Jag har sån jävla bacillskräck att jag har problem att äta mat som ens kräver uppvärmning igen, äter dessutom nästan bara vegetariskt vilket håller längre för övrigt. All mat är ju olika. Räkor bör du vara jävligt försiktig med, gammalt ris kan vara farligt osv. Möggel är ju sällan bra, men går att ta bort på tex sylt eller ost för att sedan förtära det som inte blivit mögligt. Mer fett - kortare hållbarhet. Har du mycket socker/salt/citron/ättika etc så håller maten lite längre. Ägg håller sjukt länge i kylskåp. Temperaturen i kylskåpet och tiden från tillagning till nedkylning spelar också in. Lukt och smak är det viktigaste, bäst före datum är bara onödiga att följa till punkt och pricka. Ät ingenting som du är osäker på innan du ska göra någonting viktigt bara, ifall kroppen din bestämmer sig för att göra revolution
Ibland så smakar faktiskt inte maten någonting konstigt, fast den är dålig såklart. Jag hittade en Brämhullts hallondryck längst bak i kylskåpet när jag bodde hemma hos föräldrarna för några år sedan. Blev jävligt glad att jag hittade den, vi brukade nämligen slåss om denna goda dryck så jag förstod inte hur den hade kunnat fått vara kvar. Då vi brukar sluka den direkt så fanns det inte en tanke på att den skulle ha hunnit blivit gammal, så jag hällde i mig hela jävla flaskan. Medan jag drack den så funderade jag "Hmmm... Jag har inte för mig att det var kolsyra i den här juicen...?" men glömde bort detta. Spydde som en gris hela dagen, juicen hade ju jäst, därav "kolsyran".
Vad tokigt det kan bli.