2013-11-04, 11:55
Medlem
En vän till mig har just anmält en brandskada till sitt försäkringsbolag. Till saken hör att hon INTE hade någon försäkring när skadan inträffade. Hon valde då att teckna försäkringen, vänta i några veckor, och sedan anmäla. Skadan har främst lett till rökskador i flera rum (svarta väggar/tak), och att några möbler samt en vägg fått lite allvarligare skador och ett eluttag har smält ihop. Hon släckte skadan själv, utan att larma 112.

Frågan nr 1 är om försäkringsbolaget kommer åka hem till henne för att kika på det, och om de i så fall har möjlighet att fastställa tidpunkten för skadan. Gäller alltså lättare/ytliga brandskador,

Fråga nr 2 är om hon riskerar någon påföljd om de misstänker bedrägeri, och i så fall vilken.

Någon som vet? Jag tycker hon är knäpp som gör detta, vilket jag sagt till henne, det bara skulle max 10000 att återställa allt, om hon målar om själv. Hon har god ekonomi i övrigt, men dumsnål, därav ingen försäkring.
Senast redigerad av MagiskaMasariner 2013-11-04 kl. 11:58. Anledning: Förtydligande
Citera
2013-11-04, 11:58
Medlem
Eftersom du skriver här, kommer försäkringsbolaget troligtvis komma och hälsa på "din vän".
Citera
2013-11-04, 12:13
Medlem
Det är irrelevant i sammanhanget. Jag är fortfarande nyfiken, antingen går det att fastställa tidpunkt med säkerhet, eller så går det inte. Går det så kommer hon åka dit, går det inte så klarar hon sig. Åker dom ut för skadar <10000 så kommer dom göra det, oavsett vad för trådstartar som finns på FB.

Eftersom du antyder att "min vän" är jag så kanske kan jag rätta dig med att jag FÖRST skulle tagit reda på fakta, SEDAN agerat. Till skillnad från min vän, utan " ". Dessutom kan hoppas jag någonstans att hon får skit för det här, själv har man betalat försäkringspremier i måååånga år, utan någonsin haft nytta av dessa, än i alla fall.

Känns lite orättvist om hon kommer undan med det här, men jag kommer såklart inte försöka sätta dit henne.
Citera
2013-11-04, 13:11
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagiskaMasariner
...Frågan nr 1 är om försäkringsbolaget kommer åka hem till henne för att kika på det, och om de i så fall har möjlighet att fastställa tidpunkten för skadan. Gäller alltså lättare/ytliga brandskador,

Fråga nr 2 är om hon riskerar någon påföljd om de misstänker bedrägeri, och i så fall vilken...
Nytecknad försäkring och större skada, då är en besiktning av försäkringsbolaget standard. Deras brandinspektör kommer därför att vara misstänksam redan från start och är duktig på att bedöma hur gammal en skada är.

Anar de ett försäkringsbedrägeri, blir det polisanmälan direkt.

Till saken hör att försäkringstagaren ska bevisa att skadan uppstått när objektet varit försäkrat. När det gäller det misstänkta brottet, är det åklagaren som ska bevisa att det inte är så.

Mitt tips: Hon får inte ut en spänn, hamnar på svarta listan och brottsmisstanken skrivs av.
Citera
2013-11-04, 13:18
Medlem
Troligen så lär försäkringsbolaget få fram sanningen, eftersom din vän har glappat och berättat för folk att det brunnit hos henne och hon inte hade försäkring.
Grannar eller dyl kommer säkert att kontakta försäkringsbolaget då många anser att det din vän gör är fel, med rätta.
Varför ska vanligt folk bära din väns kostnader?

Förhoppningsvis så slipper hon rättegång och blir bara svartlistad
Citera
2013-11-04, 15:56
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom det saknas rapport från brandkåren så är det svårt att få ut någon ersättning över huvudtaget eftersom det måste göras en utredning först.
Citera
2013-11-04, 17:02
Medlem
Är det en hyresrätt. Så kan hon även bli vräkt då man måste ha hemförsäkring.

Kanske även gäller bostadsrätt.
Citera
2013-11-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Är det en hyresrätt. Så kan hon även bli vräkt då man måste ha hemförsäkring.

Kanske även gäller bostadsrätt.

Det tror jag inte på utan källhänvisning... En sak att det är korkat att inte ha hemförsäkring, men vräkt tror jag knappast på att man kan bli vräkt om man saknar det. Hur skulle ens hyresvärden kunna få reda på det om man inte berättar det själv?
Senast redigerad av Grillo 2013-11-04 kl. 18:23.
Citera
2013-11-04, 18:32
Medlem
Det är en bostadsrätt i ett fint område. Hon är i övrigt skötsam och ordentlig, bra jobb, ostraffad etc.. Hon larmade inte 112 då hon inte ansåg det behövas efter att branden var släckt. Visste faktiskt själv inte att det fanns koppling mellan att ringa brandkåren och få ut ersättning från försäkringsbolaget. Källa på det?

Jag är dock mest intresserad av hur fasen de kan fastställa tidpunkten för skadan, de lär ju inte åka ut på studs. Det har nu gått någon dag, och ingen har åkt ut vad jag vet. Så några dagar lär passera hur som helst. Hon var tvärsäker på att det ej går att fastställa, jag hoppas ju lite att hon har fel, men har ej lyckats googla fram något som pekar på det.
Citera
2013-11-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det tror jag inte på utan källhänvisning... En sak att det är korkat att inte ha hemförsäkring, men vräkt tror jag knappast på att man kan bli vräkt om man saknar det. Hur skulle ens hyresvärden kunna få reda på det om man inte berättar det själv?

I alla hyreskontrakt jag har skrivit på så har det funnits med att brukaren skall ha giltig hemförsäkring.

Stämmer dock att det inte finns nått allmänt krav att ha det. Varken på hyres bostadsrätt eller villa.
Citera
2013-11-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagiskaMasariner
Det är en bostadsrätt i ett fint område. Hon är i övrigt skötsam och ordentlig, bra jobb, ostraffad etc.. Hon larmade inte 112 då hon inte ansåg det behövas efter att branden var släckt. Visste faktiskt själv inte att det fanns koppling mellan att ringa brandkåren och få ut ersättning från försäkringsbolaget. Källa på det?

Jag är dock mest intresserad av hur fasen de kan fastställa tidpunkten för skadan, de lär ju inte åka ut på studs. Det har nu gått någon dag, och ingen har åkt ut vad jag vet. Så några dagar lär passera hur som helst. Hon var tvärsäker på att det ej går att fastställa, jag hoppas ju lite att hon har fel, men har ej lyckats googla fram något som pekar på det.

Jag hade mögelskada i en lgh och ringde in det för att få ut det på försäkringen. Det tog Trygghansa 45min att ha en kontrollant på plats.
Citera
2013-11-04, 18:42
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
I alla hyreskontrakt jag har skrivit på så har det funnits med att brukaren skall ha giltig hemförsäkring.

Stämmer dock att det inte finns nått allmänt krav att ha det. Varken på hyres bostadsrätt eller villa.

Har man lån så brukar dock banken kräva försäkring på egendomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in