menar du att detta inte skulle kunna hända en äldre person? bankdosan har hon koll på, men på hennes bank så använder man kontokortet och trycker i det i dosan för att kunna föra över, och vanligt pass har hon inte, då det gick ut för ett tag sedan och hon skaffade eu-pass som var i kortformat och hade det i plånboken.
Citera
2013-11-08, 22:27
Medlem
Hichcrooks avatar
Har hon polisanmält att hon har tappat bort plånbokern och id?
Citera
2013-11-09, 03:23
Medlem
Citat:
Hej, nu är det så att utöver alla vanliga räkningar så hade jag en datorräkning som skulle betalas på 14 000kr denna månaden, denna räkningen är redan försenad då jag bytt adress och räkningen kom till fel adress först. då min flickvän tappat sin plånbok med alla ID-handlingar har jag fått betala alla gemensamma räkningar och har därför inte pengar över till att betala datorräkningen.

Går detta att lösa? kan t.ex. min tjej gå och föra över utan legitimation om hennes far följer med, på samma sätt som när hon ska skaffa legitimation ? vi hinner inte vänta på att hon ska få legitimation, då har redan räkningen kommit till inkasso.

företaget som skickat fakturan vill troligtvis inte skjuta upp den mer än de redan gjort pga missad betalning.

Eller så ringer du och helt enkelt ber företaget skjuta upp betalningen för räkningen, beter mig sig på ett trevligt sätt är det sannerligen inga problem.

Har personligen skjutit upp flertalet räkningar under knapra månader och inga har haft några problem med det någon gång. Tvärtom så är de glada över att få sina pengar och samtidigt kunna hjälpa sina kunder.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in