Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
1.Om vi tar bort användarnamn och profilbilder ur formuleringen (eftersom att det kan ju bara vara positivt att folk får uttrycka sin personlighet via bilder och namn - och om man motsäger sig detta
Ja, det är positivt, om personligheten är sådan att den är värd att uttrycka. Självklart ska användarnamn och profilbilder som sådana inte tas bort. Jag motsätter mig användarnamn och profilbilder av visst slag.
Citat:
så är man troligen en självisk person som inte gillar att man som är, säkert enligt din åsikt, intelligentare skall behöva utsättas för folks antiintellektuella avatarer;
Håll dig till vad jag skriver. På Flashback ska ju argumenten sättas i första rummet,
skryter ni. I denna tråd har jag hittills inte sett mycket av detta. Ni förstår inte mina argument, och era svar håller inte måttet som argument. De bekräftar tyvärr den bild och de fördomar om Flashback som jag pekar på som något som borde åtgärdas.
Citat:
och då inser vi ju att det är en smakfråga.
Naturligtvis är det en smakfråga.
Citat:
Vilket väldigt osökt hjälper oss att förstå att din smak (preferens) är mer värd än folks yttrandefrihet -
Den yttrandefrihet vi här talar om är yttrandefriheten på Flashback, dess grundidé om ”yttrandefrihet på riktigt”, dess regler och deras tillämpning. Efter allt jag skrivit om detta vill du alltså fortfarande få det till att jag ifrågasätter den. Det här är ett odisciplinerat sätt att föra debatten som inte fokuserar på argumenten utan bygger just på sådana andra faktorer som ni skryter om att vara fria från. Det är därför sakligt ointressant.
Citat:
alltså kan man fortfarande dra slutsatsen att du är någon form av narcissistisk hobby-diktator som det går för när du mästrar folk och får dem att inse sin värdelöshet. Varpå ditt mål är att 1. få dem att inse sin vulgära värdelöshet
Återigen avdelningen pedagogisk illustration av min problembeskrivning.
Att önska mer ”trevlighet” skulle i de flesta andra sammanhang låta dumt, men på Flashback och jämförbara kommentarfält o.s.v. är det faktiskt på sin plats. Efter att just ha
bett om ursäkt för att ha låtit otrevlig, låter du otrevlig igen.
Det enda som möjligen är lite intressant här är varför du efter alla mina upprepningar fortfarande reagerar på detta sätt.
Än en gång: jag är här för att göra något för att fler ska inse värdefullheten hos folk som skriver på Flashback och vad de skriver. Jag har i andra sammanhang flera gånger kritiserat sådana som i debatten mästrar folk som vulgärt värdelösa.
Citat:
2. att de därmed värderingar din åsikt högre än sina egna åsikter och detta leder till, som innebär, 3. att de ändrar sig, i linje med din preferens.
Inte helt glasklart vad du menar här. Jag talar alltså huvudsakligen om formen, inte det ofiltrerade åsiktsinnehållet. Men OK, låt oss tala om ”åsikter om formen”, d.v.s. användarnamn, avatarer, språk, ton, stil. Värderar du inte din åsikt högre än de åsikter du inte delar och som du ifrågasätter och polemiserar mot? Vill du inte att dina motståndare ska ändra sig, i linje med din preferens? Om inte, varför polemiserar du mot mig?
Jag uttrycker en åsikt, i enlighet med Flashbacks yttrandefrihet. Du tycks främst uttrycka en åsikt om att jag uttrycker en åsikt, en åsikt som du ogillar. Om du, med mig, försvarar Flashbacks yttrandefrihet och regler är detta självmotsägande. Debattera åsikten i sak, bemöt mina argument sådana jag formulerar dem.
Citat:
Som sagt, du är någon form av auktoritär dåre, som hatar människor och deras åsikter - eftersom att du troligen anser att de är så dumma som personer så att de inte vet sitt bästa. Vilket menas att du är intelligentare, och därmed har företräde i tolkningsfrågor).
Flashback imponerar hittills inte i responsen på den här trådstarten.
Återigen: det verkar vara jag som utsätter er för åsikter ni inte är vana vid, o.s.v. Det är jag som utmanar er
ryggdunkarkommunitet, er
crowd, där ni alltid anses ha rätt och aldrig ifrågasätts. Jag kommer här som en
jävla nobody som inte tillhör den, och som visar var skåpet egentligen ska stå. Så då får ni ju göra det ni kan. Avfärda mig med era kloakmässigheter. Tala om "
kränkthetsfaktorn"!
Citat:
2. Vad har överhuvudtaget en avtar gentemot en annan avatar att göra med ofiltrerade åsikter?
Pust. En avatar stöter bort läsare, som därmed inte tar del av det ofiltrearade åsikterna, medan en annan inte gör det.
Citat:
Du menar, exempelvis, att om jag skulle ha en avatar av Marlon Brando så skulle jag passa bäst i filmforumet. Och därmed ifall jag lämnade filmforumet för ett politiskt forum, så skulle jag vara att ta mindre på allvar. Eftersom att jag förstår bättre film än politik. Så därför har jag diskvalificerat mig, enbart genom att välja en viss avatar? Och om du, exempelvis, skulle haft en avatar av Reinfeldt så skulle du vara mer lämplig än mig att uttalade dig kring politiska spörsmål. Och jag skulle även tvingas inse att du är moderat? (För det skulle ju inte kunna vara så att du exempelvis avskyr borgerliga politiker, och vill på något sätt göra åtlöje av statsministern, via att man ser att din subtila kritik riktar en känga mot statsministern).
Nej, detta är inte exempel på vad jag menar.
En av de regler Flashback faktiskt har är
0.05, Avatar och signatur, som säger "Din avatar får inte innehålla något som kan uppfattas som olämpligt på en arbetsplats.” Detta är vad jag menar.
Citat:
Okej, redan här vill du TYDLIGT inskränka yttrandefriheten.
Det här är bisarrt. Skärp dig nu, annars ignorerar jag dig, i enlighet med vår Dumbass’ förslag.
Citat:
Du vill med andra ord skapa en norm,
Det är inte jag som skapar normen.
Citat:
och denna norm måste tillämpas genom inskränkningar?
Ja. I den mån normen tillämpas måste den naturligtvis tillämpas genom inskränkningar, utom i de fall där skribenter naturligt uttrycker sig i enlighet med den så att inskränkningar inte behövs. Jag framför en åsikt om att normen bör både erkännas och tillämpas. Genom att på detta sätt bilda opinion, hoppas jag att användarna ska göra detta, d.v.s. själva fritt ålägga sig själva inskränkningar. Vad jag inte säger är att normen
måste tillämpas, i den meningen att yttrandefriheten avskaffas genom att hårdare regler införs.
Citat:
Och du vill tillämpa din norm (som såklart är den bästa, eftersom att du för de "riktiga" användarnas talan), som du anser bättre, även fast flashback uppenbart har en norm, som fungerar bra.
Du anser inte att din norm (vad den nu är) är bättre? Du säger att din norm är bättre, jag säger att min är bättre. Du uttrycker din åsitk, jag min. Detta är yttrandefrihet. Gilla läget. Sluta ifrågasätta att jag uttrycker min åsikt.
De ”riktiga” användarna? Jag för deras talan? Det mesta du och vår Dumbass skriver är fria känslomässiga associationsutsvävningar fullständigt utan samband med vad jag säger. Deras enda eventuella intresse är vad de säger om er.
Flashback har ingen norm, utöver det minimalistiska regelverket. Jag antar att du syftar på yttrandefriheten. Den fungerar bra såtillvida som ofiltrerade åsikter kommer fram, men dåligt såtillvida som de döljs av den typ av innehåll som kan studeras här i avdelningen pedagogiska illustrationer av min problembeskrivning.
Citat:
Och du vill uppnå din utopi
Läs på ovan.
Citat:
genom att 1. bilda opinion (genom denna tråd?) 2. inskränka yttrandefriheten (när du uppnått din opinion) 3. skapa ett bättre forum?
Det enda påståendet här som saknar frågetecken är naturligtvis 2. Fortsätter du så här kommer jag alltså ignorera.
Citat:
Du inser kanske att flashbackmedlemmarnas åsikter, majoritet eller ej, är av inget faktiskt värde när det kommer till själva sakfrågan: yttrandefrihet. Även fast det är klart emot reglerna (vilket din opinionsbildning säkert inte är), så skall majoriteten bestämma, om de gaddar ihop sig, att yttrandefrihet; antingen inte gäller, eller att det gäller bara dem, eller att det bara gäller alla under kontrollerade former och dess former skall du som är bäst utforma för oss alla.
Obegripligt stycke, men tyvärr med all säkerhet nonsens.