2013-11-05, 00:39
Medlem
Åt chili con carne i torsdags förra veckan. Ställde in det som blev över i kylskåpet med en tallrik över. Åkte dock bort i fredags och kom hem idag måndag. Öppnade kylskåpet väl hemma och får syn på tallriken med mat som jag helt hade förträngt. När jag väl lyfter på locket så ser maten ut som när jag lämnade den. Luktar inget särskilt heller. Så jag slänger in den i micron och äter.

Nu i efterhand blir jag lite nojig. Tänk om jag ätit på tok för gammal mat? Eller är det okej så länge den ser okej ut? Vill inte dra på mig någon magsjuka eller dylikt.
Citera
2013-11-05, 00:44
Medlem
BigFatCones avatar
Min chili har i alla fall överlevt bortåt tio dagar i min kyl men den är å andra sidan riktigt kall. En tallrik som har stått över helgen är dock ingen som helst fara, inte ens om man började helgen på torsdag.
Citera
2013-11-05, 01:06
Avstängd
KungPungPats avatar
Rimligtvis borde utgångsdatumet gälla för även lagad mat dvs om du har kött som går ut imorgon och du lagar mat på det idag så kommer den bli dålig imorgon men använder du färskt kött så håller den lagade maten längre..

Utgångsdatumet nollställs väl inte för att man tillagat?
Citera
2013-11-05, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Rimligtvis borde utgångsdatumet gälla för även lagad mat dvs om du har kött som går ut imorgon och du lagar mat på det idag så kommer den bli dålig imorgon men använder du färskt kött så håller den lagade maten längre..

Utgångsdatumet nollställs väl inte för att man tillagat?

Råvaror som du använder vid tillagning nollställs.
Citera
2013-11-05, 08:45
Medlem
Hade det legat i matlåda, hade jag luktar. Luktar det okej så hade jag ätit det nu på torsdag, ingen fara att låta något tillagat ligga 1 vecka i kylen.

Jag resonerar såhär, hur tror ni vi traktarbetare fungerar ? Kommer hem på torsdag får med sig matlådor bort som en äter nästa vecka på onsdag.

Lukta och titta efter konstigheter, inget konstigt och det luktar reko. Så är det bara att äta! Enda jag tar det lugnt med är kyckling!

Har blivit någon galen hysteri i samhället att man ska kasta mat som är "gammal", resonera såhär: Det blev en apokalyps, du har inge mat och hittar en matlåda corncarne från i torsdags, äsch vafan gammal, kast! Nä ät den som den måltid det är.

Nej en blir inte sjuk av det som inte luktar surt!
Citera
2013-11-05, 08:53
Medlem
Luktar det inte illa, smaka på det.

Smakar det inte illa, ät det!
Citera
2013-11-05, 08:59
Medlem
Jag har sån jävla bacillskräck att jag har problem att äta mat som ens kräver uppvärmning igen, äter dessutom nästan bara vegetariskt vilket håller längre för övrigt. All mat är ju olika. Räkor bör du vara jävligt försiktig med, gammalt ris kan vara farligt osv. Möggel är ju sällan bra, men går att ta bort på tex sylt eller ost för att sedan förtära det som inte blivit mögligt. Mer fett - kortare hållbarhet. Har du mycket socker/salt/citron/ättika etc så håller maten lite längre. Ägg håller sjukt länge i kylskåp. Temperaturen i kylskåpet och tiden från tillagning till nedkylning spelar också in. Lukt och smak är det viktigaste, bäst före datum är bara onödiga att följa till punkt och pricka. Ät ingenting som du är osäker på innan du ska göra någonting viktigt bara, ifall kroppen din bestämmer sig för att göra revolution

Ibland så smakar faktiskt inte maten någonting konstigt, fast den är dålig såklart. Jag hittade en Brämhullts hallondryck längst bak i kylskåpet när jag bodde hemma hos föräldrarna för några år sedan. Blev jävligt glad att jag hittade den, vi brukade nämligen slåss om denna goda dryck så jag förstod inte hur den hade kunnat fått vara kvar. Då vi brukar sluka den direkt så fanns det inte en tanke på att den skulle ha hunnit blivit gammal, så jag hällde i mig hela jävla flaskan. Medan jag drack den så funderade jag "Hmmm... Jag har inte för mig att det var kolsyra i den här juicen...?" men glömde bort detta. Spydde som en gris hela dagen, juicen hade ju jäst, därav "kolsyran".

Vad tokigt det kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in