2013-11-05, 21:54
Medlem
Kanske en väldigt dum fråga men iaf.

Vad är de för skillnad på elektrisk energi och Magnetisk energi?
Och hur skulle man kunna tillföra tex. magnetisk energi till människokroppen?
Citera
2013-11-05, 22:40
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerranPlayer

Så vitt jag vet så heter det elektromagnetisk energi, alltså samma sak, eller iallafall mycket närbesläktat.
Elektromagnetism förmedlas av elektromagnetiska fält vars kraftförmedlande partikel är fotonen, alltså ljus.
Elektrisk ström i kablar förmedlas genom att elektroner vandrar från atomer med elektronöverskott till atomer med underskott, här tror jag inte fotoner är inblandade.

Magnetism i en magnet är en form av kristallstruktur i ex. järn. Energin är lagrad i form av att alla atomer ligger åt samma håll, när magnetismen är förbrukad ligger de åt olika håll.

För det sista, endast vissa ämnen som järn och neodym kan lagra magnetism, beror som sagt på kristallstrukturen i ämnet. Människokroppen kan inte bli magnetisk. Däremot statiskt elektiskt uppladdad med ett överskott/underskott av elektroner.

Snurrigt?
Citera
2013-11-05, 22:48
Medlem
Polyklorfenols avatar
Läs här istället. Det är samma sorts kraft vi talar om, fast sedd ur olika perspektiv. Det blir extra tydligt nu när telefonerna kan laddas trådlöst via induktionsplattor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetism

När du talar om att tillföra energi till människokroppen så får du vara mer specifik.
Ja, du kan ställa in folk i en stor mikro, men du gör ingen mätt av det - bara vidbränd.

Vi behöver energi bunden i kemisk form - fett, protein, kolhydrater, alkohol och sockeralkoholer t.ex.
Senast redigerad av Polyklorfenol 2013-11-05 kl. 22:50.
Citera
2013-11-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Så vitt jag vet så heter det elektromagnetisk energi, alltså samma sak, eller iallafall mycket närbesläktat.
Elektromagnetism förmedlas av elektromagnetiska fält vars kraftförmedlande partikel är fotonen, alltså ljus.
Elektrisk ström i kablar förmedlas genom att elektroner vandrar från atomer med elektronöverskott till atomer med underskott, här tror jag inte fotoner är inblandade.

Magnetism i en magnet är en form av kristallstruktur i ex. järn. Energin är lagrad i form av att alla atomer ligger åt samma håll, när magnetismen är förbrukad ligger de åt olika håll.

För det sista, endast vissa ämnen som järn och neodym kan lagra magnetism, beror som sagt på kristallstrukturen i ämnet. Människokroppen kan inte bli magnetisk. Däremot statiskt elektiskt uppladdad med ett överskott/underskott av elektroner.

Snurrigt?
Anledningen till varför ja frågar lite frågor är för att ja snurrat iväg på så olika områden.
Allt ifrån fusion till andlighet/dna/medvetenhet.
Förstår att detta kanske är rent nonsens för vissa men söker ändå vissa svar

Ja snurrigt, men är båda minus -laddade då?

Varför kan den inte det? Eller kan den inte bli det mera en vad det är?(magnetisk allså)

Ligger det någon sanning i detta påståendet:
Va menas med "roterande" och "raka linjer" ? :S
1.Förutom magnetisk energi (som är roterande)
2.De signaturer som är baserade på elektricitet består av raka linjer. Sådana raka linjer skär igenom det magnetiska systemets cirkulära energimönster och orsakar ett "fall" eller en vibrationssänkning. Om du föreställer dig ett magnetiskt mönster, som är roterande till sin natur, som blir uppblandat med en elektrisk signatur, som är rak eller lik en ljusblixt, skulle de raka linjerna skära hål genom de cirkulära mönstren och orsaka dem att vackla.

"Elektrisk energi är grundorsaken till sjukdom, åldrande och förfall hos mäskligheten och alla arter på Jorden. Er nuvarande molekylära struktur är roterande till sin natur, likt ett solsystem, med många partiklar som roterar kring en kärna. Elektrisk energi (vilken har en signatur av en rak linje eller en ljusblixt) river hål i er nuvarande molekulära struktur, vilket orsakar att partiklarna upphör att rotera kring kärnan. När det här sker kontinuerligt åldras kroppen och dör slutligen."
Citera
2013-11-06, 00:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
"Elektrisk energi är grundorsaken till sjukdom, åldrande och förfall hos mäskligheten och alla arter på Jorden. Er nuvarande molekylära struktur är roterande till sin natur, likt ett solsystem, med många partiklar som roterar kring en kärna. Elektrisk energi (vilken har en signatur av en rak linje eller en ljusblixt) river hål i er nuvarande molekulära struktur, vilket orsakar att partiklarna upphör att rotera kring kärnan. När det här sker kontinuerligt åldras kroppen och dör slutligen."

Kommer citatet ovan från den här texten, där det talas om drömtidsplan, greys, och reptilianer? I så fall tror jag du är i fel forumdel. Läs wikipediaartikeln som Polyklorfenol länkade till istället, om du är intresserad av riktig elektromagnetism.
Citera
2013-11-06, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Kommer citatet ovan från den här texten, där det talas om drömtidsplan, greys, och reptilianer? I så fall tror jag du är i fel forumdel. Läs wikipediaartikeln som Polyklorfenol länkade till istället, om du är intresserad av riktig elektromagnetism.

Jag vill ha svar på mina frågor, vart jag vänder mig är irrelevant och även vart ifrån texten kommer ifrån

Har läst den, hjälpte mig inte så mycket..
Citera
2013-11-06, 01:41
Medlem
matteyass avatar
Söker du andlighet så letar du antingen på fel sätt: seriösa fysiker som dedikerar sitt liv åt vetenskapen kan bli öppna för andlighet, inte folk som funderar halvdant kring något visst objektivt fenomen; eller på fel ställe: som sagt, objektivitet har inga svar till andliga funderingar. Det är något som handlar mer om en inställning som kan komma från interaktionen med den objektiva världen, snarare än något objektivt i sig.

Ursäkta off-topic, men jag vet tyvärr inte vad jag ska svara på dina frågor om elektromagnetism; jag kan inte tolka dom på något vetenskapligt vis så du får gärna förklara mer detaljerat vad du menar.
Citera
2013-11-06, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Söker du andlighet så letar du antingen på fel sätt: seriösa fysiker som dedikerar sitt liv åt vetenskapen kan bli öppna för andlighet, inte folk som funderar halvdant kring något visst objektivt fenomen; eller på fel ställe: som sagt, objektivitet har inga svar till andliga funderingar. Det är något som handlar mer om en inställning som kan komma från interaktionen med den objektiva världen, snarare än något objektivt i sig.

Ursäkta off-topic, men jag vet tyvärr inte vad jag ska svara på dina frågor om elektromagnetism; jag kan inte tolka dom på något vetenskapligt vis så du får gärna förklara mer detaljerat vad du menar.

Förstår va du menar..
Har svårt själv att definiera frågorna på ett vettigare sätt om det nu finns ett vettigt sätt,lägg inte så stort fokus på andlighet det är bara en av många delar som jag snurrat in mig på som jag nämnde..
Citera
2013-11-06, 02:20
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Har svårt själv att definiera frågorna på ett vettigare sätt om det nu finns ett vettigt sätt,lägg inte så stort fokus på andlighet det är bara en av många delar som jag snurrat in mig på som jag nämnde..
Sannolikheten att någon kan gissa vad du är ute efter när du själv inte vet är försvinnande liten. :þ
Citera
2013-11-06, 08:18
Medlem
liffens avatar
Citat:

Mellan elektriska laddningar finns det krafter. En positiv laddning drar till sig en negativ laddning och stöter bort en positiv. Tar man två föremål drar alltså elektronerna i det ena till sig protonerna i det andra och stöter bort elektronerna i det andra. Räknar man på detta finner man att det är fråga om mycket stora krafter men de tilldragande är lika stora som de bortstötande så resultatet blir noll.

Om några laddningar i det ena föremålet rör sig i förhållande till laddningarna i det andra påverkar det längdskalan vid övergång från det ena systemet till det andra. Trots att elektronerna i en vanlig kopparledare bara rör sig med snigelfart ger detta en förändring som medför att krafterna inte längre tar ut varandra exakt. Det är ganska enkelt att räkna på det här och man finner att obalansen blir den magnetiska kraftverkan.
Citera
2013-11-06, 18:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag vill ha svar på mina frågor, vart jag vänder mig är irrelevant och även vart ifrån texten kommer ifrån

Har läst den, hjälpte mig inte så mycket..

Jag håller inte med om att det är irrelevant, åtminstone inte om du inte nöjer dig med inkorrekta och missvisande svar. Texten du citerade är full av new age-svammel, och använder ord som energi, elektricitet, och magnetism som om de betydde något som är väsensskilt från det man menar med de orden inom naturvetenskapen. Jag kan inte tänka mig att det gör det lättare för dig att få vettiga svar på dina frågor.
Citera
2013-11-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag håller inte med om att det är irrelevant, åtminstone inte om du inte nöjer dig med inkorrekta och missvisande svar. Texten du citerade är full av new age-svammel, och använder ord som energi, elektricitet, och magnetism som om de betydde något som är väsensskilt från det man menar med de orden inom naturvetenskapen. Jag kan inte tänka mig att det gör det lättare för dig att få vettiga svar på dina frågor.

Det jag menar är att det inte spelar någon roll så länge jag får ett någorlunda svar
Och du precis som många andra går direkt in på "new age" svammel det är skit samma jag sa också att jag läser om DNA/FUSION och medvetande och inte bara andlighet eller så.
Folk är så inrutade :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in