2005-07-12, 01:25
Bannlyst
jag tror det handlar mycket om nån sorts psykologisk öppenhet. dessa "medier" är i själva verket väldigt öppna för folks reaktioner, de känner igen typen av människor, kan se på de anhörigas reaktioner, deras hem och pratar i ett ständigt associerande flöde. klart de kommer in på rätt spår då. de är helt enkelt väldigt skickliga på att läsa av människor.
Citera
2005-07-12, 02:43
Han det svenska mediumet med hockeyfrilla, mustash, läderbyxor och boots, som brukar "eftersnacka" med den heta bruden, är min favorit.
Citera
2005-07-12, 07:26
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
jag tror det handlar mycket om nån sorts psykologisk öppenhet. dessa "medier" är i själva verket väldigt öppna för folks reaktioner, de känner igen typen av människor, kan se på de anhörigas reaktioner, deras hem och pratar i ett ständigt associerande flöde. klart de kommer in på rätt spår då. de är helt enkelt väldigt skickliga på att läsa av människor.

Du har så att säga slagit huvudet på spiken. Det är så här det går till. Jag själv när jag rör mig i paranormala kretsar brukar anses som en mycket öppen person. Särskillt av ett par medier som var mycket goda vänner till min far. Allt dessa medier hade att komma med var en massa dravel som man skulle reagera på så att de kunde fortsätta att fiska efter information. Tekniken de använder kallas "cold reading" och är ett mycket intessant ämne som jag håller på att sätta mig in i. Det finns en stor fara med att syssla med cold reading som inte har med andar att göra. Det är nämligen så att ju duktigare man blir på detta så ökar risken för att man själv börjar inbilla sig att man faktiskt har kontakt med andar. Det finns ett antal regler eller rättesnören när man sysslar med cold reading ett av dessa kallas för "lucky guess" Det är när man tror att man är något på spåren men inte är säker så chansar man. Tex så gjorde mannen med hockeyfrillan detta i senaste programmet. Jag tänker på när han tog leksaken. Han tog fel men han hade turen att den stod precis framför den aktuella, bra för honom, en lyckad genomförd gissning. Han gjorde också en sak i början av programmet när han berättade om barnsängen i föäldrarnas sovrum. Han sade att genom logiskt tänkande hade han konstaterat att barnet antagligen sov dåligt eftersom sängen stod där den stod. Då talade han om att han inte bara använde sig av "andarna" utan även logiskt tänkande vilket genast ökade hans trovärdighet. Det finns mycket i programmet som inte jag kan förklara men jag är ingen expert på cold reading ännu
Citera
2005-07-12, 13:18
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Du har så att säga slagit huvudet på spiken. Det är så här det går till. Jag själv när jag rör mig i paranormala kretsar brukar anses som en mycket öppen person. Särskillt av ett par medier som var mycket goda vänner till min far. Allt dessa medier hade att komma med var en massa dravel som man skulle reagera på så att de kunde fortsätta att fiska efter information. Tekniken de använder kallas "cold reading" och är ett mycket intessant ämne som jag håller på att sätta mig in i. Det finns en stor fara med att syssla med cold reading som inte har med andar att göra. Det är nämligen så att ju duktigare man blir på detta så ökar risken för att man själv börjar inbilla sig att man faktiskt har kontakt med andar. Det finns ett antal regler eller rättesnören när man sysslar med cold reading ett av dessa kallas för "lucky guess" Det är när man tror att man är något på spåren men inte är säker så chansar man. Tex så gjorde mannen med hockeyfrillan detta i senaste programmet. Jag tänker på när han tog leksaken. Han tog fel men han hade turen att den stod precis framför den aktuella, bra för honom, en lyckad genomförd gissning. Han gjorde också en sak i början av programmet när han berättade om barnsängen i föäldrarnas sovrum. Han sade att genom logiskt tänkande hade han konstaterat att barnet antagligen sov dåligt eftersom sängen stod där den stod. Då talade han om att han inte bara använde sig av "andarna" utan även logiskt tänkande vilket genast ökade hans trovärdighet. Det finns mycket i programmet som inte jag kan förklara men jag är ingen expert på cold reading ännu
Som du säger så är det lätt att fastna i den fällan om man inte är uppmärksam på sig själv. Som tur är så sållas agnarna från vetet ganska hårt.

Bättre att se till att skaffa sig andekontakterna först, så man vet vad det handlar om. Ofta på mediala kurser så övar man med ögonbindel och man vet inte vem man har som "sitter" alls. Det är DÅ man får fram den rätta känslan och kan lära sig skilja på fantasi och verklighet.
Citera
2005-07-12, 15:12
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
Som du säger så är det lätt att fastna i den fällan om man inte är uppmärksam på sig själv. Som tur är så sållas agnarna från vetet ganska hårt.

Bättre att se till att skaffa sig andekontakterna först, så man vet vad det handlar om. Ofta på mediala kurser så övar man med ögonbindel och man vet inte vem man har som "sitter" alls. Det är DÅ man får fram den rätta känslan och kan lära sig skilja på fantasi och verklighet.

Öhhhh... Läste du vad jag skrev om cold reading? Det är en metod som går ut på att man med lite trix och övertalningsförmåga får fram alla uppgifter som man behöver och personen som ger dig uppgifterna är helt ovetandes om att han/hon gör det. Cold reading har INGET med andar att göra.
Citera
2005-07-12, 15:16
Medlem
Citat:
Bra att du skrev om det . Undrar om det nämnts i någon tidning...?
Samma sak var det när Marie från Vansbro försvann. Ett medium berättade exakt var hon fanns, men skrev de om det i tidningen...? Nej...

Men vi vet i alla fall att det fungerar även utan massmedias inblandning.
Öööh, var inte det mediumet som hennes man anlitade? Samme man som senare visade sig vara hennes mördare?
Märkligt...
Citera
2005-07-12, 15:17
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Öhhhh... Läste du vad jag skrev om cold reading? Det är en metod som går ut på att man med lite trix och övertalningsförmåga får fram alla uppgifter som man behöver och personen som ger dig uppgifterna är helt ovetandes om att han/hon gör det. Cold reading har INGET med andar att göra.
Nej just det.
Det är bara bluff.
Dessa blir inte så gamla i gemet.

Bättre att lära sig få kontakt med andra PÅ RIKTIGT i stället.
Förstod du inte vad jag menade?
Citera
2005-07-12, 15:18
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Öööh, var inte det mediumet som hennes man anlitade? Samme man som senare visade sig vara hennes mördare?
Märkligt...
Det var hennes mamma som kontaktade den jag menar.
Frågan var ju var hon fanns.
Citera
2005-07-13, 11:42
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Nej just det.
Det är bara bluff.
Dessa blir inte så gamla i gemet.

Bättre att lära sig få kontakt med andra PÅ RIKTIGT i stället.
Förstod du inte vad jag menade?

Jo att du är övertygad om att just det du tror på är sanningen och det alla andra säger, om det är emot det du tror, är falskt. Fanatism kallas det nog. Jag är inte till 100% övertygad om att "andar" inte finns men ingen, jag upprepar ingen har bevisat utom rimligt tvivel att dessa "andar" finns.

Ja cold reading är BLUFF det är helt riktigt men vad som är viktigt är att det fungerar lika bra som mediernas kontakt med andevärden ett sammaträffande?

Förresten en fråga. Kontakt på riktigt? Hur går det till? Hur VET man att det är andarna som talar till en och inte ens hjärna som hittar på en massa för att man vill det?
Citera
2005-07-13, 20:30
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Förresten en fråga. Kontakt på riktigt? Hur går det till? Hur VET man att det är andarna som talar till en och inte ens hjärna som hittar på en massa för att man vill det?

Det vet man inte riktigt säkert förrän man blir ställd mot väggen och ger klockrena beskrivningar och kommentarer till en "sitter" man aldrig sett.
Sitta och spotta kommentarer som kan stämma in på hälften av befolkningen är inte min stil.
Citera
2005-07-13, 23:41
Medlem
Såg något program där dom avslöjade medierna och där man fick se hur dom gick tillväga mellan "tagningarna" för att få reda på info tex så kom en ur mediets team och pratade med folk i publiken innan seansen och där fick hon fram info, massa såna grejer hade dom för sig.

Men jag ska även säga att jag tror på en andlig/spirituel värld och vill gärna att dom ska vara på riktigt, dom i programmet kanske va ett undantag som gjorde det bara för att lura folk, finns nog lika många olika nivåer av seriöst som det finns människor.

Men jag är som dom flesta och vill ha bevis först.
Citera
2005-07-14, 07:02
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Det vet man inte riktigt säkert förrän man blir ställd mot väggen och ger klockrena beskrivningar och kommentarer till en "sitter" man aldrig sett.
Sitta och spotta kommentarer som kan stämma in på hälften av befolkningen är inte min stil.

Men med coldreading klarar man också av att ge klockrena beskrivningar. Så du är alltså någon slags medium? Om du är det tar du betalt för dina läsningar? Om inte så har du all heder när det gäller den saken men om du gör det så tänk då på att andarna inte gillar folk som gör detta för egen vinnings skull. Detta är i varje fall vad jag har fått höra av flera paranormalt troende. Jag har konstaterat en sak som vi kan vara överens om och det är att vi abosolut inte är överens och troligen inte kommer att vara det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in