2013-11-05, 08:15
Medlem
engstro3m-s avatar
Tjena!

Jag flyttade i fredags till en ny lägenhet med hoppet att internet skulle fungera som det ska, men icke.

När jag kopplar in min router på precis samma sätt som i förra lägenheten så får jag ingen internetåtkomst, men om jag har kabeln direkt från väggen in i datorn så fungerar det. Jag ringde min ISP (AllTele) och dom kunde inte se något fel. De sa att det var fel på min router (som jag också trodde).

Därför så åkte jag till Elgiganten och fick en ny då jag hade garanti kvar. Men tamejfan är det samma fel ändå. Vart kan felet ligga någonstans? Internet fungerar ju som det ska, men så fort jag försöker gå via routern så fungerar det inte. (Samma med WiFi och kabel)

Jag har en D-Link DIR-645.
Tack på förhand!
Senast redigerad av engstro3m- 2013-11-05 kl. 08:18.
Citera
2013-11-05, 08:45
Medlem
Bongomans avatar
Efter man haft en dator inkopplad i väggen kan det vara blockerat en viss tid. Routern är nog hel, bara du som inte kan diagnostisera felet på ett vettigt sätt.
Citera
2013-11-05, 08:54
Medlem
engstro3m-s avatar
Det är blockerat i 4 timmar. Jag hade ingenting ikopplat på två dagar, så MAC låset finns inte kvar.

Routern är hel, ja. Men nånting i routern vill inte ta emot internetanslutningen. Men vad? Jag blir fan galen. Har nya fiberkonverterare IPv6?
Citera
2013-11-05, 21:42
Medlem
Red-Pandas avatar
Kolla sa att routern ar satt pa dynamisk ip. Dubbel kolla med alltele om du har blivit tilldelad statisk ip och valj det istallet da.

Kolla ocksa om det fungerar med MAC kloning.
Citera
2013-11-05, 21:47
Medlem
Lechonians avatar
Prova klona MAC-adressen från din dator till routern. Se till att routerns WAN-MAC-adress är samma som det trådade nätverkskortet i din dator. Tänk på att du måste vara ansluta med kabel till routern för att klona den. Alternativt kan du skriva in MAC-adressen manuellt. Du kan kolla denna genom att skriva "ipconfig /all" i kommandotolken (se till att du inte kollar det trådlösa nätverkskortets MAC-adress).
Citera
2013-11-06, 00:27
Medlem
madtops avatar
Får du ip-adress på din dator?
Kan du logga in på routern? Vad säger dess status, har den fått en ip på wan, vad är det för "cable status"?
Resultat av ett ping test på routern?
Citera
2013-11-06, 08:23
Medlem
engstro3m-s avatar
Jag har klonat MAC adressen via 192.168.0.1 sidan där, så där kommer jag in. Det ska vara dynamisk IP.

Cable status står som disconnected.
Citera
2013-11-06, 09:40
Medlem
Funkar det om du kopplar kabeln från väggen -> en av switchportarna på routern, och sedan din dator i en annan switchport?
Citera
2013-11-06, 10:17
Medlem
engstro3m-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safko
Funkar det om du kopplar kabeln från väggen -> en av switchportarna på routern, och sedan din dator i en annan switchport?

Har endast prova gå från vägg -> Internetporten och dator in i switchport 1.

Får prova det du säger när jag kommer hem från jobbet.

Jag har ju en D-Link DIR-645, nån som vet om den klarar både IPv4 och IPv6? Jag kanske tänker helt fel här, men om uttaget är väggen är för IPv4 och min router bara stödjer IPv6 så kanske det inte kommer funka? Är jag ute och cyklar?
Citera
2013-11-06, 13:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engstro3m-

Cable status står som disconnected.
Det är det som är ditt problem, din router har ingen länk på WAN-interfacet.
Har du provat med en annan kabel mellan router och uttag?
Du skulle även kunna testa att ändra "WAN port speed" från auto till 100M.

Citat:
Ursprungligen postat av engstro3m-
Jag har ju en D-Link DIR-645, nån som vet om den klarar både IPv4 och IPv6? Jag kanske tänker helt fel här, men om uttaget är väggen är för IPv4 och min router bara stödjer IPv6 så kanske det inte kommer funka? Är jag ute och cyklar?
Både din router och ditt "uttag" stödjer IPv4.
Citera
2013-11-06, 13:34
Medlem
engstro3m-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är det som är ditt problem, din router har ingen länk på WAN-interfacet.
Har du provat med en annan kabel mellan router och uttag?
Du skulle även kunna testa att ändra "WAN port speed" från auto till 100M.

Okej.. Jag har provat med en annan kabel och det står disconnected ändå. Tack det ska jag prova

Det som är det konstiga är att jag har haft denna router i över ett år med AllTele via fiberjacket i min förra lägenhet och det har funkat skitbra utan problem, det är t.o.m. samma hyresvärd. Undrar vad det är som kan ha strulat till det för mig..
Citera
2013-11-06, 13:46
Medlem
Lechonians avatar
Vad får du för IP-address när du direktkopplar datorn? Om du får en normal publik IPv4-adress så borde verkligen MAC-kloning fungera. Dubbelkolla att WAN-MAC på routern verkligen är samma som på ditt trådade nätverkskort i datorn.

Om routern ändå inte får någon IP-adress från Alltele kan det vara något fel på den förutsatt att den är korrekt konfigurerad för "Dynamic" (alternativt kan det vara kabeln som det är fel på om det inte är samma som du använde när du direktkopplade routern till Internet).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in