2013-11-05, 01:19
Medlem
Hej,

Har haft problem när jag tränat då jag fått svimningskänslor, skakat, hållt på att spy, fått blodtrycksfall o.s.v.

Jag har varit hos läkaren och gjort EKG, vilket visade normalt. Efter det blev jag skickad på arbets-EKG där det visade sig att jag fick ett blodtrycksfall när jag cyklade och läkaren bad mig sluta. Blev då vidareskickad till ultraljud.

På ultraljudet sa läkaren att allt var bra med hjärtat. Några dagar efter det så tänkte jag att "visst, det är lugnt" och bestämde mig därför för att träna. Tog dock det ganska lugnt men fick ändå samma typ av anfall, och värre än någonsin förr. Låg i flera timmar på golvet och kunde inte röra mig. Kände inte ens min puls.

Efter det gick jag tillbaka till läkaren och han sa att jag måste bli skickad igen till en kardiolog. Han ville att de skulle kolla efter arytmi.

Nu undrar jag, borde de inte sett arytmin på EKG't, arbets-EKG'et eller ultraljudet? Vad finns det mer att göra? Han snackade något om "elektromagneter" eller liknande.

Är rätt så orolig nu för blir yr i stort sett hela tiden nu, t.om. så fort jag går ut och går. Min vänsterarm domnar dessutom bort och gör ont lite då och då (vilket kan vara något annat dock).

Kände mig först väldigt lugn efter jag gjort ultraljudet men sedan när symptomen fortsätter så blir man ju lite orolig. Har läst runt lite och hittat: NEUROCARDIOGENIC SYNCOPE, tror ni det kan vara det? Eller kan det vara hjärtat trots allt?
Citera
2013-11-05, 01:31
Medlem
sven33s avatar
Om du fick symptom under ett arbets-EKG borde ju självklart den första läkaren sett om det var pga Arytmi så det låter osannolikt. Länk på det andra?
Citera
2013-11-05, 01:32
Medlem
usb3s avatar
Låter som att det skulle kunna vara något med hjärtat. Eftersom du varit på ultraljud kan man nog utesluta läckage. Om det är ett oregelbundet fel på hjärtfrekvensen så är det ju inte säkert man ser det på vanligt ekg, arbets-ekg borde dock ha kunnat visa något. Du bör givetvis undvika de situationer som framkallar symptom tills det är helt utrett.
Citera
2013-11-05, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Om du fick symptom under ett arbets-EKG borde ju självklart den första läkaren sett om det var pga Arytmi så det låter osannolikt. Länk på det andra?

Tack. Här är länk: http://www.dinet.org/NCS/ncs.htm

Hoppas verkligen inte det är något med hjärtat. Nojjar nu.
Den första läkaren (som skötte arbets-EKG'et) sa inte så mycket förutom att jag måste vidare till ultraljud. Dock sa hon att hon inte kunde se något konstigt med hjärtat (t.ex. kärlkramp eller dylikt) utan endast blodtrycksfallet. Jag tycker också att de borde sett arytmin där i sådana fall.

Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Låter som att det skulle kunna vara något med hjärtat. Eftersom du varit på ultraljud kan man nog utesluta läckage. Om det är ett oregelbundet fel på hjärtfrekvensen så är det ju inte säkert man ser det på vanligt ekg, arbets-ekg borde dock ha kunnat visa något. Du bör givetvis undvika de situationer som framkallar symptom tills det är helt utrett.

Jobbigt att undvika det helt dock. Runkar men blir yr av det också. Runkade för ca 1 timme sedan men blev yr och illamående efteråt. Nu är det dock lite bättre. Fortfarande ont i vänster arm dock. Och är orolig för att jag gjort något jag inte borde ha gjort.

Förresten, vad finns det mer för undersökningar man kan göra? Jag trodde dessa 3 var i princip de enda man kunde göra.
Senast redigerad av lucasmoura 2013-11-05 kl. 01:49.
Citera
2013-11-05, 01:50
Medlem
Snyggs avatar
Beror på om du tränat hårt eller inte. Brukar själv få så om jag kör för hårt, eller om jag kommer tillbaka efter en periods uppehåll. Det är normalt, särskilt om man är lång, och SÄRSKILT om man tränar ben. Då kan det ibland räcka med 5-10 min hård cykling på maskin så blir jag svimfärdig och spyr.
Citera
2013-11-05, 01:52
Medlem
Här står mer info:

http://www.cccgroup.info/neurosyn.asp

Det är ju antingen eller jag har. Antingen har jag arytmi eller så har jag "vasovagal", alltså att allt sitter i huvudet.

"In most patients with any evidence of previously known heart disease, it is likely that their syncope is related to a cardiac arrhythmia, usually VT. This is a serious matter because in patients with syncope due to VT, it’s common for SCD to occur within the ensuing year"

Ajajaj, vad är SCD? Blir riktigt orolig nu.
Citera
2013-11-05, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Beror på om du tränat hårt eller inte. Brukar själv få så om jag kör för hårt, eller om jag kommer tillbaka efter en periods uppehåll. Det är normalt, särskilt om man är lång, och SÄRSKILT om man tränar ben. Då kan det ibland räcka med 5-10 min hård cykling på maskin så blir jag svimfärdig och spyr.

Ja fast det här är inga vanliga svimningskänslor som man kan känna efter ett hårt pass. Detta är så kraftigt att jag inte ens kan röra mig på flera timmar. Blir kritvit och har knappt någon puls.
Citera
2013-11-05, 02:00
Medlem
Kan man känna ifall hjärtat slår i otakt? För det känns verkligen som det gör det ju nu .
Citera
2013-11-05, 02:01
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Ja fast det här är inga vanliga svimningskänslor som man kan känna efter ett hårt pass. Detta är så kraftigt att jag inte ens kan röra mig på flera timmar. Blir kritvit och har knappt någon puls.
Vill inte misstro dig, men jag hävdar fortfarande att det är, eller åtminstone kan, vara normalt. När jag får sådär brukar det också sitta i alla fall någon timme. Man blir ett lik några timmar men sen släpper det. Enda sättet medan det pågår för att känna sig någorlunda normal är att ligga ned. Sätter man sig upp eller ställer sig upp så svartnar det direkt.
Citera
2013-11-05, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Vill inte misstro dig, men jag hävdar fortfarande att det är, eller åtminstone kan, vara normalt. När jag får sådär brukar det också sitta i alla fall någon timme. Man blir ett lik några timmar men sen släpper det. Enda sättet medan det pågår för att känna sig någorlunda normal är att ligga ned. Sätter man sig upp eller ställer sig upp så svartnar det direkt.

Ja ok. Tack för det. Dock känner jag mig inte normal när jag ligger ner heller. Jag känner mig ungefär som när man druckit 1 liter Vodka på 10 minuter, och man ligger på marken och spyr och är helt yr. Känner du dig också så?
Citera
2013-11-05, 02:18
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ja ok. Tack för det. Dock känner jag mig inte normal när jag ligger ner heller. Jag känner mig ungefär som när man druckit 1 liter Vodka på 10 minuter, och man ligger på marken och spyr och är helt yr. Känner du dig också så?
Ja, ungefär så. Det är läskigt när man inte känner att hjärtat slår, men det gör det, annars hade du inte levt nu, eller framförallt så hade du tuppat av. Jag vet precis känslan.

En annan sak jag också vet är att panikångest kan framkalla samma fenomen. Dvs, om man är riktigt rädd för någonting kan det svartna för ögonen och man blir yr och illamående. Händer mig titt som tätt vid olika obehagliga situationer. Det jag vill säga med detta är att om du känner dig yr och konstig nu i ditt normala tillstånd så är det väldigt stor chans att det är ångestrelaterat.
Citera
2013-11-05, 02:26
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Förresten, vad finns det mer för undersökningar man kan göra? Jag trodde dessa 3 var i princip de enda man kunde göra.

Nja, kan vara intressant att ta ett ekg under längre tid för att upptäcka oregelbundna hjärtfrekvenser. Då kanske du får ha på dig utrustning för det en hel dag och att detta sedan analyseras i efterhand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in